Citat:
Ursprungligen postat av
DyingAtheist
Jag tog jägarexamen 2006, har proven/kraven ändrats sen dess?
Jag hade tur och gick en kurs via skolan/ungdomsgården på min ort som kostade ca 500 kr, och då ingick en massa böcker (6-7st om jag minns rätt). Vad proven kostade minns jag inte, men gissningsvis ett par hundra kronor.
Vill man komma billigt undan så öva mycket med .22lr, det finns ingen anledning att skjuta en jävla massa med ett vapen i klass 1. Skillnaden är rekylen, och det är naturligtvis viktigt att prova skjuta med ett klass 1-vapen före prov men det är bara dumt att bränna en massa pengar på sån ammunition när man kan skjuta med .22lr i princip gratis.
Jag kom undan billigt, men jag gissar att man får lägga ut ett par tusenlappar iaf. Men det är lite som med körkortet; man kan komma undan jäkligt billigt och det kan bli dyrt, beroende hur mycket man kan öva "gratis" och om man har någon "talang".
Kraven har ändrats en del, men jag tror det är marginellt, vår kursledare nämnde något om att det var vissa nya grejer för i år jämfört med tidigare
Hagel: Avståndsbedömning, markmål och lerduva.
Precisionsskytte: 80m sittande i bänk samt med jägarmässigt stöd.
Högvilt: Brons på skogsälg.
Säker vapenhantering ingår i samtliga moment.
Man kan ju göra, precis som med körkortet, endast proven som "privatist". Man behöver inte ta en kurs. Har man en vän eller släkting att övningskjuta med och köper böckerna beg. på blocket behöver det inte kosta mycket. Jag hade mest problem med hagelskyttet då jag knappt skjutit hagel tidigare. Precisionsskyttet och högvilt gick av bara farten då jag sköt väldigt mycket med farsans 22:a när jag var yngre.