• 1
  • 2
2010-12-25, 15:07
Medlem
Daniel_s85s avatar
Hej

Syrran är 16 år och vill ha en bankdosa för att kunna göra överföringar osv på nätet, kan personer under 18 år använda sig av den tjänsten?

Tack på förhand.
Citera
2010-12-25, 15:08
Medlem
Fråga banken?
Citera
2010-12-25, 15:09
Medlem
Ja det kan dom!

När jag var 16 så kunde jag föra över själv ( kallas att öppna ett ungdomskonsto )

Citera
2010-12-25, 15:24
Medlem
Forbliranonyms avatar
Vad har du för bank? På seb funkar det iaf.
Citera
2010-12-25, 15:49
Medlem
Janses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel_s85
Hej

Syrran är 16 år och vill ha en bankdosa för att kunna göra överföringar osv på nätet, kan personer under 18 år använda sig av den tjänsten?

Tack på förhand.

Nej, för att kunna hämta ut en säkerhetsdosa på Swedbank måste man va 18, oavsett kön.
Citera
2010-12-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janse
Nej, för att kunna hämta ut en säkerhetsdosa på Swedbank måste man va 18, oavsett kön.
Sant, för på swedbanks hemsida står det att när man är 18 har man först tillgång till att kontrollera sin egen ekonomi, dvs att beställa saker, kläder osv, prylar på nätet, göra överförningar.
Citera
2010-12-25, 18:11
Medlem
Janses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
Sant, för på swedbanks hemsida står det att när man är 18 har man först tillgång till att kontrollera sin egen ekonomi, dvs att beställa saker, kläder osv, prylar på nätet, göra överförningar.

Så här ligger det till, har själv nämligen precis gått igenom detta stadie. När du är under 18, dvs minderårig, har du möjligheten att få en personlig kod som du kan använda till att logga in på internetbanken. Men det enda du kan göra då är att se dina saldon, se fonder (ej köpa) och överföra mellan egna konton.

När du är 18 får du en säkerhetsdosa som du använder när du loggar in på internetbanken. Du har då fulla rättigheter att köpa, föra över pengar mellan dina egna och andras konton, köpa fonder, ta lån osv.

Hoppas att jag var tydlig nog
Citera
2010-12-25, 20:23
Medlem
Daniel_s85s avatar
Ok då vet jag att det är 18 år som gäller!

Jadu Kirenstilen, tänkte höra efter med banken men det mesta är ju stängt nu under helgen.
Men då vet jag att man kan använda sig av kod och föra över belopp mellan egna konton, tack för informationen.
Citera
2010-12-27, 22:52
Medlem
jag fick min dosa av banken när jag blev 18, och samtidigt som jag fick den blev jag också nyckelkund som är relativt nytt. Innan det hade jag en personlig kod.

E Tjänster inom banken kan inte användas innan man är 18.
Citera
2010-12-28, 20:09
Medlem
Janses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigo
E Tjänster inom banken kan inte användas innan man är 18.

Du kan ju fortfarande använda e-tjänster som minderårig till att kolla saldon och överföra pengar mellan ens egna konton.
Citera
2010-12-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janse
Du kan ju fortfarande använda e-tjänster som minderårig till att kolla saldon och överföra pengar mellan ens egna konton.

Ah, precis
Citera
2010-12-30, 18:04
Medlem
Tror det bästa vore ifall du hör med din personlige bankman om du har en sådan. Jag var själv bara 16år när jag och far min var inne på banken (Swedbank) och diskuterade sparande. Bankmannen tyckte jag verkade förståndig som intresserade mig för mitt sparande och vips att startade han upp visa-kort och internettjänst. Det var kanske inte helt enligt reglerna men det verkade inte bekymra honom. Jag ringde telefonbanken med något ärende ett tag efter, personen på andra sidan luren undrade hur jag kunde vara aktiverad och sa att de måste avaktivera mig från tjänsterna. Gick tillbaka till banken och han aktiverade mig igen, sen var det aldrig några problem mer. Vet inte hur vanligt detta är, men som sagt går det att ha dessa tjänsten och vara under 18år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in