Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Tror det bästa vore ifall du hör med din personlige bankman om du har en sådan. Jag var själv bara 16år när jag och far min var inne på banken (Swedbank) och diskuterade sparande. Bankmannen tyckte jag verkade förståndig som intresserade mig för mitt sparande och vips att startade han upp visa-kort och internettjänst. Det var kanske inte helt enligt reglerna men det verkade inte bekymra honom. Jag ringde telefonbanken med något ärende ett tag efter, personen på andra sidan luren undrade hur jag kunde vara aktiverad och sa att de måste avaktivera mig från tjänsterna. Gick tillbaka till banken och han aktiverade mig igen, sen var det aldrig några problem mer. Vet inte hur vanligt detta är, men som sagt går det att ha dessa tjänsten och vara under 18år.
Bankmannen på kontoret gjorde helt fel, även om jag vet att en del gör så för att vara lite flexibla. Problemet är att med bankdosan kan du ingå avtal som du som minderårig inte får teckna vilket gör att går det åt helvete är det bankens fel, inte ditt. Krasst sett hade du som 16-åring köpt turbowarranter för allt och hade du förlorat allt hade banken varit tvungen att ersätta dig. Gör du det som myndig är det ditt eget fel.
Det är skälet till att minderåriga inte får ha den fullständiga versionen av internetbanken, de ska inte kunna legitimera sig som myndiga när de inte är det.