Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Mina föräldrar bor på en herrgård. Allt stämmer utom märkeskläderna. Fasaner har dom inte heller
EDIT: Eftersom vi faktiskt är i modeforat kan jag exemplifiera mina föräldrars kläder som dom har på herrgården - tjocka tröjor, termobrallor, raggsockor, goretexkängor eller feta stövlar. Glammigt va

Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Termobrallor? Bor man på herrgård ska det ju vara knickers, knähöga yllesockor med tofsar, välputsade stövlar, tredeled Harris tweed och flat cap. Gärna ackompanjerad med en Irländsk zetter och en Purdey.
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Tänker ultrabrittisk lantlig överklass a la sloan ranger, med jaktlabbe eller borderterrier. Jack Russel om man håller sig med hästar. Gummistövlar, dunväst, tweed, mockaförstärkt armbåge, chesterfield grupp i biblioteket och jaktrum. Plaid på väggarna, öppna spisar och träänder.
Det finns "herrgardar" av Goran Persson-modell och det finns herrgardar av mer slottsliknande karaktar... Har man ett aktivt lantbruk och t.ex. ska ut och ta hand om korna ser kladseln helt klart ut som Kannans forslag. HimmelsBlaus dito funkar bra pa fageljakt (med skillnaden att de absolut flesta skulle anvanda gummistovlar eller shooting boots). En vardag pa brukskontoret har nog den genomsnittlige godsherren antingen tweedkavaj eller troja over tattersallskjorta till manchesterbyxor. Roxana har flera poanger, aven om chesterfieldgruppen ofta ar utbytt mot nagot sittvanligare och plaidmonstren ar lite mer ovanliga.
Stadning av "26 rum och kok" samt snoskottning av gardsplaner och gangar brukar i allmanhet hemhjalpen respektive nagon gardskarl hjalpa till med, precis pa samma satt som att agaren och VD:n pa ett medelstort foretag knappast stadar korridorerna.