• 5
  • 6
2011-10-10, 00:56
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ni som säger er bo i herrgård, hur stora hus talar vi om?

Hur har ni hamnat där, är det familjehus sen länge? köpt av föräldrar (er själva) genom en relativt bra inkomst eller är det "bönder" som faktiskt brukar något av marken?

Gissar att det givetvis skiljer sig men ändå.

Vad har ni för uppvärmning i husen?

De flesta herrgårdar är anspråklösa men det finns vissa standard mått. 30x50 fot i bottenplan alltså 15x9 meter....med varierande överdel. Från ingen överdel till 2 planshus. Salen (det heter sal på svenska) skall vara 30x30 fot och ha 4,5 metr i takhöjd.
Förlagan är den 6-delade karolinska herrgården som var rådande under hela 1700-talet.
vanligast var ett enkelt valmat tak i 1 1/2 plan.

Men då pratar vi om riktiga herrgårdar. Där det bott adelsmän. Göran Perssons bygge är ingen herrgård. Däremot kan prästgårdarna i många fall räknas dit.

Det låter kanske inte så märkvärdigt för er....140 kvm är väl en standardvilla idag. Men då bodde bönderna i enkelstugor och parhus.
Senast redigerad av tryff 2011-10-10 kl. 01:00.
Citera
2011-10-10, 09:34
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ni som säger er bo i herrgård, hur stora hus talar vi om?

Hur har ni hamnat där, är det familjehus sen länge? köpt av föräldrar (er själva) genom en relativt bra inkomst eller är det "bönder" som faktiskt brukar något av marken?

Gissar att det givetvis skiljer sig men ändå.

Vad har ni för uppvärmning i husen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Om du syftade på att man ska leva på avkastningen som skogen genererar så är ju självklart 300 ha i minsta laget

Kan ni inte slänga upp lite bilder på era favoritherrgårdar? Soft tråd det här ju!

Jag vill inte outa mig, sa jag avstar garna fran att posta bilder men jag kan svara pa Speedy83:s fragor.

Storlek: jag skrev 26 rum och kok tidigare i traden och efter en noggrannare genomrakning visar det sig att det stamde. Mer exakt 26 rum, fem badrum, fem toaletter, sex hallar och tva kok, exklusive kallar- och vindsutrymmen. Jag har aldrig raknat pa ytan men troligen kring 1000 kvadratmeter.

Hur hamnat dar: nu bor jag inte dar pa heltid langre da jag ar utflugen for lange sedan. Garden har funnits i min styvfars familj i over 300 ar men det har aven forekommit utkop av arvingar bade historiskt och narmare i tiden, sa bra inkomster fran vad marken ger har onekligen varit viktigt ocksa.

Huset ar eluppvarmt (hal i huvudet, I know), framforallt for att vi har tillgang till valdigt billig el som vi av olika skal inte kan salja vidare. Jag tror dock fortfarande att det skulle lona sig att installera bergvarme.

Citat:
Ursprungligen postat av Gate47
tantalus, du har rätt i att det inte blir några jättestora summor per år av skogsbruket av 300 ha men man får tänka på att i dagsläget är det väldigt få som lever av bara skogsbruk, även de adelssläkter och andra som sitter på stora mängder skog har andra sysselsättningar än att bara ringa SCA några gånger per året och kolla på några kartor. Skogsbruket tar förhållandevis lite tid och ger mycket pengar och ser man det så så är några hundra tusen per år ganska bra trots allt.

Tycker också det är ett intressant om dock något utdött ämne, vi kommer få leva med att noveau riche kulturen kommer ta över västvärlden.

Ja, manga gardar har ytterligare verksamheter eller stora formogenheter som en forutsattning for att kunna drivas. ”It's Not the Purchase Price, It's the Upkeep”, som det heter. Betraffande fenomenet med gardar (helst i Sormland) som kops upp av entreprenorer, gamla VD:ar eller spekulanter ar jag nagot kluven men pa det hela taget optimistisk. Herrgardarna anlades i en tid da avkastningen pa jordbruks-, skogsbruks- och industrikapitalet var mycket hog relativt lonekostnaderna (som i allmanhet bestod av spannmal, ett krus brannvin och en nalpeng till frun), vilket gjorde dem till ekonomiskt viktiga tillgangar. Idag ar laget det omvanda: avkastningen pa kapitalet ar lag, arbetskraften forbannat dyr och det gar bara att automatisera och effektivisera sa mycket av underhallet. Da ser jag hellre att herrgardar kops upp av personer som har bade ekonomisk kapacitet och ett genuint intresse an att de omvandlas till kursgardar, span eller motsvarande. Forr eller senare (tredje generationen eller sa) sa ar pengarna inte sa nya och barnbarnen kan inte minnas tiden fore farfar forvarvade egendomen. Nar det kommer till ekonomisk och social mobilitet ar engelsmannen proffs och det finns en del att lara av deras erfarenheter pa omradet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in