Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-27, 17:25
  #541
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Du vill ha spårväg i VL, men säger att inte ens Angeredsbanans vagnar ryms i tunneln. Då kan man fundera på ett automatiskt stadsbanesystem, så att det kan passera fler vagnar per timme, men man har fortfarande inte löst problemet med järnvägen.

För att förtydliga: Jag har tidigare skrivit att Göteborgs Stad behöver häva överenskommelsen med Staten och Trafikverket p.g.a. avtalsbrott, och använda tunneln till nytta för göteborgarna främst. Självklart kan kranskommunernas skattebetalare också ha nytta av snabb trafik till olika delar av Göteborg, inte bara Haga och Korsvägen. Automatisering är intressant, Köpenhamn och Paris bl.a. har ju det redan. Då måste man köra enbart på egen banvall och planskilt, eller bara använda automatisering i tunneln.

Du ville göra A-banan till järnväg. Då blir det ganska fullt med Angeredståg i tunneln, ja. Ska man leda in tåg från Alingsås och Ale plus ev. en till (Stenungsund/Angered) med bara en linje söderut (Kungsbacka) så ser jag problem. Min tankegång är att varva olika förortsdestinationer, t.ex. Angered-Tynnered, Länsmansgården-Askim, Bergsjön-Mölndal. I Fjollträsk kan man köra tunnelbanetåg varannan minut. Londons Jubilee line går varje minut i högtrafik. Om förortslinjerna uppgraderas till stadsbana och kopplas till tunneln tror jag att det blir bra och till nytta för både göteborgare och utsocknes.

Vad gäller järnvägen har jag tidigare argumenterat för central station i Olskroken istället.
Citera
2022-07-29, 17:17
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Du ville göra A-banan till järnväg. Då blir det ganska fullt med Angeredståg i tunneln, ja.
Nej, bara om man vill prioritera lokaltrafiken, vilket var det som du ville göra. Pendeltåg är ju större än spårvagnar och måste inte gå lika ofta.

Om en av linjerna som går genom VL är mer lokal än de andra, då har man löst en del av lokaltrafikens problem utan att behöva bygga en tunnel till.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2022-07-29 kl. 17:51.
Citera
2022-07-29, 18:21
  #543
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Nej, bara om man vill prioritera lokaltrafiken, vilket var det som du ville göra. Pendeltåg är ju större än spårvagnar och måste inte gå lika ofta.

Om en av linjerna som går genom VL är mer lokal än de andra, då har man löst en del av lokaltrafikens problem utan att behöva bygga en tunnel till.

Turtäthet till Angered är viktig. Det skulle inte bli bra med glesare turer för att köra långa tåg. Sedan ska inte all trafik från Angered ut på snabbspåret heller, en del ska via Redbergsplatsen, kanske också i framtiden svänga mot Bellevue i Gamlestan. Så med ditt resonemang blir det duospårvagn eller dubbeltrafikering av tåg och spårvagn på A-banan och i tunneln. Det senare lär också negativt påverka turtätheten. Låter komplicerat, jag ser inte fördelarna.
Citera
2022-08-31, 12:22
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Turtäthet till Angered är viktig. Det skulle inte bli bra med glesare turer för att köra långa tåg. Sedan ska inte all trafik från Angered ut på snabbspåret heller, en del ska via Redbergsplatsen, kanske också i framtiden svänga mot Bellevue i Gamlestan. Så med ditt resonemang blir det duospårvagn eller dubbeltrafikering av tåg och spårvagn på A-banan och i tunneln. Det senare lär också negativt påverka turtätheten. Låter komplicerat, jag ser inte fördelarna.
Då får man köra tät spårvagnstrafik, med de viktigaste linjerna som använder Västlänken och går ut till Angered, Tynnered, Länsmansgården, Mölndal. Det blir som till exempel vissa tyska, tunnelbaneliknande system, fast dyrare förstås.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2022-08-31 kl. 12:39.
Citera
2022-10-15, 14:33
  #545
Medlem
Suecotes avatar
Insändare i GP:

Trafikverket mörkar att Västlänken-pengarna är slut nästa år

Citat:
Enligt Trafikverkets senaste rapport spräcks budgeten nästa år och då måste projektet tvångsförvaltas, skriver Mats Lövgren, Samordnare, nätverket Stoppa Västlänken Nu.

Trafikverket är huvudman och ensam ansvarig för att såväl tidplan som budget håller. Med tanke på att projektet riskerar konkurs redan under nästa år är det av vikt med snabba åtgärder. Den första måste vara att projektet tas under tvångsförvaltning då nuvarande projektledning inte klarar sin tilldelade uppgift. Den andra åtgärden är en revision som redovisar hur mycket pengar och tid projektet egentligen väntas kosta. En tredje är beslut om vad som räddas kan.

Skattebetalarna ska i alla fall inte tvingas betala ännu mer för en tågtunnel som enligt Trafikverkets egna analyser har en negativ samhällsnytta.
Citera
2022-10-16, 18:30
  #546
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Insändare i GP:

Trafikverket mörkar att Västlänken-pengarna är slut nästa år
Debattartikel, alltså en lång insändare...
Om någon hittar den där Västsvenska paketets tertialrapport 2 som nämns så skulle jag uppskatta en länk.

Angående att pengarna tar slut snart så tvistas det väl lite om det och byggtid sedan tidigare i år?
Citera
2022-10-17, 19:52
  #547
Medlem
Västlänken måste ju vara århundradets sämsta påhitt.
Citera
2023-01-02, 16:22
  #548
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har idiotstaden inga smarta vitesklausuler?

Är det fast pris kan det bli mycket dyrare för entreprenörerna.

E4 runt Ljungby kastade danske entreprenören in handduken - exakt varför vet jag inte

Barslund gick i konkurs.
Citera
2023-01-24, 17:01
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Debattartikel, alltså en lång insändare...
Om någon hittar den där Västsvenska paketets tertialrapport 2 som nämns så skulle jag uppskatta en länk.

Angående att pengarna tar slut snart så tvistas det väl lite om det och byggtid sedan tidigare i år?

Pengarna för Haga har varit slut ett tag, även reserven. Föra att jobba igen förseningen hade det behövts mer pengar och detta har trafikverket vetat om i över 2 år.
Nu kickas entreprenören ut:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...4vs-1.90615318

Vi ska nog vara glada om denna fördyring stannar på en siffrigt antal miljarder, och år.
Citera
2023-01-24, 17:14
  #550
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Pengarna för Haga har varit slut ett tag, även reserven. Föra att jobba igen förseningen hade det behövts mer pengar och detta har trafikverket vetat om i över 2 år.
Nu kickas entreprenören ut:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...4vs-1.90615318

Vi ska nog vara glada om denna fördyring stannar på en siffrigt antal miljarder, och år.

Konsortiet har kvar etappen "Kvarnberget".
Måste vara en sjukt märklig arbetssituation för alla inblandade? Även om det kanske är olika ombud för etapperna.

https://newsweb.oslobors.no/message/580636
__________________
Senast redigerad av Gothenburger 2023-01-24 kl. 17:17.
Citera
2023-01-24, 19:07
  #551
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Pengarna för Haga har varit slut ett tag, även reserven. Föra att jobba igen förseningen hade det behövts mer pengar och detta har trafikverket vetat om i över 2 år.
Nu kickas entreprenören ut:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...4vs-1.90615318

Vi ska nog vara glada om denna fördyring stannar på en siffrigt antal miljarder, och år.
Ensifffrigt antal förseningsår ska nog inte vara några större problem att fixa, med reservation för konstiga upphandlingsregler.
Fördyringen kan nog bli svårare, ska det tvistas om återbetalning så kanske företaget "råkar" gå i konkurs, vilket även drabbar deras jobb i Kvarnberget. Det kan bli spännande. Sedan har vi själva bygget, som någon annan ska ta över. Det var en likande situation för något år sedan med ett brobygge vid Grönsakstorget. Där fattade inte den nya entreprenören hur den gamla hade tänkt så de fick göra om en del jobb.
Citera
2023-01-26, 17:34
  #552
Medlem
goseigens avatar
Fattar jag rätt bidde det en grusgrop vid Haga.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...aga-1.90796899

Kontraktet på Haga skall delas upp i mindre bitar och upphandlas på nytt.

Sicket fiasko det här blev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback