Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-22, 19:12
  #1
Avstängd
persson121s avatar
När man börjar med aktier så ska man både vara intresserad av politik och median. Men inte vilket media som helst. Det är ju handels/ekonomi/aktier/fonder median.

Vad rekommenderar ni för medier?
* Morningstar vet jag att det är en media för fonder. Men om den är snabb eller dålig, eller om det finns en bättre, vet jag inte.
Citera
2010-12-22, 20:08
  #2
Medlem
bambumannens avatar
Är inte helt säker på att jag förstår dig, men om du söker efter medier för ekonomi- och finansinformation så finns det gott om källor.

Jag kollar dagligen, eller åtminstone några gånger i veckan:

Dagens Industri
Veckans Affärer
Privata Affärer
Redeye

Diverse bloggar grukar jag skumma igenom med jämna mellanrum också.

Beroende på vilken aktiemäklare du använder kan du filtrera ut nyhetstelegram som intresserar dig via deras tjänster.

Jag vet inte hur gammal du är, men är du medlem i Unga Aktiesparare (0-29 år) eller Aktiespararna (29+ år) så får du rätt galna rabatter på dag- och veckotidningar. Dagens industri får du för knappa tusenlappen per år (istället för 4200 kr), Veckans Affärer får du för 400 kr (istället för 3000 kr), och Affärsvärlden tror jag kostar 600 kronor, mot ordinarie 4000. Själv prenumererar jag på VA, och ska just inleda en prenumeration på DI.

Ekonominyheterna och A-Ekonomi är också ovärderliga.

Ju mer information man har, desto större chans är det att man fattar rätt beslut. Man bör ha ständig koll på det aktuella världsläget, lika mycket som på de bolag som man för tillfället investerar i. Därför är all information man kan få tag på viktig, men se till att vara kritisk då det inte finns några självklara sanningar i denna bransch.
Citera
2010-12-22, 20:19
  #3
Avstängd
persson121s avatar
Jag brukar skumma igenom Avanza Zeros media.
Men jag har inte satsat pengar i ett företag - än. Men när jag väl satsar så kommer jag läsa ett par kända medier.

Ekonominyheterna och A-ekonomi ser jag varje dag.
Citera
2010-12-22, 21:08
  #4
Medlem
Starvids avatar
Financial Times slår faktiskt alla andra med en bred marginal. Inte bara har de de viktigaste nyheterna, de har också de överlägset skarpaste kolumnisterna och kommentatorerna. En av deras bästa blev dock tyvärr nyligen bortlockad till en tjänst som chefseknom på Citigroup, nån annan försvann nog till Goldman...
Citera
2010-12-22, 22:02
  #5
Avstängd
persson121s avatar
Kollar ni endast bolag ni har satsat i (via media) eller kollar ni andra bolag också (via media)?
Visst om man ska börja satsa i ett annat bolag så vet jag att man kollar andra bolag. Men vi säger att man har bestämmt sej att inte ska satsa något kapital på länge. Kollar ni ändå dom stora kända bolag, eller endast era bolag?
Citera
2010-12-23, 10:59
  #6
Medlem
Veckans Affärer
Dagens Industri + BS
Placera.nu

Kollas i stort sett dagligen. DI oftare än de andra. Läser makro och bolagsanalyser generellt fast öppnar naturligtvis ögonen lite extra om det står något om ett bolag jag har, eller har tänkt att köpa aktier i.
Citera
2010-12-25, 00:27
  #7
Avstängd
persson121s avatar
Ingen som vet? Om ni kollar alla bolag, eller endast bolag där ni har satsat på.
Citera
2010-12-25, 00:44
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
När man börjar med aktier så ska man både vara intresserad av politik och median. Men inte vilket media som helst. Det är ju handels/ekonomi/aktier/fonder median.

Vad rekommenderar ni för medier?
* Morningstar vet jag att det är en media för fonder. Men om den är snabb eller dålig, eller om det finns en bättre, vet jag inte.

www.euroinvestor.dk (Finns även som .se och .no)

www.dn.no

www.stocklink.no

www.hegnar.no

www.borsen.dk

www.marketwatch.com (En av mina favoriter)

www.avanza.se

www.netfonds.no
Citera
2010-12-25, 00:46
  #9
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
www.euroinvestor.dk (Finns även som .se och .no)

www.dn.no

www.stocklink.no

www.hegnar.no

www.borsen.dk

www.marketwatch.com (En av mina favoriter)

www.avanza.se

www.netfonds.no

Brukar du följa dom varje dag?
Citera
2010-12-25, 01:53
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Brukar du följa dom varje dag?

Ja flera timmar per dygn, marketwatch har jag nytta av dygnet runt då den bevakar alla världens börser.
Global Dow ger bra signaler under natten för hur nästa dag på börsen i europa ska se ut.
Citera
2010-12-25, 16:17
  #11
Medlem
Avantgardistens avatar
DI, E24 m.m. är ren smörja och är ytterst bristfälliga. Om du söker gedigen kunskap om finansbranschen och vill hålla dig alert rekommenderar jag följande medier:

Nyheter: Bloomberg och Financial Times
Djupgående förståelse och kunskap: The Economist

Om du följer dessa slaviskt kommer din inlärningskurva ha en exponentiell tillväxt och det kommer att visa sig i dina beslut om investeringar.

Kuriosa: Arbetar inom finansbranschen parallellt med att jag studerar finansiell ekonomi. För att citera en kollega "Dagens Industri är fan branschens motsvarighet till expressen och vars korrekta användningsområde är toalettpapper!"
Citera
2010-12-25, 16:57
  #12
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
DI, E24 m.m. är ren smörja och är ytterst bristfälliga. Om du söker gedigen kunskap om finansbranschen och vill hålla dig alert rekommenderar jag följande medier:

Nyheter: Bloomberg och Financial Times
Djupgående förståelse och kunskap: The Economist

Om du följer dessa slaviskt kommer din inlärningskurva ha en exponentiell tillväxt och det kommer att visa sig i dina beslut om investeringar.

Kuriosa: Arbetar inom finansbranschen parallellt med att jag studerar finansiell ekonomi. För att citera en kollega "Dagens Industri är fan branschens motsvarighet till expressen och vars korrekta användningsområde är toalettpapper!"

DI kan ju vara vinklad "Köp aktier här...och här...och lite där".

Men marketwatch låter bra. Ska kolla dina tips också.

Jag brukar kolla här: https://www.avanza.se/aza/aktieropti...ndikatorer.jsp
På avanza finns ju allt.
__________________
Senast redigerad av persson121 2010-12-25 kl. 17:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback