Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-22, 00:34
  #1
Medlem
ideviants avatar
Nu i FRA, IPRED tider går jag i tankarna om hur säkert det egentligen är med VPN tjänster. Använder mig i dagsläget av en VPN levererad av Patrikweb, någon som vet något om denna?

Raderas all information om mig efter jag loggat ut eller sparas den?
Om jag skulle göra mig skyldig till något, skulle då polisen enkelt kunna höra av sig, be dom göra en backup för att få tillbaka loggarna?

Tusentals frågor, informera mig!
Citera
2010-12-22, 00:39
  #2
Medlem
2pks avatar
I och med att all din trafik går genom dem så kan de ju spara den, men det är ju tveksamt att de gör det för det förstör ju själva meningen med att använda sig av en VPN-tjänst.
Citera
2010-12-22, 01:33
  #3
Medlem
ideviants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pk
I och med att all din trafik går genom dem så kan de ju spara den, men det är ju tveksamt att de gör det för det förstör ju själva meningen med att använda sig av en VPN-tjänst.

Hur skulle det då gå till om (ponera) jag drar hem massvis med filmer och polisen får upp ögonen för mig, finns det då någon risk att åka på det även om man använt sig av VPN och dolt sina spår?
Citera
2010-12-22, 03:28
  #4
Medlem
ankeb0rgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ideviant
Hur skulle det då gå till om (ponera) jag drar hem massvis med filmer och polisen får upp ögonen för mig, finns det då någon risk att åka på det även om man använt sig av VPN och dolt sina spår?

Allt beror ju på vart ifrån du införskaffar din VPN.
Det finns alltid en risk, oavsett vilken VPN-leverantör du väljer, det är dock högst otroligt att polisen kommer snappa upp dig om du laddar ned filmer.
De går efter uppladdarna, inte nedladdarna.
www.anonine.net är ett bra tips.
Citera
2010-12-22, 14:24
  #5
Medlem
Väldigt många vpn's sparar loggar, även fast dom påstår att dom inte gör det. Mitt tips är att skaffa en välomtalad och känd vpn som tar betalt.
Citera
2010-12-22, 14:39
  #6
Medlem
qu4dros avatar
Nån som vet hur det är med Hotspot Shield ?
Lagrar de loggar och har de nånsin lämnat ut sina loggar ?
Citera
2010-12-22, 16:13
  #7
Medlem
mygans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Nån som vet hur det är med Hotspot Shield ?
Lagrar de loggar och har de nånsin lämnat ut sina loggar ?

Hotspot Shield är väl nå gratis skit? skulle inte ha fööör stora förhoppningar på dom
Citera
2010-12-22, 20:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Nån som vet hur det är med Hotspot Shield ?
Lagrar de loggar och har de nånsin lämnat ut sina loggar ?

Vet att det är väldigt många s.k. scriptkiddies som använder sig av hotspotshield när dom gör sql injections och liknande, och dom verkar inte vara särskilt rädda för att åka dit. Vet inte om det är deras okunskap eller dumhet som ger dem denna trygghet, men garanterat något av det.
Jag känner mig rätt säker på att hotspotshield loggar, och att dom mer än gärna lämnar ut loggarna om någon myndighet ber om det.

När det kommer till att använda hotspotshield vid nedladdning så kan du nog glömma det ganska snabbt, funkar väl att surfa med men inte mer än så.
Citera
2010-12-23, 21:14
  #9
Medlem
qu4dros avatar
felpost glöm...
__________________
Senast redigerad av qu4dro 2010-12-23 kl. 21:17.
Citera
2011-07-23, 22:02
  #10
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Jag skrev ett liknande inlägg i en annan tråd som åkte i papperskorgen, jag hoppas att detta inte räknas som korspostning.

Jag är nog bara överdrivet paranoid, men jag gör en del olagliga saker, främst fildelning, på nätet.

Det har påståtts att Anonine ger ut uppgifter. Har någon källa på detta?


Lagrar något program, som Flash, Java, Quicktime eller Firefox, vilka sidor man besöker (lagrar någon annanstans än i min egen dator) och kan de då se IP "genom" VPN:en, eller någon annan identifierande information som användarnamn eller så?
Citera
2011-07-23, 22:09
  #11
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Jag skrev ett liknande inlägg i en annan tråd som åkte i papperskorgen, jag hoppas att detta inte räknas som korspostning.

Jag är nog bara överdrivet paranoid, men jag gör en del olagliga saker, främst fildelning, på nätet.

Det har påståtts att Anonine ger ut uppgifter. Har någon källa på detta?


Lagrar något program, som Flash, Java, Quicktime eller Firefox, vilka sidor man besöker (lagrar någon annanstans än i min egen dator) och kan de då se IP "genom" VPN:en, eller någon annan identifierande information som användarnamn eller så?
Såvitt känt varken för Anonine inga loggar. Det enda de håller lagrat är din epostadress och hur många dagar du har kvar på tjänsten samt ditt lösenord i hashad form. Det är också dom uppgifterna Anonine kan tvingas lämna ut.

Såvitt jag vet kan inte Quicktime eller Flash lämna ut din riktiga ip-adress. Jag vet dock att det finns javaprogram som kan göra det men detta kräver ju att du godkänner din webbläsare att köra javaprogrammet när du går in på en viss hemsida (det kommer upp en ruta som frågar om du vill köra det). Och köra javaprogram från andra än pålitliga källor ska man inte göra.

Firefox är en webbläsare och kan inte lämna ut din ip-adress.

Det finns ett säkerhetshål när det gäller VPN av PPTP-typ och det är att IPv6 måste avvaktiveras. När detta säkerhetshål blev känt gick VPN-leverantörerna ut med detta, så också Anonine. Säkerhetshålet fungerar så att den som vill ha den riktiga ip-adressen skickar trafik via IPv6.
Citera
2011-10-26, 16:06
  #12
Medlem
Zrillos avatar
Ursäktar om jag bumpar tråden lite men tror det är bättre än att starta en ny då detta känns som att det är på ämnet.. Men om man vill prova leka och pilla med sql-injections och liknande, vad behöver man för att kunna känna sig någorlunda säker? Proxy antar jag inte betyder något? VPN då är det tillräckligt? Och vilken provider isf? Har inget emot att betala..

Talar alltså INTE om att fildela via VPN utan annat kul
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback