Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
I olika sammanhang gäller olika regler. Huruvida reglerna är bra eller inte finns det nog lika många åsikter om som det finns människor. Men det känns lite fjantigt att klaga i efterhand på ett rött kort när man vet reglerna i förväg. Går du och slår någon på öppen gata åker du troligtvis i fängelse. Gör du det i en boxningsring är det tillåtet. Olika regler i olika sammanhang.
Har du någonsin hört en boxare klaga på att han blivit misshandlad?
Troligtvis inte eftersom de vet om reglerna innan. Vill man inte bli slagen börjar man självklart inte med boxning.
Visst, sen kan man tycka att reglerna är fel, men det är en annan fråga. Vissa kanske t.ex. tycker att man ska få säga vad man vill på en fotbollsplan utan att det blir rött kort, men jag tror knappast någon vill ta bort det röda kortet i sig.
Jag kan förstå om folk klagar på att straffet är ur proportion, men jag förstår inte att folk kan klaga på att det finns regler och konsekvenser, för det finns överallt.
Har du någonsin hört en boxare klaga på att han blivit misshandlad?
Troligtvis inte eftersom de vet om reglerna innan. Vill man inte bli slagen börjar man självklart inte med boxning.
Visst, sen kan man tycka att reglerna är fel, men det är en annan fråga. Vissa kanske t.ex. tycker att man ska få säga vad man vill på en fotbollsplan utan att det blir rött kort, men jag tror knappast någon vill ta bort det röda kortet i sig.
Jag kan förstå om folk klagar på att straffet är ur proportion, men jag förstår inte att folk kan klaga på att det finns regler och konsekvenser, för det finns överallt.
Ok, JV kan ha dessa regler. Men höj då dopåldern till ungefär...vad ska vi säga...40 år? Vet man vid den åldern hur resten av livet kommer att te sig? ...kanske inte? Ska vi säga 50 år? 60?...
För det är definitivt inte lämpligt att unga personer pressas till dop när konsekvenserna för att tex sluta tro på JVs lära blir att ens familj vänder en ryggen.