Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-15, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
I olika sammanhang gäller olika regler. Huruvida reglerna är bra eller inte finns det nog lika många åsikter om som det finns människor. Men det känns lite fjantigt att klaga i efterhand på ett rött kort när man vet reglerna i förväg. Går du och slår någon på öppen gata åker du troligtvis i fängelse. Gör du det i en boxningsring är det tillåtet. Olika regler i olika sammanhang.

Har du någonsin hört en boxare klaga på att han blivit misshandlad?
Troligtvis inte eftersom de vet om reglerna innan. Vill man inte bli slagen börjar man självklart inte med boxning.

Visst, sen kan man tycka att reglerna är fel, men det är en annan fråga. Vissa kanske t.ex. tycker att man ska få säga vad man vill på en fotbollsplan utan att det blir rött kort, men jag tror knappast någon vill ta bort det röda kortet i sig.

Jag kan förstå om folk klagar på att straffet är ur proportion, men jag förstår inte att folk kan klaga på att det finns regler och konsekvenser, för det finns överallt.

Ok, JV kan ha dessa regler. Men höj då dopåldern till ungefär...vad ska vi säga...40 år? Vet man vid den åldern hur resten av livet kommer att te sig? ...kanske inte? Ska vi säga 50 år? 60?...
För det är definitivt inte lämpligt att unga personer pressas till dop när konsekvenserna för att tex sluta tro på JVs lära blir att ens familj vänder en ryggen.
Citera
2011-05-15, 13:09
Medlem
fotsvetts avatar
Jag vill inte försvara Jehovas vittnen, men jag tycker att det är konstigt att man kritiserar dem för att de uteslutar medlemmar ibland. Det är motsägelsefullt.

Om man ogillar Jehovas Vittnen borde man tycka att det är bra att de utesluter medlemmar. Ju fler medlemmar de utesluter, desto mindre blir Jehovas vittnen, och mindre pengar går till DSK i Brooklyn.
Citera
2011-05-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Jag vill inte försvara Jehovas vittnen, men jag tycker att det är konstigt att man kritiserar dem för att de uteslutar medlemmar ibland. Det är motsägelsefullt.

Om man ogillar Jehovas Vittnen borde man tycka att det är bra att de utesluter medlemmar. Ju fler medlemmar de utesluter, desto mindre blir Jehovas vittnen, och mindre pengar går till DSK i Brooklyn.

Det är väl klart att de som "åker ut" ur JV har en möjlighet att hitta ett vettigt liv efter sin uteslutning, de blir av med en Organisation som styr deras liv....men det är inte alltid så lätt för dem som hamnar i den situationen. Det skulle kunna vara enklare och framförallt humanare, men Organisationens ledning har bestämt att de ska behandlas som döda av alla de känner som fortfarande är JV, inkl deras familj.
De blir utfrysta på livstid.
Det är inte ok.
Citera
2011-05-16, 18:14
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
överallt finns regler och konsekvenser om man inte följer reglerna. Fortsätter du att inte följa reglerna åker du på fortsatta konsekvenser.
Håller med dig från A till Ö.

I längden så är det inte Jehovas vittnen de opponerar sig emot, utan Guds ord, Bibeln. Alla dessa anordningar som vi har inom organisationen, regler osv är noggrannt grundade på Guds riktlinjer och hans principer som är till för människans eget bästa. Men man mörkar gärna detta och försöker envist rikta strålkastaren på att det på något sätt skulle vara gripet ur luften, att det är några "herrar i Brooklyn" som bestämmer allt vind för våg efter eget behag och att vi dessutom sväljer allt med hull och hår, när vi i själva verket tar del av alla beslut och kan följa detta med hjälp av Guds ord. Vi vet att allt sköts på bästa sätt med Guds ords som grund för allting. Fördomsfulla människor väljer att köpa påståenden utan belägg, att vi på något sätt skulle vara manipulerade...

...men så är det ju inte.

Bibliska principer för uteslutning (dvs en person som vägrar att följa Guds höga moralnormer och principer) :

(2 Johannes 8-11) "Ta er i akt, så att ni inte mister det som vi har arbetat på att frambringa utan kan vinna full lön. 9*Var och en som tränger sig fram och inte förblir i Kristi lära, han har inte Gud. Den som förblir i denna lära, han har både Fadern och Sonen. 10*Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. 11*Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."

Lägg märke till att det handlar om dom som inte "förblir i Kristi lära", dvs de som har fått lära sig vilka rimliga krav Gud ställer på sina tjänare och på vilket sätt man bör leva sitt liv. Vidare läser vi i skriftstället att man inte ens ska uttala "en hälsning till honom" (eller henne) med detta skriftställe i tanken så tar vi oss en titt på några skriftställen för att belysa vad Jesus Kristus personligen sa:

(Markus 3:31-35) "Nu kom hans mor och hans bröder, och medan de stod utanför, sände de bud in till honom för att kalla på honom. 32*Emellertid satt det folk omkring honom, och de sade till honom: ”Se! Din mor och dina bröder utanför söker dig.” 33*Men till svar sade han till dem: ”Vem är min mor och mina bröder?” 34*Och sedan han hade sett på dem som satt i en cirkel omkring honom, sade han: ”Se, min mor och mina bröder! 35*Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.”"

Kristus visste att hans budskap skulle vålla slitningar i familjen, dvs de som inte ville följa Kristi fotspår och de som inte vill följa Kristi fotspår.

(Matteus 10:35-37) "Ty jag har kommit för att vålla söndring och sätta en man mot sin far och en dotter mot sin mor och en ung hustru mot sin svärmor. 36*Ja, en man skall få medlemmar av sitt eget hushåll till fiender. 37*Den som är fäst vid far eller mor mer än vid mig är mig inte värdig; och den som är fäst vid son eller dotter mer än vid mig är mig inte värdig."

Det är absolut inget roligt att någon blir utesluten, det är den absolut sista utvägen om det inte går att lösa problemet på ett annat sätt. Att andra människor sitter och ältar i olika människors uteslutningar av olika skäl är ointressant. De bröder som har en ansvarsposition i församlingen tar detta på yttersta allvar och begrundar detta tillsammans i bön för att komma fram till bästa möjliga slutresultat för båda parter. Men precis som du själv säger: vill man inte följa spelreglerna så blir man utesluten i vilket sammanhang, eller i vilken gemenskap man än befinner sig i. Så är det bara. Kristus själv säger t o m att de som sätter sin icke-troende familjemedlem före Guds höga moralprinciper och -normer är inte honom värdig. Tyvärr finns det människor som inte kan acceptera det. Man kan inte dra jämnt med alla.

my 2 p worth
Citera
2011-05-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja

I längden så är det inte Jehovas vittnen de opponerar sig emot, utan Guds ord, Bibeln. Alla dessa anordningar som vi har inom organisationen, regler osv är noggrannt grundade på Guds riktlinjer och hans principer som är till för människans eget bästa. Men man mörkar gärna detta och försöker envist rikta strålkastaren på att det på något sätt skulle vara gripet ur luften, att det är några "herrar i Brooklyn" som bestämmer allt vind för våg efter eget behag och att vi dessutom sväljer allt med hull och hår, när vi i själva verket tar del av alla beslut och kan följa detta med hjälp av Guds ord. Vi vet att allt sköts på bästa sätt med Guds ords som grund för allting. Fördomsfulla människor väljer att köpa påståenden utan belägg, att vi på något sätt skulle vara manipulerade...

I längden så är det enbart JV, iaf jag, opponerar mig emot. Deras kyla, kärlekslöshet och egenrättfärdigande. De följer inte andan i bibeln öht.
Var ngnstans står det att Jesus uteslöt människor? Var står det att han menade att regler för minsta lilla grej var viktigare än medmänsklighet och kärlek?
Citera
2011-05-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja

Bibliska principer för uteslutning (dvs en person som vägrar att följa Guds höga moralnormer och principer) :

(2 Johannes 8-11) "Ta er i akt, så att ni inte mister det som vi har arbetat på att frambringa utan kan vinna full lön. 9*Var och en som tränger sig fram och inte förblir i Kristi lära, han har inte Gud. Den som förblir i denna lära, han har både Fadern och Sonen. 10*Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. 11*Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."

Lägg märke till att det handlar om dom som inte "förblir i Kristi lära", dvs de som har fått lära sig vilka rimliga krav Gud ställer på sina tjänare och på vilket sätt man bör leva sitt liv. Vidare läser vi i skriftstället att man inte ens ska uttala "en hälsning till honom" (eller henne) med detta skriftställe i tanken så tar vi oss en titt på några skriftställen för att belysa vad Jesus Kristus personligen sa:

(Markus 3:31-35) "Nu kom hans mor och hans bröder, och medan de stod utanför, sände de bud in till honom för att kalla på honom. 32*Emellertid satt det folk omkring honom, och de sade till honom: ”Se! Din mor och dina bröder utanför söker dig.” 33*Men till svar sade han till dem: ”Vem är min mor och mina bröder?” 34*Och sedan han hade sett på dem som satt i en cirkel omkring honom, sade han: ”Se, min mor och mina bröder! 35*Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.”"

Kristus visste att hans budskap skulle vålla slitningar i familjen, dvs de som inte ville följa Kristi fotspår och de som inte vill följa Kristi fotspår.

(Matteus 10:35-37) "Ty jag har kommit för att vålla söndring och sätta en man mot sin far och en dotter mot sin mor och en ung hustru mot sin svärmor. 36*Ja, en man skall få medlemmar av sitt eget hushåll till fiender. 37*Den som är fäst vid far eller mor mer än vid mig är mig inte värdig; och den som är fäst vid son eller dotter mer än vid mig är mig inte värdig."

Det är absolut inget roligt att någon blir utesluten, det är den absolut sista utvägen om det inte går att lösa problemet på ett annat sätt. Att andra människor sitter och ältar i olika människors uteslutningar av olika skäl är ointressant. De bröder som har en ansvarsposition i församlingen tar detta på yttersta allvar och begrundar detta tillsammans i bön för att komma fram till bästa möjliga slutresultat för båda parter. Men precis som du själv säger: vill man inte följa spelreglerna så blir man utesluten i vilket sammanhang, eller i vilken gemenskap man än befinner sig i. Så är det bara. Kristus själv säger t o m att de som sätter sin icke-troende familjemedlem före Guds höga moralprinciper och -normer är inte honom värdig. Tyvärr finns det människor som inte kan acceptera det. Man kan inte dra jämnt med alla.

my 2 p worth

Det handlar naturligtvis inte om Bibeln utan om en organisations egenmäktiga tolkningar av utvalda delar av den.
Samtidigt struntar den organisationen i andra delar som inte passar in i det man vill uttolka.
Det handlar inte heller om att inte vilja följa Kristi lära, utan om att inte anse sig kunna följa Vakttornets påhittade läror som strider mot Bibeln.
JV's livstidsmobbning handlar bara om att visa sin makt mot den som vågar ifrågasätta.
Om JV hade haft rätt skulle de lätt kunna bevisa det utan att kasta ut någon.
När de kastar ut istället för att visa bevis är det för att de inte har några bevis som håller.
Så gör bara den som är feg.
Citera
2011-05-16, 20:54
Bannlyst
Man borde avrätta dessa Jehovas Vittnen som springer runt på gatorna och sprider deras äckliga propaganda till oss medborgare och våra barn.
Citera
2011-05-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Man borde avrätta dessa Jehovas Vittnen som springer runt på gatorna och sprider deras äckliga propaganda till oss medborgare och våra barn.

Avrätta lurade människor? Varför det?
Är det inte bättre att hjälpa dem att inse hur lurade de är?
Citera
2011-05-16, 21:55
Medlem
Citat:

Smart tänkt.

Om de som "springer runt på gatorna och sprider äcklig propaganda" är så hemska pga det....vad gör det då dig till för ngt när du vill "avrätta" människor? ...eh...?
Ett lysande föredöme för de där barnen du nämner.
Citera
2011-05-16, 22:07
Medlem
Citat:

Hört ordstävet "skjut inte budbäraren"?? Våld är alltid förkastligt om det inte innebär självförsvar,dessutom väldigt korkat.
Jag är ett uteslutet vittne som fått tillbaka min tro på Jehova,detta med förlåtelse för mina felsteg.
Detta VET jag.Jag håller definitivt inte med allt som trycks från högre ort (Brooklyn) men respekterar dess ledning trots deras uppenbara misstag i vissa frågor och förfarandet med exempelvis uteslutning på ibland mycket vaga grunder. Man måste dock se till helheten. Gud kommer att göra denna planet till en bra plats att leva på,även om det ser mörkt ut just nu. Detta kan vara värt en & annan pungspark, både innifrån & utifrån. En annan sak är att många fler än enbart vittnen kommar att få glädjas åt en ny värld, även du Adnanish om du har lite is i magen.
Citera
2011-05-16, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Avrätta lurade människor? Varför det?
Är det inte bättre att hjälpa dem att inse hur lurade de är?
Nej. Människor som ansluter sig till sekter likt JV har blivit hjärntvättad för livet. Att göra sig av med dessa på enklast sätt så att våra barn och övriga medborgare inte tar skada är helt enkelt att avrätta fanskapet.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Smart tänkt.
Om de som "springer runt på gatorna och sprider äcklig propaganda" är så hemska pga det....vad gör det då dig till för ngt när du vill "avrätta" människor? ...eh...?
Ett lysande föredöme för de där barnen du nämner.
Ska människor som har mördat, våldtagit och misshandlat gå fria bland allmänheten och utgöra fara för oss övriga ladlydiga medborgare?

Alla som är med i JV gör onda handlingar i Guds namn. Det kan vara allt från mord till sexuella övergrepp på barn. Dessa människor bör avrättas eller sättas i fängelse för att inte kunna sprida JV läror i samhället som får andra att begå handlingar med stöd av Gud. Det här är fan det bästa man kan göra för barnen, att slippa få dem hjärntvättade av denna galna sekt. Synd bara att pöbeln i Sverige inte kan säga ifrån, då är man plötsligt rasist och "fundamentalist"

Citat:
Ursprungligen postat av Cherubrock
Hört ordstävet "skjut inte budbäraren"?? Våld är alltid förkastligt om det inte innebär självförsvar,dessutom väldigt korkat.
Jag är ett uteslutet vittne som fått tillbaka min tro på Jehova,detta med förlåtelse för mina felsteg.
Detta VET jag.Jag håller definitivt inte med allt som trycks från högre ort (Brooklyn) men respekterar dess ledning trots deras uppenbara misstag i vissa frågor och förfarandet med exempelvis uteslutning på ibland mycket vaga grunder. Man måste dock se till helheten. Gud kommer att göra denna planet till en bra plats att leva på,även om det ser mörkt ut just nu. Detta kan vara värt en & annan pungspark, både innifrån & utifrån. En annan sak är att många fler än enbart vittnen kommar att få glädjas åt en ny värld, även du Adnanish om du har lite is i magen.
Du är alltså med i JV trots uteslutning, dyrkar denna sekt samtidigt som du tycker att gänget i Brooklyn gör uppenbara misstag? Akta så att du inte blir utesluten igen.

Förövrigt går det ej att argumentera med människor som drar in Gud i sina åsikter. Argument som "Gud räddar världen" hjälper föga när samhället är helt åt helvete. Sluta tro på sagor och stig in i verkligheten.
Senast redigerad av adnanisH 2011-05-16 kl. 22:34.
Citera
2011-05-17, 00:31
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Alla som är med i JV gör onda handlingar i Guds namn. Det kan vara allt från mord till sexuella övergrepp på barn.
Har du lust att ta något exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in