Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-24, 18:19
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Just det argumentet användes av många JV innan 1975!
'Harmageddon kommer senast 1975, för annars har JV varit falska profeter, och det skulle JV aldrig tillåta' sa man då självsäkert!
Och 'om inte Harmageddon kommer då, så har inte JV Sanningen'.
En del lämnade rörelsen åren efter 1975, men de flesta förträngde i stället vad de själva hade sagt, och också vad de hade gått runt och predikat!

Jag kan förstå varför vissa lämnade! Men kan inte förstå dem som stannade kvar! Med andra ord så valde dem att stanna kvar hos en falsk profet? Jehova skulle aldrig låta sin profet tala falska profetior - Jehova talar endast sanning och han ljuger aldrig. Och han skulle aldrig låta sin ende organisation göras till åtlöje på detta sätt! Men uppenbarligen är det vad de som stannade tror?

Eller vad skall man säga om detta Gitte?
Citera
2011-03-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
- Jehova talar endast sanning och han ljuger aldrig. Och han skulle aldrig låta sin ende organisation göras till åtlöje på detta sätt! Men uppenbarligen är det vad de som stannade tror?

Ändå så blev hans älskade Son avrättad som en ogärningsman.
Citera
2011-03-24, 18:46
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Det är skillnad på Jesus död och Jehovas vittnens falska profetior! Jehovas vittnen har ju profeterat falskt i Guds namn!
Citera
2011-03-24, 19:04
Medlem
Citat:
Jag kan förstå varför vissa lämnade! Men kan inte förstå dem som stannade kvar! Med andra ord så valde dem att stanna kvar hos en falsk profet? Jehova skulle aldrig låta sin profet tala falska profetior - Jehova talar endast sanning och han ljuger aldrig. Och han skulle aldrig låta sin ende organisation göras till åtlöje på detta sätt! Men uppenbarligen är det vad de som stannade tror?

Eller vad skall man säga om detta Gitte?

Nej, han skulle aldrig låta SIN organisation profetera falskt.
Drog för egen del redan då slutsatsen att detta inte är Guds organisation.
Eller förresten, det hade jag nog insett redan tidigare.

Många som stannade hade trots allt förlorat lite av tilltron till Organisationen.
Men stannde kvar av sociala skäl.

Faktiskt inte så svårt att förstå när ett avståndstagande skulle innebära att de förlorade både familj och vänner.
Tufft att göra ett val som innebär att man kanske aldrig mer får se föräldrar, syskon, barn och barnbarn.
Citera
2011-03-24, 19:04
Medlem
Citat:

Ja...och det var en del i planen med att han kom till jorden ö h t. Och hans död tjänade till människors väl.
Vad var planen med att JV skulle gå ut med felaktiga årtal? Och hur har det tjänat till människors väl?
Citera
2011-03-24, 19:06
Medlem
Citat:

Vilket var förutsagt.
Det var däremot inte förutsagt att hans organisation skulle profetera falskt.
Citera
2011-03-24, 19:09
Bannlyst
Citat:

Många som stannade hade trots allt förlorat lite av tilltron till Organisationen.

Faktiskt inte så svårt att förstå när ett avståndstagande skulle innebära att de förlorade både familj och vänner.
Tufft att göra ett val som innebär att man kanske aldrig mer får se föräldrar, syskon, barn och barnbarn.

Detta förfarande gör att denna organisation ej har något existensberättigande! JV bryter mot mänskliga rättigheter.

Det kokar i mig bara jag tänker på detta beteende. Det är en skadlig organisation, den borde lagföras för hatbrott och olaga hot.
Citera
2011-03-24, 19:10
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Riktigt så långt tänkte jag aldrig! Kan mycket väl vara så som du säger - men vittnena måste ju ha talat om de här falska profetiorna och då insett att vakttornet inte kan vara Guds profet med tanke på att det aldrig slog in.
Citera
2011-03-24, 19:16
Medlem
Citat:
Riktigt så långt tänkte jag aldrig! Kan mycket väl vara så som du säger - men vittnena måste ju ha talat om de här falska profetiorna och då insett att vakttornet inte kan vara Guds profet med tanke på att det aldrig slog in.

Jv är i allmänhet väldigt försiktiga med att uttrycka tvivel på sin organisation eftersom det kan få besvärliga konsekvenser om sådant förs vidare.
Sedan tror jag att många faktiskt har lyckats förtränga vad som sades då.
Och även vad de själva sade, då, när de var bergsäkra på Harmageddon 1975.
Citera
2011-03-24, 19:31
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jv är i allmänhet väldigt försiktiga med att uttrycka tvivel på sin organisation eftersom det kan få besvärliga konsekvenser om sådant förs vidare.
Sedan tror jag att många faktiskt har lyckats förtränga vad som sades då.
Och även vad de själva sade, då, när de var bergsäkra på Harmageddon 1975.

jag funderar lite på detta med vad viktigt det är att man inte ifrågasätter vakttornet! Det känns verkligen som att vakttornet inte har något att gå på - utan istället väljer att hota människor till att tro på dem och att stanna kvar! De har ju profeterat falskt ett antal gånger - och vem som helst kan förstå att de är en falsk profet. Men då väljer dem att hota folk till att stanna kvar - och detta är anledningen till att det fortfarande finns människor inom denna organisation. För om JV fick umgås med dem som hoppat av - så hade det inte längre funnits någon anledning att stanna kvar och detta känner dem i vakttornet till mycket väl. Säkerligen skulle väldigt många välja att hoppa av - eftersom de oavsett vad skulle få träffa sina familjemedlemmar!
Citera
2011-03-24, 19:37
Medlem
Jag läser som sagt "Samvetskris"...och ser ytterligare likheter mellan JV och fariséerna.
Raymond går bl a igenom vilka frågor som DSK kunde överlägga om bakom stängda dörrar. Tänkte ta upp några här.
Citat:
"Är en far kvalificerad som äldste om han tillåter en son eller dotter att gifta sig vid bara 18 års ålder? Är någon kvalificerad som äldste om han godkänner att hans son eller dotter ägnar sig åt högre utbildning? Är någon kvalificerad som äldste om han byter arbete och ibland (när han jobbar nattskift) missar församlingens möten? Är en skilsmässa bibelenlig även om det är den som gjort sig skyldig till äktenskapsbrottet som erhåller skilsmässan och inte den oskyldige? Är det rätt att sända mat eller annat bistånd genom Röda Korset? (Huvudfrågan här var att korset är en religiös symbol och att Röda Korset därför kunde tänkas vara präglat av falsk religion. Denna diskussion blev ganska utdragen och fortsatte vid nästkommande möte)...." -slut citat, sid 41.

Till dessa frågor kom en massa andra frågor, många om olika skilsmässosituationer.
Sen kom även frågor om medlemmars sexliv upp. Någon hade i ett gift pars sovrum (hur nu denna person fått tillträde till deras sovrum...) sett bilder och litteratur som handlade om "ovanliga sexuella sedvänjor", och det rapporterades snabbt till de lokala äldste, som i sin tur skickade brev om det till Brooklyn.
Paret blev uteslutet, och från och med det fastställdes normen om vad som fick ske i gifta pars sexliv.

Jag blir alldeles förundrad över hur många bröder som var involverade och hur mkt snack och problemlösning det blev ang denna fråga.
För att inte tala om hur många som fick sitta framför kommitéer och berätta detaljer om vad de gjorde i sängkammaren! Hur mkt oro och hur många dåliga samveten och osäkra människor måste resultatet inte blivit?!
Äkta makar som kände att de var tvungna att rapportera varann om den ena ville ngt som var "förbjudet" osv. Inte klokt.

Hur många regler och lagar han DSK inte lagt på sina medlemmars axlar?! Hur många liv har inte blivit påverkade in i det mest privata av människobud?
Har inte DSK i o m det fråntagit alla medlemmars självbestämmanderätt och dennes egna samvete inför Gud? Och eftersom medlemmarna på detta sätt blir omyndigförklarade borde de heller inte ha ngt ansvar eller kunna ställas till svars. Men det har de, och de gör de. De åker ut med huvet före om de inte gör som ngn annans samvete dikterat!

Vad sa Jesus om fariséerna nu igen...?
Senast redigerad av Leviticus 2011-03-24 kl. 19:44.
Citera
2011-03-24, 19:39
Medlem
Citat:

JVs medlemmar har ju fått lära sig att "ljuset blir klarare och klarare". Dvs det är klart att det kunde bli fel men Gud leder dem vidare till mer och mer kunskap med tiden.
Har man den synen blir allt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in