Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-11, 15:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
De som är andligt sinnade lyssnar.

Tydligen inte, eftersom ni pådyvlande "andligt sinnade" inte heller kommer överens sinsemellan.
Citera
2016-04-11, 15:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bibeln Guds ord är vår lärare.

Enligt vilken tolkning?
Citera
2016-04-11, 15:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Du är inte min lärare om livets ord ...

Citat:
... utan jag känner Honom personligen!

Postulerar du, ja. Men varför skulle nån ta det allvarligt?
Citera
2016-04-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tydligen inte, eftersom ni pådyvlande "andligt sinnade" inte heller kommer överens sinsemellan.

Alltså är du ingen andlig människa, kan inte se saker och ting från Guds ståndpunkt sett.
Kan inte förstå varför du uppehåller dig på en sådan här tråd?

Jo ca 5000 i veckan lyssnar och visar det i dop, vi är ca 9 miljoner nu
Citera
2016-04-11, 16:15
Medlem
Citat:
på det sätt som Han föredrar.

du är som sagt ingen lärare utan du ingår en grupp av lögnare, som kallar sig vittnen men ingen av er har sett Herren som det verkar. SKämmes!

Så Bibeln Guds ord ratar du, eller?

Ingen kan se JHWH

Johannes 1:18
18 Ingen människa har någonsin sett Gud; den enfödde guden, som befinner sig på platsen vid Faderns bröst, denne har utförligt beskrivit honom.

2 Moseboken 33:20
2o Och han tillade: ”Du kan inte se mitt ansikte, ty ingen människa kan se mig och leva.”
Jesus hade unika förutsättningar att uppenbara Fadern. Varför det? Därför att Jesus fanns till i himlen som andevarelse innan alla andra former av liv skapades.
Han var Guds enfödde Son. (Joh. 1:14; 3:18) Vilken unik bakgrund! Innan någon annan skapelse fanns till kunde Sonen njuta av värmen från Faderns omtanke och få hans fulla uppmärksamhet. Han lärde sig mycket om honom och hans egenskaper.

Fadern och Sonen måste ha utbytt många tankar under oerhört lång tid och utvecklat starka band av tillgivenhet. (Joh. 5:20; 14:31)
Tänk vad mycket Jesus måste ha lärt sig om Faderns personlighet! (Läs Kolosserna 1:15–17.)
Fadern utsåg Sonen till sin talesman, ”Guds Ord”. (Upp. 19:13) Jesus hade alltså unika förutsättningar att uppenbara Fadern för andra.
Evangelieskribenten Johannes sa att Jesus, ”Ordet”, befann sig ”på platsen vid Faderns bröst”.
18 Johannes tänkte kanske på hur man brukade göra vid måltiderna på den tiden. Ofta låg flera gäster på samma måltidssoffa. Två gäster som låg så nära varandra kunde lätt samtala förtroligt. På liknande sätt kunde Sonen, som befann sig ”på platsen vid Faderns bröst”, samtala förtroligt med sin Fader.
Citera
2016-04-11, 16:20
Medlem
Citat:

Ingen kan se JHWH

18 Ingen människa har någonsin sett Gud; den enfödde guden, som befinner sig på platsen vid Faderns bröst, denne har utförligt beskrivit honom.

2o Och han tillade: ”Du kan inte se mitt ansikte, ty ingen människa kan se mig och leva.”
Jesus hade unika förutsättningar att uppenbara Fadern. Varför det? Därför att Jesus fanns till i himlen som andevarelse innan alla andra former av liv skapades.
Han var Guds enfödde Son. (Joh. 1:14; 3:18) Vilken unik bakgrund! Innan någon annan skapelse fanns till kunde Sonen njuta av värmen från Faderns omtanke och få hans fulla uppmärksamhet. Han lärde sig mycket om honom och hans egenskaper.

Fadern och Sonen måste ha utbytt många tankar under oerhört lång tid och utvecklat starka band av tillgivenhet. (Joh. 5:20; 14:31)
Tänk vad mycket Jesus måste ha lärt sig om Faderns personlighet! (Läs Kolosserna 1:15–17.)
Fadern utsåg Sonen till sin talesman, ”Guds Ord”. (Upp. 19:13) Jesus hade alltså unika förutsättningar att uppenbara Fadern för andra.
Evangelieskribenten Johannes sa att Jesus, ”Ordet”, befann sig ”på platsen vid Faderns bröst”.
18 Johannes tänkte kanske på hur man brukade göra vid måltiderna på den tiden. Ofta låg flera gäster på samma måltidssoffa. Två gäster som låg så nära varandra kunde lätt samtala förtroligt. På liknande sätt kunde Sonen, som befann sig ”på platsen vid Faderns bröst”, samtala förtroligt med sin Fader.

Då hade Jesus fel när han svarade: den som har sett mig har sett Gud. OK !
Citera
2016-04-11, 16:52
Bannlyst
Citat:

Ingen kan se JHWH

jag ratar din förståelse av bibeln.

precis som en muslim så väljer du ut de verser som passar din förståelse utav Gud rätt.

men Gud har lovat att uppenbarara sig själv för sina barn och Han är sanningen. har du inte sett eller hört Hans röst så är du knappast kallad att "lära" ut om bibeln.

det är knappast utan orsak som den falska profeten ska brinna i evigheter.

Matthew 5:8
Blessed are the pure in heart, for they will see God.
Senast redigerad av saggeliten 2016-04-11 kl. 16:54.
Citera
2016-04-11, 17:00
Medlem
Golachabs avatar
Citat:

precis som en muslim så väljer du ut de verser som passar din förståelse utav Gud rätt.

men Gud har lovat att uppenbarara sig själv för sina barn och Han är sanningen. har du inte sett eller hört Hans röst så är du knappast kallad att "lära" ut om bibeln.

det är knappast utan orsak som den falska profeten ska brinna i evigheter.

Matthew 5:8
Blessed are the pure in heart, for they will see God.
Hur väljer du att tolka då? Det finns så många samfund där de tolkar bibeln olika. Alla givetvis har rätt enligt de själva. Finns det en tolkningsmetodologi du använder dig av, utanför eventuell schizofreni där röster talar i huvudet?
Citera
2016-04-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Då hade Jesus fel när han svarade: den som har sett mig har sett Gud. OK !

Jesus visade Guds egenskaper.

Galaterna 5:22, 23
”Kärlek, glädje, frid, långmodighet, omtänksamhet, godhet, mildhet, självbehärskning. rättvisa, makt, vishet,”

Johannes 4:24
Citera
2016-04-11, 17:12
Medlem
Citat:
Jesus visade Guds egenskaper.

Galaterna 5:22, 23
”Kärlek, glädje, frid, långmodighet, omtänksamhet, godhet, mildhet, självbehärskning. rättvisa, makt, vishet,”

Johannes 4:24

Läs. http://www.brobyggarna.org/353.ansikte.html
ang se Guds ansikte.
Citera
2016-04-11, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Hur väljer du att tolka då? Det finns så många samfund där de tolkar bibeln olika. Alla givetvis har rätt enligt de själva. Finns det en tolkningsmetodologi du använder dig av, utanför eventuell schizofreni där röster talar i huvudet?

min Gud lär sina barn saker som inte går att förklara med människoord.

Johannes 6
45Det är skrivet hos profeterna: 'De skola alla hava fått lärdom av Gud.' Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom, han kommer till mig. 46Icke som om någon skulle hava sett Fadern, utom den som är från Gud; han har sett Fadern. 47Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror, han har evigt liv.
Citera
2016-04-11, 19:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Att du ... utan belägg ... postulerar att du kommunikerar med 'gud' är precis lika
valitt/invalitt som andra pådyvlande teisters postulater om vad 'guds' ord är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in