Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-20, 12:20
  #1
Medlem
Hejsan!

Lysröret i badrummet är trasigt och måste bytas ut. Jag har aldrig bytt ett lysrör hur går jag tillväga? Var köper jag ett nytt någonstans?Jag bor ganska centralt i uppsala bör till läggas.

tacksam för hjälp, är handlingsförlamad för tillfället
Citera
2010-12-20, 12:24
  #2
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enapa
Hejsan!

Lysröret i badrummet är trasigt och måste bytas ut. Jag har aldrig bytt ett lysrör hur går jag tillväga? Var köper jag ett nytt någonstans?Jag bor ganska centralt i uppsala bör till läggas.

tacksam för hjälp, är handlingsförlamad för tillfället

Brukar bara vrida lysröret ett kvarts eller halvt varv så lossnar det. Ta med det till en välsorterad matvaruaffär eller lampaffär så vet de vilket du ska köpa.
Försöka att undvika att ta på ett lysrör med händerna, fettet gör att livslängden förkortas har jag för mig, en handduk eller liknande är att föredra.
Citera
2010-12-20, 12:24
  #3
Medlem
Haha... ja det är inte lätt alltid. Du kan nog börja med att ta bort plasthöljet ifall det är kvar, sedan skruvar du ur lysröret och tar ur det. Skriv ner all info som står på det om vilken typ det är eller ta med det till en elhandel. Där kan du köpa ett nytt. Sen måste du naturligtvis återvinna lysröret, men frågar du snällt tar säkert elhandeln det för dig.
Citera
2010-12-20, 12:43
  #4
Medlem
Tackar för hjälpen, ska fixa det på momangen
Citera
2010-12-20, 13:04
  #5
Medlem
Benganiolos avatar
Mitt kommunala fastighetsbolag (ej Uppsala) kan man slå en signal till och få köpa lampor av sådan natur du efterfrågar, till bra pris!
Citera
2010-12-20, 13:10
  #6
Medlem
Är det en hyresrätt är det nog inte helt omöjligt att din bovärd fixar det åt dig.. fast jag kan ha fel..
Citera
2010-12-20, 17:50
  #7
Medlem
aivs avatar
Sen är det ofta glimtändaren det är fel på och inte lysröret..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback