Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-20, 00:51
  #1
Medlem
Jag har fått en kallelse till en rättegång. Det är drygt 80 mil till tingsrätten som jag tydligen måste infinna mig på. När jag senast pratade med polisen sas det att jag inte kommer behöva komma då det finns så många vittnen, men nu har jag som sagt fått en kallelse ändå.


Det bökiga är avståndet samt att rättegången ligger tidigt på morgonen. Så jag måste då alltså lägga ut pengar för resa och boende? För att sedan "kanske" få tillbaka dessa pengar. Sen så är det tydligen så att jag måste använda billigaste möjliga transport, typ buss eller långsamt tåg som tar 10 timmar.


Någon som vet vad som gäller? Kan jag vittna över telefon eller måste jag ta denna skiten?
Citera
2010-12-20, 00:55
  #2
Medlem
menslutanus avatar
Är verkligen inte expert, men jag vet då att det brukar finnas möjlighet att vittna via telefon. Sen vet jag inte om man måste ha speciella skäl för detta och vilka det är. Du fick säkert nått telefonnummer med kallelsen som du kan ringa och fråga?
Citera
2010-12-20, 00:57
  #3
Medlem
sgeddingagglis avatar
Du behöver inte vara orolig över pengarna, domstolen ordnar det. Tydligen är ditt vittnesmål ganska viktigt för rättegången eftersom du blivit kallad. Du får ersättning för resa, boende och förlorad arbetsinkomst. Du kan ju alltid fråga om du kan få vittna på något annat sätt, men det är inte alls säkert att det går att ordna.
Citera
2010-12-20, 01:26
  #4
Avstängd
Tar du bilen dit får du 14 kr per mil du kör tur och retur, pluss alla andra utlägg. Du kan hämta ut pengarna direkt när du går hos tingsrättens kassör, t.o.m förlorad arbetsinkomst under tiden du vart borta. Säg att du bara orkar köra 40 mil om dagen pga din dåliga rygg eller nå annat bullshit så då blev de helt plötsligt 3 hotellnätter, 4 dagars arbetsinkomst pluss bensinkostnaderna och nån kr per mil för slitage på din bil. Dom ifrågasätter inte dina utlägg, dom litar på ditt ord och du behöver inte äns visa kvitto. va nämligen på en rättegång för ca 1 vecka sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback