Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-18, 20:41
  #1
Medlem
Jag känner mig för tillfället som en fattig sjöman. Jag är en student som får in 2700 SEK i månaden, jag vet inte hur jag ska spendera pengarna. Jag vill helst kunna lära mig spara men det kan jag inte. Det känns som om det sociala livet tar skada när man sparar för mycket.

Mycket av budgeten går åt till restaurangbesök och på kläder. Så här spenderar jag mina 2700 SEK iallafall:

40 % Kläder

30 % Ica, redbull, tuggummi, mat, restaurang besök, kaffe

10 % Böcker, pennor, linjal och sudd.

20 % Nöjen och alkohol

För övrigt bor jag hemma och har inga lån. Snälla alla flashbackar ekonomer hur ska jag bäst spendera mina 2700 SEK? Ser min budget bra ut? Hur ska jag få det växa? Lägga på aktier eller olja? övriga tips?

Mvh,

Fattiga sjömansstudenten

http://matrosen.blogg.se/images/2009/sjman_29584944.jpg
__________________
Senast redigerad av International 2010-12-18 kl. 20:45.
Citera
2010-12-18, 20:44
  #2
Medlem
femforfems avatar
Alkohol och andra roliga preparat då?
Citera
2010-12-18, 20:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femforfem
Alkohol och andra roliga preparat då?

uppdaterad
Citera
2010-12-18, 20:50
  #4
Medlem
Alvéss avatar
Jobba extra är det bästa sättet. Behöver du verkligen lägga över 1000 kr/mån på kläder? Knappt hälften borde räcka med tanke på att du redan har en massa kan jag tänka mig. Byt ut/skär ner på Red Bull sparar mer än du tror.
Annars kan du alltid tigga om pengar av dina päron, du verkar vara på den nivån med tanke på att du tror att investeringar i aktier ska ge dig mer pengar på kort sikt
Citera
2010-12-18, 20:50
  #5
Medlem
Floatingflutes avatar
40 % på kläder ? Seriöst !
Ska du bli sjöman eller bög ?

Det är 1080 kronor i månaden min vän, lite för mycket när man är student. Halvera det så är du nog snart i hamn !

Nej, men läser att du bor hemma, så förmodar att du får mat/boende gratis ?
Vad är det mer du behöver utöver det du köper för att överleva ?

Jag är själv sjöman, sitter på en båtjävel nu och det trillar ner 23 000 skattat och klart i fickan.. ska vi byta ?
Citera
2010-12-18, 20:51
  #6
Medlem
Virrevargs avatar
Behöver du verkligen lägga dryga 1000 kr i månaden på kläder? Köper du mycket kläder eller är det mer att du när du väl köper så köper du dyra kläder?
Citera
2010-12-18, 20:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virrevarg
Behöver du verkligen lägga dryga 1000 kr i månaden på kläder? Köper du mycket kläder eller är det mer att du när du väl köper så köper du dyra kläder?

Köper mestadels dyrt men med bra kvalité. Har lagt 800 SEK på vinter skinnskor och funderar på att lägga 1500 SEK på en vinterjacka när nästa CSN kommer. Det känns bra men inte i plånboken.
Citera
2010-12-18, 20:59
  #8
Medlem
slamess avatar
Varför lånar du pengar när du bor hemma? För du får väl inte 2800 som studiestöd?
Citera
2010-12-18, 21:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slames
Varför lånar du pengar när du bor hemma? För du får väl inte 2800 som studiestöd?

jo 2800 SEK får man och jag tar inga lån.
Citera
2010-12-18, 21:10
  #10
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av International
Jag känner mig för tillfället som en fattig sjöman. Jag är en student som får in 2700 SEK i månaden, jag vet inte hur jag ska spendera pengarna. Jag vill helst kunna lära mig spara men det kan jag inte. Det känns som om det sociala livet tar skada när man sparar för mycket.

Mycket av budgeten går åt till restaurangbesök och på kläder. Så här spenderar jag mina 2700 SEK iallafall:

40 % Kläder

30 % Ica, redbull, tuggummi, mat, restaurang besök, kaffe

10 % Böcker, pennor, linjal och sudd.

20 % Nöjen och alkohol

För övrigt bor jag hemma och har inga lån. Snälla alla flashbackar ekonomer hur ska jag bäst spendera mina 2700 SEK? Ser min budget bra ut? Hur ska jag få det växa? Lägga på aktier eller olja? övriga tips?

Mvh,

Fattiga sjömansstudenten

http://matrosen.blogg.se/images/2009/sjman_29584944.jpg

Själv hade jag sparat pengarna till en semester över sommaren och gett fan i att lägga pengarna på strunt.

10 % Kläder (behöver du verkligen köpa mer kläder på ett halvår?)

10 % Ica (ge fan i Red Bull, dyra cafeer och skit)

10 % Böcker (Adlibris, kanske begagnat?)

10 % Nöjen (...)

60 % tågluff i Östeuropa eller se Indien.

Sen hade jag försökt få ett extraknäck, på t.ex McD. Då kan du börja lägga undan lite pengar, så du har ett startkapital, när det är dags att flytta hemifrån.

Bor du hemma och äter gratis hemma, så har du ingen dålig ekonomi! Skriv upp allting, du handlar för, under en månad och sen tittar du på vad det blev. Kaffe, öl, Bjön Borg-kalsonger, böcker i bokhandeln istället för Adlibris, Red Bull...

Ja, det är klart att det är roligt att ha märkeskläder, köpa öl på krogen och gå på restauranger, men antingen drar du ner på utgifterna, ökar intäkterna, eller accepterar att pengarna inte räcker till.
Citera
2010-12-18, 21:15
  #11
Medlem
slamess avatar
Jasså vad är det för studiestöd? Dom som jag känner som går på högskolan får 1050 kronor i månaden. Men om du får så pass mycket så borde du ju klara dig bra.
Citera
2010-12-18, 21:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slames
Jasså vad är det för studiestöd? Dom som jag känner som går på högskolan får 1050 kronor i månaden. Men om du får så pass mycket så borde du ju klara dig bra.

Vanlig studiemedel för att studera på heltid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback