Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-18, 20:41
  #1
Medlem
Jag känner mig för tillfället som en fattig sjöman. Jag är en student som får in 2700 SEK i månaden, jag vet inte hur jag ska spendera pengarna. Jag vill helst kunna lära mig spara men det kan jag inte. Det känns som om det sociala livet tar skada när man sparar för mycket.

Mycket av budgeten går åt till restaurangbesök och på kläder. Så här spenderar jag mina 2700 SEK iallafall:

40 % Kläder

30 % Ica, redbull, tuggummi, mat, restaurang besök, kaffe

10 % Böcker, pennor, linjal och sudd.

20 % Nöjen och alkohol

För övrigt bor jag hemma och har inga lån. Snälla alla flashbackar ekonomer hur ska jag bäst spendera mina 2700 SEK? Ser min budget bra ut? Hur ska jag få det växa? Lägga på aktier eller olja? övriga tips?

Mvh,

Fattiga sjömansstudenten

http://matrosen.blogg.se/images/2009/sjman_29584944.jpg
__________________
Senast redigerad av International 2010-12-18 kl. 20:45.
Citera
2010-12-18, 20:44
  #2
Medlem
femforfems avatar
Alkohol och andra roliga preparat då?
Citera
2010-12-18, 20:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femforfem
Alkohol och andra roliga preparat då?

uppdaterad
Citera
2010-12-18, 20:50
  #4
Medlem
Alvéss avatar
Jobba extra är det bästa sättet. Behöver du verkligen lägga över 1000 kr/mån på kläder? Knappt hälften borde räcka med tanke på att du redan har en massa kan jag tänka mig. Byt ut/skär ner på Red Bull sparar mer än du tror.
Annars kan du alltid tigga om pengar av dina päron, du verkar vara på den nivån med tanke på att du tror att investeringar i aktier ska ge dig mer pengar på kort sikt
Citera
2010-12-18, 20:50
  #5
Medlem
Floatingflutes avatar
40 % på kläder ? Seriöst !
Ska du bli sjöman eller bög ?

Det är 1080 kronor i månaden min vän, lite för mycket när man är student. Halvera det så är du nog snart i hamn !

Nej, men läser att du bor hemma, så förmodar att du får mat/boende gratis ?