• 1
  • 2
2010-12-17, 13:38
Bannlyst
Jag har börjat äta pajer.
Spännande, enkelt, gott och lätt att variera.
Man kan använda det som finns i kylskåpet och få en god paj,
ja nästan i alla fall.
Men hur får man själva degen så att man kan kavla ut den
och flytta den till formen utan att den faller i bitar?
Det är inget fel på smaken i min pajdeg,
men jag måste trycka i den i formen varje gång.
Någon som har ett bra tips………….?
Citera
2010-12-17, 13:44
Medlem
Fladdermasks avatar
3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 - 3 msk vatten
0,5 tsk salt
Så här lagar du Pajdeg:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skär smör i kuber.
3. Lägg alla ingredienser till pajdegen i en bunke eller matberedare och arbeta ihop till en klump av pajdeg. Knåda inte degen.
4. Kavla eller tryck ut pajdegen i en pajform (ca 24 cm diameter). Låt gärna pajskalet (eller degen) stå i kylen i 20 minuter innan du gräddar den. Du kan också slå in pajdegen i lite gladplast och lägga i kylen i 30 minuter samt sedan kavla eller trycka ut den i formen innan bakning.
5. Stick hål över botten av pajdegen med en gaffel.
6. Grädda pajskalet i 5-10 minuter.
7. Ett tips är att pensla botten med lite vispat ägg sista minuterna så skyddar man degen att bli blöt när du lägger på fyllningen. Då blir pajdegen knaprigare.
8. Nu är pajskalet klart att användas ex. fyll pajskalet med önskad fyllning och baka din paj
Senast redigerad av Fladdermask 2010-12-17 kl. 13:56.
Citera
2010-12-17, 13:47
Medlem
64550.s avatar
Använd lite mer fett? eller jag vet inte faktiskt hehe, min deg brukar vara lätt att kavla ut.

Oft: Det är gott med sesamfrön i pajdegen ibland.
Citera
2010-12-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaKenneth
Jag har börjat äta pajer.
Spännande, enkelt, gott och lätt att variera.
Man kan använda det som finns i kylskåpet och få en god paj,
ja nästan i alla fall.
Men hur får man själva degen så att man kan kavla ut den
och flytta den till formen utan att den faller i bitar?
Det är inget fel på smaken i min pajdeg,
men jag måste trycka i den i formen varje gång.
Någon som har ett bra tips………….?

Vad fan är spännande med paj?
Citera
2010-12-17, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Vad fan är spännande med paj?
Allt !
Den är enkel att tillaga,
Den kan varieras i oändlighet.
Den kan göras i alla format.
Ätas som förrätt om man gör små pajer.
Som huvudrätt om du gör stora pajer.
Eller som efterrätt om du gör med t.ex frukter…………….
Den kan ätas varm eller kall.
Vad mer kan du begära?
Nu skall jag äta upp min baconpaj.
Bon apetite.
Citera
2010-12-17, 14:09
Medlem
eXtremos avatar
När vi pratar om pajdeg har jag en liten fråga. Jag lyckas aldrig kunna trycka eller kavla ut pajdegen i formen, det blir bara fel. Istället tar jag en bit av degen och trycker ut den på köksbänken, sedan lyfter jag den och lägger i formen. Denna procedur upprepas tills pajformen är klädd med deg. Detta medför självklart vissa problem som t.ex. läckage då botten inte är 100 % tät överallt. Finns det någon speciell teknik för att trycka ut degen i formen?
Citera
2010-12-17, 18:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
När vi pratar om pajdeg har jag en liten fråga. Jag lyckas aldrig kunna trycka eller kavla ut pajdegen i formen, det blir bara fel. Istället tar jag en bit av degen och trycker ut den på köksbänken, sedan lyfter jag den och lägger i formen. Denna procedur upprepas tills pajformen är klädd med deg. Detta medför självklart vissa problem som t.ex. läckage då botten inte är 100 % tät överallt. Finns det någon speciell teknik för att trycka ut degen i formen?

Är den för torr eller var brister det? Jag tycker att det brukar gå bra att trycka ut degen i formen. Men om den är för torr kanske det funkar sämre. Du kan inte ta en bit i taget av degen när du ska trycka ut den i formen då?
Citera
2010-12-17, 20:54
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du har inte för lite vatten i? Degen kan gärna vara nästan på gränsen till för kletig men genom att pytsa ut mycket mjöl när du kavlar blir det torrt och degen fastnar inte vare sig i bänken, kaveln eller pajformen. Tycker helt klart att det är lättare att kavla ut degen än att trycka ut den.
Citera
2010-12-17, 21:06
Medlem
Kruzs avatar
Brukar rulla upp degen på brödkaveln, sen rullar jag ut den över formen o sen börjar lirka ner degen i formen.
Såg någonstans hur någon använda lite deg som dom rullat in i plast som dom hade som press för att få in degen i dom veckade kanterna som vissa formar har, så slipper man riskera att trycka sönder degen med fingrarna.
Citera
2010-12-17, 21:19
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Låt degen vila en timme i kylen innan du kavlar ur den. Den blir mycket mer lätthanterlig. Baka av degen så den får lite färg innan du tillsätter ingredienserna. Har du två likadana pajformer tryck ned en tom form över din paj så att det inte blir några bubblor eller ojämnheter.
Citera
2010-12-18, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdermask
3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
2 - 3 msk vatten
0,5 tsk salt
Så här lagar du Pajdeg:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skär smör i kuber.
3. Lägg alla ingredienser till pajdegen i en bunke eller matberedare och arbeta ihop till en klump av pajdeg. Knåda inte degen.
4. Kavla eller tryck ut pajdegen i en pajform (ca 24 cm diameter). Låt gärna pajskalet (eller degen) stå i kylen i 20 minuter innan du gräddar den. Du kan också slå in pajdegen i lite gladplast och lägga i kylen i 30 minuter samt sedan kavla eller trycka ut den i formen innan bakning.
5. Stick hål över botten av pajdegen med en gaffel.
6. Grädda pajskalet i 5-10 minuter.
7. Ett tips är att pensla botten med lite vispat ägg sista minuterna så skyddar man degen att bli blöt när du lägger på fyllningen. Då blir pajdegen knaprigare.
8. Nu är pajskalet klart att användas ex. fyll pajskalet med önskad fyllning och baka din paj
Trevlig inslag…
Då kommer mera frågor…
Jag använder matberedare…

Vilket verktyg skall man använda?
Kniven eller blandarverktyget?
Eller något annat verktyg som är bra?

När är degen färdig?
När det har bildats en massa ”kulor” eller skall det bil en degklump?
Är det noga med måtten?
Blir det "en deg" i vanlig bemärkelse eller blir det mera "en klump"?
Citera
2010-12-18, 13:12
Medlem
X666s avatar
300 g vetemjöl
125 g smör
6 msk isvatten

Låt degen vila en timma, kavla, gör några hål, pensla med uppvispat ägg och förgrädda ALLTID!

Passar även på att skriva ner måtten för äggstanning; 1 ägg per dl mjölk / (grädde)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in