Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Men alltså är inte själva grejen med just Apples produkter att dessa ska funka utan att behöva lära dig minsta lilla inställning i programmet? Du kan ju programmet då du använt det i 10 år, men för mig känns det som att när folk använder sig av Apple så förväntas det nästan att vara lika simpelt som OsX vilket det tydligen inte är.
Ja visst är det så att jag som kört iTunes i snart 10 år sannolikt är mer erfaren på att hantera det än de som haft det kanske bara några dagar eller veckor.
Men jag kan absolut inte allt om och med iTunes ens idag, jag lär mig nya saker då och då än idag. iTunes är ju ett omfattande program som har en massa olika möjligheter och funktioner, där var och en kan hitta de grejor de tycker är bra och som blir deras favvo-sätt att göra saker, för ofta kan man göra samma saker på lite olika sätt.
Men saken är ju den att den absolut största majoriteten av folks klagomål handlar om så otroligt enkla saker, som faktiskt är så enkla att man har svårt att begripa hur fan folk klarar att misslyckas eller inte upptäcka hur man gör bara genom ett par spontana egna försök. Eller att om man undrar bara lite lite, inte klickar på Inställningar eller på Hjälp och kollar i manualen, för ofta stor det folk undrar över mitt framför näsan på dem på första sidan.
Om det handlar om lite trixiga saker så är det mer förståeligt att folk kan missa hur man kan göra detta, men när folk inte ens har vett att klicka sig igenom inställningarna och se vad de står på, och välja det som passar dem.
Vi ser ju massor av exempel i denna tråd där folk påstår att en massa saker inte går att göra med iTunes, eller att det är så jäkla komplicerat att göra ditten eller datten, och de klagar som fan för det. Och att fakta och förklaringar på nästan alla dessa saker som visar att det går att göra och att det är så jäkla enkelt att det i princip knappast kan göras enklare.
Bara ett exempel ur högen. Någon menade att det är så komplicerat att importera CD-skivor till iTunes. Jag förklarade då att det var väldigt enkelt, ja så enkelt att om man orkat kolla i Inställningarna för import av CD och klickat i ett par val där så räcker det att stoppa in skivan sen gör iTunes allt helt automatiskt och t o m spottar ut CD'n när den är klar, bara att stoppa i nästa. Men som vanligt så blev det ju inget svar på det från den som klagade.... Men frågan kvarstår. HUR ska man kunna importera en CD-skiva enklare än det?
Dr Tinnitus