Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-17, 00:44
  #1
Medlem
ViTolis avatar
Hej, det är så att jag tränar 5 dagar i veckan, bortsett från nu då jag tar det lite lugnare pga den "plötsliga smärtan" som jag har fått de senaste veckorna någonstans placerad mellan höger axel samt höger arm. Jag kan inte göra fler än 5-7 bicepscurls utan att jag får en känsla av smärta och seghet. Kör jag bänkpress samma sak där, vänster arm "ok" men höger armen tappar all kraft efter 5-6 reps.

I situationer där jag ansträngar höger arm, får jag alltid ont. Hade det tidigare inte så.

Vad kan detta bero på? vad kan man göra föra att lösa detta "problem"?

Har får ni en bild där jag har ringat exakt vart smärtan dyker upp.

http://oi52.tinypic.com/4jol6e.jpg
Citera
2010-12-17, 00:57
  #2
Medlem
pezrulezhaakons avatar
ViToli

Du har troligen överansträngt rotatorcuffen.
Orsaken till det är allra vanligast, sämre teknik, för mycket träning och/eller för tung belastning.
Det finns många övningar som kan ge smärta i det området du beskriver. Receptet är lättare belastning ett tag framöver där du fokuserar extra mycket på utförandet. Du bör köra på ett sätt som inte framkallar smärtan. Smärta vid mycket lätt belastning bör du sänka ytterligare. Om problemet inte blivit bättre på nån vecka eller två, eller förvärrats bör du uppsöka sjukgymnast eller naprapat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback