Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-16, 20:30
  #1
Medlem
Hej alla,

Jag styrketränar 2-3 gånger i veckan (mest basövningar med fria vikter) med målet att förbättra allmän fitness och funktionell styrka. Som komplement tränar jag kondition/uthållighet en gång i veckan. Jag brukar rotera mellan simning (crawl), fitnessboxning, spinning, och jogging när vädret tillåter.

När jag simmar brukar det bli ungefär 1-2 km. Jag brukar köra intervaller där jag växlar snabbare tempo (25 m på 15-20 sek/ 5-6 km i timmen) och lugnare (25 m på ca 30 sek/ 3 km i timmen)

Jag undrar vad ni andra tycker om crawlsim som komplement till styrketräning för att förbättra konditionen plus i viss mån styrkan och rörligheten. Jag kommer eventuellt att börja boxas ett par gånger i veckan framöver och funderar då på att komplettera med gym en gång i veckan plus växelvis crawl eller jogging/spinning varannan vecka.

Vad tror ni andra om crawlsim som komplement till gym (eller boxning)? Om jag ska vara ärlig mot mig själv så tycker jag att jag blir tröttare efter en joggingrunda på ca 10 km än ett pass i bassängen, och jag misstänker att jogging (eller spinning) gör mer för konditionen. Samtidigt tycker jag att det är ganska trevligt att simma, och har hört från många andra håll att det är en väldigt bra och mångsidig träningsform.

Jag är tacksam för alla initierade tips, synpunkter, och erfarenheter från egen träning.

Det bästa önskas/
Mighty Sparrow
Citera
2010-12-16, 20:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MightySparrow
Vad tror ni andra om crawlsim som komplement till gym (eller boxning)? Om jag ska vara ärlig mot mig själv så tycker jag att jag blir tröttare efter en joggingrunda på ca 10 km än ett pass i bassängen, och jag misstänker att jogging (eller spinning) gör mer för konditionen. Samtidigt tycker jag att det är ganska trevligt att simma, och har hört från många andra håll att det är en väldigt bra och mångsidig träningsform.

Jag är tacksam för alla initierade tips, synpunkter, och erfarenheter från egen träning.

Det bästa önskas/
Mighty Sparrow

Jag tycker simning låter alldeles utmärkt som komplement för gymmet! Att simma ger även en sjukt snygg och definierad kropp.
Citera
2010-12-16, 20:50
  #3
Medlem
T1G3Rs avatar
Detta är någonting som jag också funderat på.
Kör själv gym nu, ska börja med thaiboxning. Den börjar först i februari så hade tänkt o kanske köra lite simning som komplement till gymmet.
Citera
2010-12-16, 20:51
  #4
Medlem
Väldigt bra. Du kommer få en fin rygg.

Det är skönt att ta en simtur efter gymmet eller någon lat dag, och så slipper man ju vara ute i kylan och springa.
Citera
2010-12-16, 20:56
  #5
Medlem
Sluta hitta på saker. Bygger han muskler är det pga de 2-3 gympass han kör i veckan och inte av 1-2 pass simning per månad.

Trivs du med att simma tycker jag du ska simma, kör du ändå bara 1 pass konditionsträning i veckan spelar det inte så stor roll vad du gör så lika bra att ha roligt då. Det som är bra med simningen är att det är skonsammare än t.ex löpningen mot kroppen. Ska du förbättra din kondition får du nog vara beredd på att offra mer tid än 1 pass per vecka.
Citera
2010-12-16, 21:03
  #6
Medlem
HaShMaNs avatar
Som GRIMGOR säger så tror jag inte att du kommer att få speciellt mycket muskler av simmningen, men tror däremot att du kan bränna lite extra kalorier, få lite bättre flexibilitet/rörlighet samt strecha lite efter passen, ett bra sätt att underhålla musklerna med.
Citera
2010-12-16, 22:08
  #7
Avstängd
clappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlampa
Jag tycker simning låter alldeles utmärkt som komplement för gymmet! Att simma ger även en sjukt snygg och definierad kropp.

I lol'd
Citera
2010-12-16, 22:26
  #8
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
I lol'd
Tänkte precis skriva samma sak...
Citera
2010-12-16, 22:29
  #9
Medlem
Tack för alla svar. Ni var snabba måste jag säga

Jag tar den allmänna uppfattningen som att simning är ett bra komplement till antingen gym eller boxning. Som sagt så vill jag ju ha simningen som konditionsträning i första hand. Det förstår jag också att det inte ger några enorma muskler.

Efter er second opinion så fortsätter jag nog att träna så som jag gör idag

Dom av er som också siktar på att bli vältränade i största allmänhet utan att ha sportspecifika målsättningar; skulle ni välja crawl 2 km varje vecka eller jogging 10 km varje vecka (båda i medeltufft tempo med gradvis ökning) som komplement till styrketräningen om ni var tvungna att göra det valet? Jag vet att frågan är teoretisk (gillar ju t ex bäst själv att växla), men vore nyfiken på era val och hur ni skulle motivera dom/

Mighty Sparrow
Citera
2010-12-16, 22:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MightySparrow
Tack för alla svar. Ni var snabba måste jag säga

Jag tar den allmänna uppfattningen som att simning är ett bra komplement till antingen gym eller boxning. Som sagt så vill jag ju ha simningen som konditionsträning i första hand. Det förstår jag också att det inte ger några enorma muskler.

Efter er second opinion så fortsätter jag nog att träna så som jag gör idag

Dom av er som också siktar på att bli vältränade i största allmänhet utan att ha sportspecifika målsättningar; skulle ni välja crawl 2 km varje vecka eller jogging 10 km varje vecka (båda i medeltufft tempo med gradvis ökning) som komplement till styrketräningen om ni var tvungna att göra det valet? Jag vet att frågan är teoretisk (gillar ju t ex bäst själv att växla), men vore nyfiken på era val och hur ni skulle motivera dom/

Mighty Sparrow

Det du tycker är roligast är bäst för dig!
Citera
2010-12-16, 22:38
  #11
Medlem
Svår fråga. Fan nu ringer telefonen så hinner inte skriva det jag skulle
Citera
2010-12-17, 02:18
  #12
Medlem
_Monk_s avatar
konditionsträning kan väl alldrig vara fel? sen så är simning en mkt skönare kondisträning än löpning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback