Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-14, 17:05
  #1
Medlem
Hejsan! Jag går just nu i ettan på gymnasiet men funderar på att ändå gå om nästa år och byta linje... För det första är jag inte intresserad av den linjen jag går nu och för det andra vill jag börja om från scratch, har inte haft det så himla enkelt nu i ettan och har inte alltid kunnat koncentrera mig på plugget om jag säger så. SÅ, nu undrar jag. OM jag skulle gå om, går det om man får G eller mer i ämnen, men ändå läsa om dem? Eller måste jag få IG i alla ämnen för att få läsa om dem?
Citera
2010-12-14, 17:07
  #2
Medlem
Barathrum50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaloha
Hejsan! Jag går just nu i ettan på gymnasiet men funderar på att ändå gå om nästa år och byta linje... För det första är jag inte intresserad av den linjen jag går nu och för det andra vill jag börja om från scratch, har inte haft det så himla enkelt nu i ettan och har inte alltid kunnat koncentrera mig på plugget om jag säger så. SÅ, nu undrar jag. OM jag skulle gå om, går det om man får G eller mer i ämnen, men ändå läsa om dem? Eller måste jag få IG i alla ämnen för att få läsa om dem?

Kurser du har fått G i kan du inte läsa om utifall din rektor inte är riktigt schysst och ger dig en ny chans och nollställer kurser (kan göras i vissa fall).

Off topic:

18 årgräns på flashback. Och du har postat fel
Citera
2010-12-14, 17:08
  #3
Medlem
Penetreights avatar
Har du någonsin gått om någon klass förrut eller varför går du bara i första ring? Dessutom varför lägger du tråden i kändisskvaller?
Citera
2010-12-14, 17:08
  #4
Medlem
Legend1s avatar
Vad gör den här tråden i kändisskvaller?

Om du vill gå om så kontaktar du din SYO och pratar med denne. Om du avslutar någon kurs så kan du inte göra om den om du inte fått IG eller streck. Så bestäm dig innan du avslutar någon kurs.
Citera
2010-12-14, 17:09
  #5
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Har för mig att det inte går att läsa om/upp dom för att du byter till en annan linje. Tror till och med att du behöver ett "sträck" så att säga för att läsa om eller upp ämnet, räcker alltså inte ens med IG (tror jag)

Prata med din studievägledare. H*n har alles informatzion
Citera
2010-12-14, 17:09
  #6
Medlem
Grfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaloha
Hejsan! Jag går just nu i ettan på gymnasiet men funderar på att ändå gå om nästa år och byta linje... För det första är jag inte intresserad av den linjen jag går nu och för det andra vill jag börja om från scratch, har inte haft det så himla enkelt nu i ettan och har inte alltid kunnat koncentrera mig på plugget om jag säger så. SÅ, nu undrar jag. OM jag skulle gå om, går det om man får G eller mer i ämnen, men ändå läsa om dem? Eller måste jag få IG i alla ämnen för att få läsa om dem?
Klart du får gå om även om du har ig eller g i ämnena huvudsaken är väll att du kommer in på den linje du vill byta till!
Citera
2010-12-14, 17:09
  #7
Medlem
Laxbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaloha
Hejsan! Jag går just nu i ettan på gymnasiet men funderar på att ändå gå om nästa år och byta linje... För det första är jag inte intresserad av den linjen jag går nu och för det andra vill jag börja om från scratch, har inte haft det så himla enkelt nu i ettan och har inte alltid kunnat koncentrera mig på plugget om jag säger så. SÅ, nu undrar jag. OM jag skulle gå om, går det om man får G eller mer i ämnen, men ändå läsa om dem? Eller måste jag få IG i alla ämnen för att få läsa om dem?

Om du nu är över 18 borde du väll redan gått gymnasiet? eller åtminstonde gått i 3an?
OnT: OM du börjar om gymnasiet helt som jag förstått det så börjar självklart kurserna om.
Men egentligen så ska man inte få läsa om en kurs om man inte fått ig.
Det betyder att svaret är otydligt, och din fråga likaså.
Fråga din studievägledare ist!
Citera
2010-12-14, 17:17
  #8
Medlem
PomLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barathrum50
Kurser du har fått G i kan du inte läsa om utifall din rektor inte är riktigt schysst och ger dig en ny chans och nollställer kurser (kan göras i vissa fall).

Off topic:

18 årgräns på flashback. Och du har postat fel

Konstigt.. När jag gick om ettan på gymnasiet så frågade mina lärare om jag ville läsa kurserna en gång till för att höja betygen. Rektorn var inte inblandad det minsta och jag ifrågasatte faktiskt om det verkligen gick att läsa upp betygen på det sättet?
Jag fick bara svaret att det var helt ok att göra så
Citera
2010-12-14, 17:18
  #9
Avstängd
Mamutis avatar
Man kan förfan vara 18 år när man går i 1:an.
Citera
2010-12-14, 17:25
  #10
Avstängd
olderius1s avatar
Såklart att du kan gå om gymnasiumet... du kan gå om om du har MVG i allt
Citera
2010-12-14, 17:33
  #11
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamuti
Man kan förfan vara 18 år när man går i 1:an.
Hur då? Inte ens min klasskamrat som var 1 år äldre (omogen vid skolstart och fick gå om lekis) än vi var 18 när vi gick i 1:an. Man får väl gissa att personen i fråga går höstterminen och är därför minst 16 eller 17 år om denne gått om en klass tidigare eller fått börja skolan ett år senare.
Citera
2010-12-14, 17:40
  #12
Avstängd
Mamutis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Hur då? Inte ens min klasskamrat som var 1 år äldre (omogen vid skolstart och fick gå om lekis) än vi var 18 när vi gick i 1:an. Man får väl gissa att personen i fråga går höstterminen och är därför minst 16 eller 17 år om denne gått om en klass tidigare eller fått börja skolan ett år senare.


Går man IV 2 år och börjar 1:an sen så är man 18 år, man kan ta ett ledigt år efter 9:an också om man är riktigt skoltrött. Man kan gå in på ett nytt program tills dess att man fyllt 20 år, man skulle kunna gå typ samhälle i två år och sen byta till fordon och då får du gå där från 1:an och då är man plötsligt 18 år när man börjar 1:an.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback