2010-12-15, 21:41
Medlem
Znorres avatar
Vill verkligen inte ha några målkameror eller liknande. Straffområdesdomare fungerar utmärkt. I övrigt så borde inga regler ändras.
Citera
2010-12-15, 21:45
Medlem
Arsenal-For-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirtap2
Ibland slår tanken mig att det skulle bli ett roligare och öppnare spel av att ta bort en spelare i vardera lag och helt enkelt köra 10-manna, det kommer givetvis aldrig att hända men lek lite med tanken, jag tror definitivt att allsvenskan och de sämre ligorna hade lyft sig ett par snäpp ur ren underhållnings synpunkt
Visst, det hade blivit större ytor men spelarna skulle bli mycket tröttare vilket resulterar i lägre intensitet och färre närkamper. Finns risk för att vi hade fått se betydligt mer "tjongspel" eftersom ytorna är större. Dessutom hade utvisningar blivit mycket mer kännbara och tränarna hade antagligen fortsatt spela med fyrbackslinje och gått över till 4-4-1 istället för 4-4-2.
Citera
2010-12-15, 22:01
Medlem
Satan i gatans avatar
Finns ingenting jag direkt suktar efter, även om jag skulle motsätta mig målkameror då dessa situationer ofta är så pass matchavgörande och inte en bedömningsfråga. Att granska straff- eller frisparkssituationer, eller eventuella filmningar eller andra bedömningssituationer medelst kameraövervakning vore dock förödande för sporten. Att i efterhand bestraffa spelare skall dock givetvis vara möjligt, precis som nu.

Annars skulle jag vilja att domare är ivrigare med att bestraffa maskning. Det kan vara riktigt enerverande.

Sedan tycker jag också att det alltid skall vara hands om en spelare tar bollen med armen eller handen såvida inte håller armen längs med kroppen. Då skulle man i alla fall slippa alla tveksamma domslut i frågan.
Citera
2010-12-15, 22:18
Medlem
mishimas avatar
Jag har funderat lite på hur man ska avgöra cupmatcher där det står lika vid full tid men har väl aldrig kommit fram till något bättre än vad det är nu. En tanke som har slagit mig är om det skulle vara bättre om man spelar 2x15 min till ett lag har vunnit istället för att ha straffar. Det finns säkert både för- och nackdelar. Åsikter?

Jag tror att tempot och intensiteten skulle sjunka om man införde effektiv tid. Det blir alldeles för slött och man kommer att ta längre tid på sig vid spelaravbrott vilket jag tror är negativt för spelet. Jag tycker att domaren ska fortsätta lägga till tid och sedan redogöra för hur mycket. Domaren skulle också kunna vara mer aktiv i att ge varningar för maskning. Varningar borde för övrigt nollställas efter halva säsongen.
Senast redigerad av mishima 2010-12-15 kl. 22:20.
Citera
2010-12-15, 23:20
Medlem
Jag tycker man ska vara hårdare mot allt fördröjande i avblåsningar, spelare som håller i, kastar eller sparkar bort bollen. Titta på handbollen, spelarna lägger ner bollen direkt när de blir avblåsta. Och efter Sevillas maskande ikväll funderar jag på om effektiv tid de sista tio minuterna är något att införa. Men det kan ju få konsekvenser av "hockeyavbrott".
Citera
2010-12-15, 23:52
Medlem
Skulle lagt till fyra domare utöver de tre som används nu.

Två som står bakom mål.

Två som står utan flagga eller offsideansvar mittemot vars en linjedomare så att linjedomarna kan koncentrera sig på offsiden och de andra tar regelbrott.

Sedan hade jag infört eftergranskningar av alla sorters filmningar och tydliga överdrifter och kännbara match-avstängningar, inga böter eller sånt piss.
Citera
2010-12-16, 00:22
Medlem
Arsenal-For-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satan i gatan
Sedan tycker jag också att det alltid skall vara hands om en spelare tar bollen med armen eller handen såvida inte håller armen längs med kroppen. Då skulle man i alla fall slippa alla tveksamma domslut i frågan.
Så det borde vara samma bedömning, exempelvis rött kort, om en spelare råkar få bollen på armen i en helt ofarlig situation, till exempel en mottagning på halvplan, som till exempel Suarez räddning på mållinjen i VM?
Jag tycker att man självklart ska ge frispark/straff till det motståndarlaget om bollen träffar en arm/hand som inte är längs kroppen. Självklart finns det svårare beslut, som till exempel Uniteds straff mot Arsenal i måndags, men det är det vi har domare för.
Citera
2010-12-16, 00:25
Medlem
Den första regeländringen skulle inte vara på planen utan på läktaren, tillåt pyroteknik!
Citera
2010-12-16, 00:52
Medlem
dires avatar
Avstängning i efterhand för filmningar. En match för filmning på mittplan och tre matcher om man slänger sig i straffområdet. Om domaren ser situationen är det gult kort på mittplan och rött i straffområdet.

Då borde man ju slippa den där skiten en gång för alla.
Citera
2014-04-28, 08:04
Medlem
DuoblePaladins avatar
I likhet med Fula Gubben håller jag med om att målvakten utvisas i samband med frilägesutvisning är knasigt.

Säg att målis eller utespelare fäller anfallare och resultatet blir straff med mål, OCH utvisning. Det är ju dubbelt straff och en konstig regel. Frilägesutvisning är i sig inte dåligt men det slår ju dubbelt och detta kan ju inte ha varit idén med regeln.

Mitt förslag: kör på med straff och avvaktande utvisning. Går bollen i mål på straffen så blir det varning och inte utvisning. Bra eller anus?
Citera
2014-04-28, 09:30
Medlem
Effektiv speltid fungerar inte. Då blir det precis som i NFL i slutet av matcherna att det tar 1000 miljoner år att få igång spelet och det ska taktiksnackas osv. Ska man göra så måste man ha ytterligare en regel som säger hur man får uppträda vid avblåsningar, säg att ditt lag lirar, ligger under med 1-0 i den 89onde minuten, er anfallare får en armbåge och spräcker ögonbrynet, är det effektiv speltid så väntar ju ditt lag med att spela igång bollen för att denna spelare ska få vård...fungerar ju inte. Just att det är rullande klocka är charmen i det hela för då kan man fulspela lite om man leder och vice versa när man ligger under.

Målkameror absolut inte, tempot försvinner helt i matcherna med fler avbrott.

Följande regler vill jag ha ändrat.

1. Målchansutvisningen, totalt värdelöst. Nu senast igår fick Cardiff mot sig en, förstör ju resten av matchen och backen gjorde ju inte något farligt öht, united samma sak i lördags, gult kort o straff räcker. Det är en för tuff utvisning, Cardiff-backen fick ett tuffare straff (iom att Sunderland fick straff) som Shawcross fick när han bröt Ramseys ben som "bara" fick frispark.

2. 2 domarsystem, typ som handbollen, på den sidan av ena planhalvan där inte är en linjeman står är en av huvuddomarna o tvärt om på planhalvan. Typ.

3. Denhär nya regeln som säger att om jag börjar dra dig utanför straffområdet men dragningen fortsätter in i straffområdet så är det straff. Den är totalt efterbliven. Det ska vara där förseelsen börjar som innan.

4. Målvakten ska inte vara så jävla skyddad som han är.
Han ska inte få använda knäna som han gör idag när han ska ut och plocka en boll. Såg senast för ett par veckor sedan en video när där kommer en för lång boll mot en anfallare som löper mot straffområdet, han hinner inte den, stannar upp och börjar svänga ut till vänster för att inte springa in i målvakten, han går alltså inte längre mot bollen, då kommer keepern flygande som stålmannen och sänker anfallaren med ett knä, nu vet jag inte hur illa det gick men anfallaren spelar ju inte mer på ett tag.
Samma sak när han ska ut och boxa undan en hörna, missar bollen o sänker en motspelare, inte fan ska det heller vara tillåtet. Måste inte keepern ha koll på sina händer som utespelarna har koll på sina fötter.
Jämför när Ungerns målvakt sänker Z (som vissserligen gjorde mål) i en landskamp för 10(?) år sedan med när Nani skulle ta ner en boll mot Real förra året på mittplan och sätter upp dubbarna som en real lirare sedan springer in i.
Zlatan måste byta tror jag, Ungerns målvakt klarar sig helt.
Realspelaren mår bra 30 sekunder senare, Nani åker ut.
Citera
2014-06-15, 18:32
Medlem
Argh123s avatar
Dump
Inför detta VM (-14) lanseras spray till frisparkar. Gör samma sak vid inkast. Väldigt trött när folk kliver fram på tok för långt
Edit: och offside kan de gärna testa chips i bollar och spelarna, men det är inget jag tycker bör tas allt för stort, då det inte kommer funka för all fotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in