Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-14, 02:05
  #1
Medlem
Då och då tycker man att vissa regler är riktigt dåliga. Ibland ändras dom. Ett exempel som utan tvekan blev till det bättre var när målvakten inte längre fick ta upp bollen med händerna vid en bakåtpassning av medspelarna. Men det finns mycket kvar att göra. Låt mig ta upp ett problem inkl möjlig lösning.

Problemet är tiden.

- [1] Tiden kan påverkas av spelarna.
Jag blir ofta upprörd i slutet av matcherna (inte minst under sommarens VM-slutspel) pga den eviga maskningen. Det ledande lagets spelare faller som käglor och gråter i gräset av minsta lilla. Allt för att tiden ska ticka på. Visst finns det tilläggstid, men den är ju löjligt kort.

- [2] Ingen utom domaren vet när matchen är slut.
Dessutom kan man alltså aldrig vara riktigt säker på när domaren ska blåsa av matchen exakt. En spelare kommer fri, men hinner han skjuta? Tja, det bestämmer domaren. Jag vill inte att domaren ska bestämma det. Det ska tiden göra. Punkt.

Möjlig lösning:
Mitt ena förslag är att lägga all tilläggstid i den andra halvleken. Tilläggstiden för hela matchen annonseras sedan redan efter 80 min. Antag att det blir 3 tilläggsminuter. Ja, då kör man de kvarvarande 13 minuterna effektivt. Dvs, klockan stannar så fort bollen inte är i spel. Då slipper man all maskning och övrig tidsförvirring.

Ett annat förslag är att spela 2x25 effektiv tid hela vägen.


Vad tycker ni om detta?
Diskutera kring detta, men även andra regeländringar inom fotbollen!
Citera
2010-12-14, 02:11
  #2
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
Jag hade gärna sett kortare utvisningar för just maskning som jag tycker är det mest störande problemet. Exempelvis om en spelare faller och blir liggande har han 45sekunder på sig att ställa sig upp, om inte det görs blir han automatiskt uttagen från spel och måste sitta på bänken för "vård" i 4minuter typ. Lagkaptenerna skall också kunna dömas mycket hårt om laget maskar eller beter sig ohärligt!!!

Kollektiv bestraffning i form av reella kort för lagkaptenen tycker jag borde vara en självklarhet.

Sen har man ju velat se regeln "Fem hörnor=straff" sen man var liten!
Citera
2010-12-14, 02:16
  #3
Avstängd
Guardiolas avatar
inte få göra byten efter 85:e minuten... men vet inte riktigt
Citera
2010-12-14, 02:21
  #4
Medlem
Tillåta målkameror!
Citera
2010-12-14, 02:27
  #5
Medlem
Vill mest bara att dom italienska smygbögarna lär sig att sluta grina och filma. Finns fan inget störigare än maskning.
En annan sak jag stör mig på är när går fram och puttar på varandra och tror att dom är något. Dom verkar inte veta vad Amerikansk Fotboll, Hockey och Rugby är.

Införa en regel som ger domaren rätt att skjuta hororna i ansiktet varenda gång dom ska springa runt och mäta snoppen? JA TACK

- Tycker dom ska sätta in målkameror, bakåtspel ska vara bakåtspel även om medspelaren inte menade att passa hem till målvakten, detta gäller styrningar från motspelare som går till målvaktens händer också.
- Man ska få skjuta direkt på indirekt frispark.
- Alla i laget borde dela på dom gula korten, den första som tar på sig ett klarar sig och den andra som får ett åker ut.
- Studsar den mot hörnflaggan ska den inte stanna i spel.

OCH FRAMFÖRALLT: Domaren ska kunna blåsa av för att gå av plan och stirra på monitorerna för att kolla om det skulle vara straff eller inte, om det var en ful tackling eller inte. PRECIS SOM I NHL. Fattar inte varför dom inte har så. Ett mer praktiskt exempel skulle vara om dom hade en på sidan om plan som satt vid dom helatiden för att kunna signalera till domaren hur det ligger så slipper man en massa jobbiga avblåsningar och spelet flyter på bättre.

Vad tycker ni?

EDIT: Gjorde inlägget lite finare.
Citera
2010-12-14, 02:30
  #6
Medlem
Vattenspanns avatar
- Tillåtet att nyttja tekniken vid tveksamheter i domslut. Praktexempel på att detta funkar är NFL.
- Att tiden stoppas när domaren blåser
- 5-6 byten för att få upp tempot i slutet av matchen
Citera
2010-12-14, 02:33
  #7
Medlem
Sobofieds avatar
Tillåta målkameror är ju självklar, men det lär komma inom kort.

Generellt är jag skeptisk till allt vad effektiv tid heter. Det öppnar för reklamavbrott, och den löpande klockan gör mycket för spänningen. Effektiv tid gör det ju möjligt att ta "time-outs" konstant

Det värsta med fotboll är, förutom maskningen, filmningar. 100 kilo tung, två meter lång, större och starkare än alla backar och begåvad med fantastisk koordination - men Didier Drogba spenderar ändå mer tid liggandes på rygg skrikandes högt i skyn än en hora. Precis Messi, Gerrard och egentligen alla stora målskyttar; det är helt enkelt en väldigt effektivt strategi! Avskyvärt.

Min lösning vore att helt enkelt bestraffa filmningar och maskning i efterhand. Böter och avstängning. Nackdelen är ju att om man bötfäller en spelare för filmning i efterhand rättar man ju domaren...det blir liksom ett officiellt uttalande att man inte skött sig. Ska resultat som är en följd av filmning (säg, ronaldo slänger sig och sätter den avgörande straffen) stå kvar?

Jag har också funderat på vad man ska göra i Suarez-fallet om ni kommer ihåg, men jag kom inte riktigt fram till en bra lösning. Samtidigt som jag inte tycker regelbrott ska ingå i ett lags strategi - a la basket - vill jag ju inte direkt att domaren dömer mål heller.
Citera
2010-12-14, 02:38
  #8
Medlem
Jag skulle verkligen gilla att man skulle få vara utanför planen i säg 5 minuter ifall man måste få läkarvård. Effektivt och bra. En nackdel är ju att fult spel skulle få positiva effekter. Men det där låter jag någon annan lösa.
Citera
2010-12-14, 02:39
  #9
Medlem
TheBunks avatar
Skulle vilja att man tillämpar avstängningar i efterhand oftare, framförallt för filmningar.

Att man tar bort dubbel bestraffning vid straffsparkar+utvisning för tex hands eller frilägesutvisning.

Sen kan man ju alltid spåna om roliga förändringar, men är nog ändå rätt konservativ. Men kul att leka med tanken på hörnor som slås närmre mål då de resulterar i så få mål numera. Även en rolig tanke att målet blir större i en förlängning, för att motivera lagen att anfalla.
Citera
2010-12-14, 02:42
  #10
Medlem
Filmningar bestraffas redan i efterhand. Finns fall i Italien i år t ex.

En regeländring borde vara att man vid hörnor får skruva bollen i luften över linjen. Tror hörnor skulle bli farligare då. Dessutom borde det vara straff varje gång en back kramar om en anfallare i straffområdet. Detta sker VARJE hörna nu för tiden. Jag tycker faktiskt detta är lika hemskt som filmningar.

En annan ändring jag proklamerat länge för är att ta bort bortamålsregeln vid cuper samt målskillnadavgöranden vid lika många poäng. Endast inbördes möten ska avgöra placeringarna anser jag.
Citera
2010-12-14, 02:43
  #11
Medlem
JagVanns avatar
Det finns ju regel som säger att man inte får göra hög spark, ändå åker Ibra inte ut när han cykelsparkar!

Då tycker jag faktiskt man kan godkänna spark mot huvud för det blir resultatet ibland med cykelspark och i min åsikt skulle fotboll bli bättre om man fick sparka ner varandra.
Citera
2010-12-14, 02:45
  #12
Medlem
Skippa inkasten och kör på insparkar/hörnor över hela långsidan. Detta skulle gynna spelande fotboll, fler passningar och högre tempo. Enkel regeländring som skulle göra sporten gott.

Sen borde domare närvara under post-matchkonferenserna som vanligtvis endast tränarna håller. Detta för att ge domarna chansen att säga sitt om matchen, skulle bara vara sunt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback