Rapsolja fungerar bäst att fritera i. Vanlig "matolja" brukar vara en blandning av olika
oljor, tex. raps och nåt mer. Det går också bra att fritera i. Olivolja tål inte hetta alls
bra, så glöm olivoljorna.
Går alldeles utmärkt. Brukar själv fritera i rapsolja i en kastrull. Matolja är kanon. Använd dock inte olivoljan, eftersom det ger en liten annan smak.
Okej, tackar för snabba och bra svar. Vi får se hur det går
Var beredd med locket till kastrullen om det skulle börja brinna eller ryka mycket
så du kan kväva eventuell eld. Och inget vatten! Vad du än gör, inget vatten i oljan!
Var beredd med locket till kastrullen om det skulle börja brinna eller ryka mycket
så du kan kväva eventuell eld. Och inget vatten! Vad du än gör, inget vatten i oljan!
Bara ett tips.
Tack för tipset! Har en http://www.annonsera.se/images/00009...funktion-1.jpg jag tänkte testa för första gången idag, hur länge ska fritsen ligga och koka i när vet man att dom är klara, ska man peta med en gaffel etc?
Bara ett tips.
Att inte ha fläkten på kan man också tänka på. Kan få jobbiga följder om det tar fyr i oljan.
hur länge ska fritsen ligga och koka i när vet man att dom är klara, ska man peta med en gaffel etc?
Nej. Inget pet. Hålslev is teh shit. Jag brukar fiska upp mina friterade grejer med en sån. http://www.oana.nu/images/65554.jpg och jag brukar också "provköra"
några få av det jag ska fritera så man vet när dom är klara. Kolla på färgen. När dom
ser goda ut är dom klara
Jag har friterat en del. Brukar göra munkar och donuts på jäst deg.
Rapsolja är perfekt till ändamålet, värms till 180 grader. Dock brukar tempen sjunka när du börjar friterar så du måste ha plattan igång hela tiden för att kompensera.
Går bra att göra egna chips också.
När du är klar kan du låta oljan svalna ner. Sen öser du den i en dunk eller liknande och förvarar den i kylen. Oljan går alltså att återanvända flera gånger.
Jag har friterat en del. Brukar göra munkar och donuts på jäst deg.
Rapsolja är perfekt till ändamålet, värms till 180 grader. Dock brukar tempen sjunka när du börjar friterar så du måste ha plattan igång hela tiden för att kompensera.
Går bra att göra egna chips också.
När du är klar kan du låta oljan svalna ner. Sen öser du den i en dunk eller liknande och förvarar den i kylen. Oljan går alltså att återanvända flera gånger.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!