• 1
  • 2
2010-12-12, 13:28
Medlem
dunderhuvuds avatar
Jag tänkte laga lite munchies men har aldrig friterat förut, så jag undrar om det går att använda ZETA's matolja? Har också lite olivolja, funkar det?
Citera
2010-12-12, 13:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Rapsolja fungerar bäst att fritera i. Vanlig "matolja" brukar vara en blandning av olika
oljor, tex. raps och nåt mer. Det går också bra att fritera i. Olivolja tål inte hetta alls
bra, så glöm olivoljorna.
Citera
2010-12-12, 13:30
Medlem
TiniZs avatar
Går alldeles utmärkt. Brukar själv fritera i rapsolja i en kastrull. Matolja är kanon. Använd dock inte olivoljan, eftersom det ger en liten annan smak.

=)
Citera
2010-12-12, 13:34
Medlem
dunderhuvuds avatar
Okej, tackar för snabba och bra svar. Vi får se hur det går
Citera
2010-12-12, 13:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderhuvud
Okej, tackar för snabba och bra svar. Vi får se hur det går

Var beredd med locket till kastrullen om det skulle börja brinna eller ryka mycket
så du kan kväva eventuell eld. Och inget vatten! Vad du än gör, inget vatten i oljan!

Bara ett tips.
Citera
2010-12-12, 13:46
Medlem
dunderhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Var beredd med locket till kastrullen om det skulle börja brinna eller ryka mycket
så du kan kväva eventuell eld. Och inget vatten! Vad du än gör, inget vatten i oljan!

Bara ett tips.

Tack för tipset! Har en http://www.annonsera.se/images/00009...funktion-1.jpg jag tänkte testa för första gången idag, hur länge ska fritsen ligga och koka i när vet man att dom är klara, ska man peta med en gaffel etc?
Citera
2010-12-12, 13:48
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:

Bara ett tips.
Att inte ha fläkten på kan man också tänka på. Kan få jobbiga följder om det tar fyr i oljan.
Citera
2010-12-12, 13:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderhuvud
hur länge ska fritsen ligga och koka i när vet man att dom är klara, ska man peta med en gaffel etc?

Nej. Inget pet. Hålslev is teh shit. Jag brukar fiska upp mina friterade grejer med en sån.
http://www.oana.nu/images/65554.jpg och jag brukar också "provköra"
några få av det jag ska fritera så man vet när dom är klara. Kolla på färgen. När dom
ser goda ut är dom klara
Citera
2010-12-12, 13:55
Medlem
burgerkungs avatar
Sugen man vart på friterad kyckling då!
Citera
2010-12-12, 13:57
Medlem
kakburks avatar
Jag har friterat en del. Brukar göra munkar och donuts på jäst deg.
Rapsolja är perfekt till ändamålet, värms till 180 grader. Dock brukar tempen sjunka när du börjar friterar så du måste ha plattan igång hela tiden för att kompensera.
Går bra att göra egna chips också.

När du är klar kan du låta oljan svalna ner. Sen öser du den i en dunk eller liknande och förvarar den i kylen. Oljan går alltså att återanvända flera gånger.

Använd absolut inte olivolja.
Citera
2010-12-12, 13:57
Medlem
dunderhuvuds avatar
Citat:
Kolla på färgen. När dom
ser goda ut är dom klara
Okej hehe ja en hålsvel har jag ju vafan tänker jag på , men ni snackar om att det kan börja brinna, är det vanligt att oljan tar fyr?
Citera
2010-12-12, 14:03
Medlem
dunderhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag har friterat en del. Brukar göra munkar och donuts på jäst deg.
Rapsolja är perfekt till ändamålet, värms till 180 grader. Dock brukar tempen sjunka när du börjar friterar så du måste ha plattan igång hela tiden för att kompensera.
Går bra att göra egna chips också.

När du är klar kan du låta oljan svalna ner. Sen öser du den i en dunk eller liknande och förvarar den i kylen. Oljan går alltså att återanvända flera gånger.

Använd absolut inte olivolja.
Jag har ju ingen platta, ska testa med http://www.annonsera.se/images/00009...funktion-1.jpg en sån, är det bara att stoppa ner maten och köra tro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in