• 1
  • 2
2010-12-12, 14:07
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=h76OxJ8x-6w&NR=1

Konsten att fritera
Citera
2010-12-12, 14:11
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderhuvud
men ni snackar om att det kan börja brinna, är det vanligt att oljan tar fyr?

Nej det är inte vanligt. Men du ska vara medveten om risken. Om du har koll hela tiden
och inte går därifrån under tiden du friterar är det lugnt. Men lämna inte det att koka
utan uppsikt bara.

EDIT: Om du använder fritös är risken ännu mindre. Det finns säkert termostater och
grejer i den som gör att oljan inte blir för varm. Det är svårare i en kastrull på spisen
att hålla "rätt" tempratur på oljan. Kör på nu.
Senast redigerad av Nostradumbass 2010-12-12 kl. 14:15.
Citera
2010-12-12, 14:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
När du är klar kan du låta oljan svalna ner. Sen öser du den i en dunk eller liknande och förvarar den i kylen. Oljan går alltså att återanvända flera gånger.

Ja detta är ett bra trick. Jag tipsar även om att filtrera oljan genom ett durkslag först
innan du häller tillbaka den så att "småpartiklar" med bränd mat försvinner och oljan
blir "ren" igen. Då kan den användas flera gånger.
Citera
2010-12-12, 14:21
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Jag har ju ingen platta, ska testa med http://www.annonsera.se/images/00009...funktion-1.jpg en sån, är det bara att stoppa ner maten och köra tro?

Jag har aldrig använt fritös men det är nog desto bättre på det viset att den kan hålla en konstant temperatur över 180 jämfört med en gryta på spisen.
Fördelen med en stor gryta är den lite större mängd man kan prångla ner samtidigt.

Jag gillar tanken på fritös och ska nog inhandla en sådan.

Och nej, oljan börjar inte brinna så lätt. Om du har ren olja och håller tempen så är det liten risk.
Är olyckan framme ska du kväva med ett lock. Inget vatten i oljan om det brinner.

Tips till alla munkälskare: Det bästa receptet jag vet på munkar, som du även kan göra donuts på, finns i ICAs rutiga bakboken. Receptet är på jäst deg med kardemumma. Grymgott.

Jag testade receptet på flottyrkransar (ej jäst deg) men det var värdelöst.

Finns det intresse av att jag lägger upp receptet samt instruktioner?
Citera
2010-12-12, 17:12
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Jag tänkte laga lite munchies men har aldrig friterat förut, så jag undrar om det går att använda ZETA's matolja? Har också lite olivolja, funkar det?
Olivolja är enligt mig en väldigt god olja att fritera i om man gillar den sortens smak. Att man dessutom inte skulle kunna fritera i det är rent skitsnack även om andra oljor är att föredra ur ett brandriskperspektiv.
Citera
2010-12-14, 15:49
Medlem
NiCrues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varius
http://www.youtube.com/watch?v=h76OxJ8x-6w&NR=1

Konsten att fritera

Jag kan inte hjälpa att undra varför man;

1) lägger upp en sådan video.
2) ens överväger att föreviga ett sådant ögonblick. Smaskandes friterat socker...
Citera
2011-01-22, 16:02
Medlem
DeepForests avatar
Så det funkar fint att använda en vanlig kastrull?
Hur får man bästa resultat, med värmen på plattan osv?
Ska man ha i pommes frysta eller tinade?
Senast redigerad av DeepForest 2011-01-22 kl. 16:07.
Citera
2011-01-22, 18:51
Medlem
TheHorrors avatar
Annars kanske en fritös kan vara till handa? Brukar väl inte kosta så himla mycket, om man letar i rätt butiker. Säkrast så också, med tanke på brandrisken som många nämner här ovan.
Citera
2011-01-22, 19:08
Medlem
Azaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Annars kanske en fritös kan vara till handa? Brukar väl inte kosta så himla mycket, om man letar i rätt butiker. Säkrast så också, med tanke på brandrisken som många nämner här ovan.

Hur många gånger måste TS skriva att han har en fritös?

Vill också lägga en röst för att filtrera oljan på något sätt om du tänker återanvända den. Om du friterar fisk eller skaldjur skulle jag rekommendera att bara använda den oljan till samma sak nästa gång, men det är kanske en självklarhet?

Testa att göra egna chips på olika rotfrukter. Sötpotatis och rödbetor är två bra tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in