Citat:
Ursprungligen postat av fersk2366
Var hittar man info om hur lång tid olika årgångar kan/skall lagras?
Det finns vissa årgångstabeller på nätet. Dessa kan inte tas för ren sanning utan får ses mera som "guidelines". Systembolaget har en här:
http://www.systembolaget.se/Dryckesk...Argangstabell/ som går tillbaka till 1990 (du kan även klicka på siffran för varje årgång för att få mer info). Annars använder jag Wine Spectators iPhone-app. Tumregeln är att ju bättre årgång- desto längre lagring
Citat:
Vilka champagnen räknas till kategorien prestigechampagne, det är väll inte så enkelt att det är det sammma som årgångs champagne?
Nej det är inte så enkelt. De flesta större champagnehus har en standardcuvée, en årgångschampagne och en prestigecuvée (samt oftast roséversioner av vissa eller alla dessa) i sin lineup. Vilka som räknas som prestigecuvéer får man avgöra genom att titta på varje hus individuellt. Man lär sig snabbt de vanligaste prestigecuvéerna.
Exempel på produktlineups:
Bollinger
Standardcuvée: Special Cuvée (NV)
Årgångschampagne: Grande Année (eller Bollinger by Bollinger)
Prestigecuvée: Vieilles Vignes Françaises (eller Bollinger RD som är en äldre Grande Année)
Moët & Chandon
Standardcuvée: Brut Imperial (NV)
Årgångschampagne: Brut Millesime eller Grande Vintage
Prestigecuvée: Dom Perignon
Louis Roederer
Standardcuvée: Brut Premier (NV)
Årgångschampagne: Brut Vintage
Prestigecuvée: Cristal
Vissa hus har flera prestigecuvéer, vissa har flera årgångschampagner. Vissa producerar sötare versioner, eller non-dosageversioner, etc. etc. så det är lite av en djungel.
Citat:
Var hittar man information som man kan lita på, om de olika husen i champagne?
Är inte helt hundra på vad du menar med information, men jag rekommenderar att du införskaffar Richard Juhlins stora champagneguide där han provat över 6000 (tror jag) champagner och skriver en del om varje hus, deras produktionsmetoder, osv. Det är bara en mans åsikt i den boken, vilket är en svaghet, men det är förmodligen världens främsta champagnekännare.
Citat:
Är inte champagne lite för dom speciellt invigda? Jag har först börjat uppskatta champagne efter att jag började notera doft, smak och utseende. Champagne är mycket mer intressant att dricka än t.ex. Cava och prosecco. Men det finns många som är lite svårdrukna.
Jo det stämmer att champagne oftast har en mer nyanserad och ofta mer svårtillgänglig smak än dess sydligare grannar. Champagne har oftast betydligt mycket mera syror och mineraliska inslag än cava och prosecco. Champagnes storhet beror på det kalla klimatet i kombination med terroiren, något som inte återfinns någon annanstans i världen. Många nybörjare finner champagner allt för torra och syrliga, men är man invigd så finns det inget annat som går upp emot det, precis som det mesta andra här i världen som hör till livets goda. Det är vad man på engelska brukar kalla "an acquired taste".