2011-12-31, 14:23
Medlem
Det blev för mig: Pol Roger Brut Réserve
Drack den förut och tyckte den passade riktigt fint att bara dricka utan något till, ren förfest dricka. Är ingen champagne kännare men Pol Roger har blivit lite av en favorit.

Lanson drack jag förut helt rent och den gillade jag inte direkt.

Egentligen funkar väll allt bra för en "icke-kännare"
Citera
2011-12-31, 15:27
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fersk2366
Var hittar man info om hur lång tid olika årgångar kan/skall lagras?

Det finns vissa årgångstabeller på nätet. Dessa kan inte tas för ren sanning utan får ses mera som "guidelines". Systembolaget har en här: http://www.systembolaget.se/Dryckesk...Argangstabell/ som går tillbaka till 1990 (du kan även klicka på siffran för varje årgång för att få mer info). Annars använder jag Wine Spectators iPhone-app. Tumregeln är att ju bättre årgång- desto längre lagring

Citat:
Vilka champagnen räknas till kategorien prestigechampagne, det är väll inte så enkelt att det är det sammma som årgångs champagne?

Nej det är inte så enkelt. De flesta större champagnehus har en standardcuvée, en årgångschampagne och en prestigecuvée (samt oftast roséversioner av vissa eller alla dessa) i sin lineup. Vilka som räknas som prestigecuvéer får man avgöra genom att titta på varje hus individuellt. Man lär sig snabbt de vanligaste prestigecuvéerna.

Exempel på produktlineups:

Bollinger
Standardcuvée: Special Cuvée (NV)
Årgångschampagne: Grande Année (eller Bollinger by Bollinger)
Prestigecuvée: Vieilles Vignes Françaises (eller Bollinger RD som är en äldre Grande Année)

Moët & Chandon
Standardcuvée: Brut Imperial (NV)
Årgångschampagne: Brut Millesime eller Grande Vintage
Prestigecuvée: Dom Perignon

Louis Roederer
Standardcuvée: Brut Premier (NV)
Årgångschampagne: Brut Vintage
Prestigecuvée: Cristal

Vissa hus har flera prestigecuvéer, vissa har flera årgångschampagner. Vissa producerar sötare versioner, eller non-dosageversioner, etc. etc. så det är lite av en djungel.

Citat:
Var hittar man information som man kan lita på, om de olika husen i champagne?

Är inte helt hundra på vad du menar med information, men jag rekommenderar att du införskaffar Richard Juhlins stora champagneguide där han provat över 6000 (tror jag) champagner och skriver en del om varje hus, deras produktionsmetoder, osv. Det är bara en mans åsikt i den boken, vilket är en svaghet, men det är förmodligen världens främsta champagnekännare.

Citat:
Är inte champagne lite för dom speciellt invigda? Jag har först börjat uppskatta champagne efter att jag började notera doft, smak och utseende. Champagne är mycket mer intressant att dricka än t.ex. Cava och prosecco. Men det finns många som är lite svårdrukna.

Jo det stämmer att champagne oftast har en mer nyanserad och ofta mer svårtillgänglig smak än dess sydligare grannar. Champagne har oftast betydligt mycket mera syror och mineraliska inslag än cava och prosecco. Champagnes storhet beror på det kalla klimatet i kombination med terroiren, något som inte återfinns någon annanstans i världen. Många nybörjare finner champagner allt för torra och syrliga, men är man invigd så finns det inget annat som går upp emot det, precis som det mesta andra här i världen som hör till livets goda. Det är vad man på engelska brukar kalla "an acquired taste".
Citera
2011-12-31, 17:05
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Feadog>Vad är dina tankar runt dekantering av champagne?
Citera
2011-12-31, 18:16
Medlem
Tack för snabbt svar feadog... En liten fråga till.

Det sägs att det inte görs prestige champagne under dåliga år, men görs det årgångs champagne under dåliga år? Eller är dom oxå säkra kort?

Till alla glada som säger sig ha smakat av hela grundsortimentet på bolaget. Har ni kommit fram till nått mer än att ni hittade er favorit? Vilka borde man prova? Ta inte med dom uppenbara som har används som standard svar, typ billighet, mumm, pol Roger etc.

Gott nytt år!!!!!
Citera
2012-01-01, 02:40
Medlem
Citat:
Till alla glada som säger sig ha smakat av hela grundsortimentet på bolaget. Har ni kommit fram till nått mer än att ni hittade er favorit? Vilka borde man prova? Ta inte med dom uppenbara som har används som standard svar, typ billighet, mumm, pol Roger etc.

Gott nytt år!!!!!
Just hemkommen och är lite påverkad men tror ändå jag kan ge ett okej svar.

Först och främst vill jag poängtera att jag har inte smakat av hela men dom relativt kända har man provat.

Min åsikt är att man söker olika saker. Exempelvis är vissa mer förtjusta i väldigt torr Champagne. Andra vill ha en så frisk som det bara går. Jag föredrar Bollinger eftersom jag tycker den är väldigt balanserad jmf med andra Champagner. Helt enkelt lagom frisk, lagom torr osv.

Vissa söker kanske en mer frisk Champagne (typ Pol Roger) och finner det som den perfektion när det gäller Champagne och givetvis är Pol Roger god. Jag har även en förkärlek till Champagne med mkt lite socker men orsaken till att jag skulle svara Bollinger som min favorit av alla är att om jag hamna i ett läge där jag bara får dricka en Champagne till i hela mitt liv så skulle jag svara Bollinger.

Dock ska poängteras att bara för man har en favorit så innebär det inte för mig att jag varierar.
Citera
2012-01-01, 13:57
Medlem
Jag bor Oslo och Vinmonopolet har inte så stort utbud med halvflaskor. Så jag funderar på att göra en beställning till närmaste Systembolag och ta en tur över gränsen. Vilka tolv av dom här borde köpas in för att få en översikt på vad champagne kan erbjud mig? Är det någon jag saknar (som kan inhandlas på systemet).

Palmer & Co
Dellamotte, Brut
André Cluet Grand Réserve
Lanson Black Lable, Brut
Louis Roederer Brut Premier
Billecart-Salmon Brut Réserve
Deutz Brut Classic
Henriot Souverain Brut
Pol Roger Brut Réserve
Bollinger Spécial Cuvée, Brut
Pommery Brut Royal
Veuv Clicquot, Brut
Veuv Clicquot, Sec
Deutz Brut Rosé
Billecart-Salmon Brut Rosé
Billecart-Salmon Brut Nicolas Francois Billecart 2000
Gosset Grand Réserve Brut
Krug Grand Cuvée, Brut

Jag har också sett på några årgångs champagner som jag funderar på att lägga i källaren för framtida prov. Har ni någon idé om när dom borde drickas? Borde jag skippa någon?

Lanson Gold Lable Brut 2002
Mumm Brut Millésimé 2002
Cattier Brut 1er Cru 2002
Andre Clouet Millésimé 2002
Paul Bara Brut Grand Cru 2002
Veuve Clicquot Vintage Brut 2002
Dellamotte Brut bdb 2002
Henriot Millésimé Brut 2002
Bollinger L Grand Année 2002
Henriot Brut Millésimé Brut 1996 Magnum
Citera
2012-01-02, 23:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Feadog>Vad är dina tankar runt dekantering av champagne?

Personligen skulle jag nog aldrig dekantera en champagne. Jag älskar moussen alldeles för mycket för det. Däremot är jag säker på att det i de flesta fall säkert kan förbättra champagnen aromatiskt. Men jag föredrar nog att uppleva utvecklingen i glaset istället då.
Citera
2012-01-11, 20:13
Medlem
Försöker att få igång tråden.... Drack Egly-Ouriet brut tradition grand cru här om dagen. Hittills den mest intressanta champagnen jag har druckit. Notarer följer.

Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru.

Utseende:
Få små bubblor i glaset (mycket mouse i mun). Ljust gul.

Doft:
Första intryck. Svag doft, blad av fläder och svartavinbär. Doft av alkohol i slutet.
1 timme in. Nysnittad tulipanstjälk. Gröna blad.
3 timmar in. Mer rund och fruktig i doften.

Smak:
Svårplasserat, tror att det kommer att hända saker i löpet av några timmar. Äpplekart/omogenfrukt. Syrligt.
En timme in. Fortfarande syrligt. Lätt smak av persika. Lite jästsmak. Lång syra.
3 timmar in. Granny Smith. Lime, sitroncest. Lite bitter i slutet. *Det är nått bärigt jag inte kan plassera.

Ett mycket gott vin som jag tror skulle må bra av nått år i källaren.
-
På flaskan står det hur lång tid den har legat på jästfällningen (24 månader) och när den den togs bort (jan 11). De flesta viner får detta hus lagras ca 4 år innan den är till salu. Gissar på att min flaska var från 2007.

Nån annan som har erfarenhet från detta champagne hus?
Citera
2012-01-24, 22:25
Bannlyst
Citat:

Nån annan som har erfarenhet från detta champagne hus?

Har varit där ett par gånger. För att citera ett blogg som jag läste en gång. Vinmakaren (Francis Egly)är lika utåtriktad som en dövstum norrländsk fyrvaktare med social fobi

Enligt min mening gör han allt för ekade viner och de är allt för dyra (framförallt i Sverige). Gillar man stilen är det väl ok men med det druvmaterial han har från Ambonnay så skulle jag uppskatta att få fram mer av druvorna och mindre av ek. Hans bästa vin är hans BdN på Pinot Noir. Egly-Ouriet gör även en ren PM som ju är lite kul.

Från Ambonnay förordar jag istället Paul Dethune och Marie Ledru. Båda gör bland annat rena pinot noir som är väldigt trevliga. Gillar du den lite smöriga chardonnayen från Ambonnay,försök få tag på Paul Dethunes l'Ancienne. Du kan också prova Erik Rodez från samma by.

Men som sagt, det är min smak och smaken är ju individuell.
Senast redigerad av Landsa 2012-01-24 kl. 22:27.
Citera
2012-01-28, 19:10
Medlem
Jag har nyligen provat deras Blanchett de niors. Speciell champagne. Påminner om nått som jag inte kan sätta tummen på. Men väldigt trevlig. Tack för tipsen på andre hus att snoka reda på.
Citera
2012-02-04, 16:31
Medlem
Dubbelpost & Bump.

Det är Oslo vinfestival och igår var jag på Krug provning. En riktigt trevlig tillställning, med Merete Bø som jobbar som vinskribent i Dagens Neringsliv, har varit sommelier på Cru och Bagatell i Oslo.

Champagnen serverades i 3 flighter:

•Grand Cuvée Brut
Den var en liten besvikelse då den blivit upphasad av många på olika forum. Det är ett riktigt bra vin med fin syrestruktur och autolyse men det finns många fina vin i denna prisklassen.
•Brut Rosé
Förmodligen den godaste Rosén jag kommer att ha druckigt. Ett fantastiskt vin med fin sruktur och autolyse. Rund bärsmak och gräddig mouse.

•Vintage 1998
En rund och behagligt vin med mycket och lång smak. Doften påminner lite om en fruktig riesling. Fin struktur och autolyse.
•Vintage 2000
Lång smak, gräddig. Vackra vaniljtoner, grönt äpple. Med riktigt skarp syrestruktur.

•Close de Mesnil 1998
En riktigt bra Blanc de Blances. Skarp syrestruktur. Vanilje, lime, Äpple. Var nog lite ung men var fortfarande riktigt gott.

Man fick mellan en tredjedel och ett halvt glas av varje vin till kap summan 395 nok.
Citera
2012-02-10, 19:18
Bannlyst
395 NOK för att får prova 3 årgångar av Krug inklusive CdM samt Grand Cuvée + rose är riktigt riktigt bra. Det påminner om provningarna på Krug, där börjar de med CdM, årgång för att sedan dricka Grande Cuvée. Kul ordning får man säga.

CdM är ju kanske världens bästa blanc de blancs , rosén är tillsammans med Selosse den bästa rosén , årgångarna är alltid på topp och Grand Cuvéen är världens bästa NV (den mår dock bra av att lagras ett par år, precis om rosén). Grattis får man säga.

PS. är du så intresserad av champagne så kolla in www.finewines.se. Där hänger ju en hel del champagnenördar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in