2009-12-26, 14:19
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Känns det verkligen rätt? Jag skulle anse att gå mot något mer "lyxigare", exempelvis caviar (inte nödvändigtvis Beluga). Chips är ett alternativ till drycker så som öl.

Men jag kanske borde prova det nästa gång jag korkar upp.

Visst känns det kanske inte så lyxigt, men rent smakmässigt blir det en riktigt fin kombination. Rostat bröd (eller, ännu hellre, rostad brioche) blir bra det med, men det är ju lite svårare att servera utan diverse tillbehör. Det centrala är kombinationen av fett, salt och brödsmak.

Dock finns det ju "finare" chips än de från OLW eller Estrella, och är du riktigt ambitiös kan du alltid fritera själv.
Citera
2009-12-26, 14:34
Awaiting Email Confirmation
En flaska Dompa, eller två slinker nog ner på nyår...
Citera
2009-12-26, 16:25
Medlem
magpies avatar
Cashewnötter passar väldigt pra till Champagne.
Citera
2009-12-26, 16:28
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Inte Moët då? Även den tycker jag är att rekommendera.

Jag kommer förmodligen att bli både tjärad och fjädrad för det här, men jag måste säga att jag tycker i princip allt från Moët som jag har smakat är väldigt överskattat. Det är helt ok drycker, men på nått sätt känns det som att man alltid kan få betydligt bättre i prisklassen. Jag håller t.ex. Bollinger betydligt högre över hela sortimentet.
Citera
2009-12-26, 21:37
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Cashewnötter passar väldigt pra till Champagne.

E de cash o nötter du menar
Citera
2009-12-26, 22:13
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
E de cash o nötter du menar

Nej, tyvärr.
Citera
2009-12-26, 23:30
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Inte Moët då? Även den tycker jag är att rekommendera.
Njae, Moët är nog inte min favorit bland champagner. Standardcuvéen ser jag som lite väl neutral. Vintage (generellt) hyffsade fastän de görs alldeles för ofta i MC:s fall. Prestige (Dompan) - god, men glöm det. Dra bort ett par hundringar och du finner bättre alternativ hos kunkurrerande aktörer. Men, det är min smak. Och smaken är delad, liksom min avatar.
Citera
2009-12-26, 23:34
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag kommer förmodligen att bli både tjärad och fjädrad för det här, men jag måste säga att jag tycker i princip allt från Moët som jag har smakat är väldigt överskattat. Det är helt ok drycker, men på nått sätt känns det som att man alltid kan få betydligt bättre i prisklassen. Jag håller t.ex. Bollinger betydligt högre över hela sortimentet.
Jag håller med dig då det gäller kvalitétsaspekten mellan Bollinger och Moët. Inga fjädrar delas ut från min sida i detta stycke. Värt att notera är dock Bollingers något högre svansföring generellt, då det gäller prissättningen. Men Bollingers La Grande Année spöar nästan alltid Dompan; samtidigt som det lägre priset för den förstnämnda måste ses som ett stort plus.
Senast redigerad av KluvenTunga 2009-12-27 kl. 00:04.
Citera
2009-12-27, 05:18
Medlem
Argones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
En flaska Dompa, eller två slinker nog ner på nyår...

Flashigt, alla bryr sig.

Någon som har tips på "budget" champagne till nyår? Bor utomlands så priserna är väll 20-30% billigare men övre gräns runt 200-250kr skulle vara fint.
Citera
2009-12-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argone
Flashigt, alla bryr sig.

Någon som har tips på "budget" champagne till nyår? Bor utomlands så priserna är väll 20-30% billigare men övre gräns runt 200-250kr skulle vara fint.

Gillar du smakrikt och nötigt kanske André Clouet Grande Réserve (nr 7686)? Utmärkt vin för den som inte vill kasta pärlor på ett fyllesvin (dvs. sig själv) vid 24-tiden på nyårsafton...
Citera
2009-12-29, 20:08
Medlem
Tänkte införskaffa lite champagne imorgon till nyår. Jag har bestämt mig till 99% att jag skulle testa Delamotte Brut (nr 7351). Har glansat på den tidigare men har inte prövat på den. Undrar vad ni tycker/tänker?

Iochmed det är nyår så vill jag ha något prisvärt. Samtidigt ska det vara en ordentlig och fin champange som smakar bra då det ska inskaffas i Magnum variant. Är det ett säkert kort, passar det in på mina krav?
Citera
2009-12-29, 23:50
Bannlyst
Den fjärde januari fyller min kära bror 15 år, och då tänkte vi i familjen fira med lite champagne som vi gör varenda år.

Vilken sort är bäst för oss som inte är kanske så champagne kunniga. Vilken sort brukar vi champagne nybörjare gilla mest? Behöver inte vara billigt, alla förslag och tips uppskattas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in