2008-12-28, 01:57
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monikand
Inte alls negativt, tvärtom!

Jo jag har testat Krug innan dock inte denna. Skall faktiskt prova att lufta den lite innan, tror du det påverkar?

De få Vintage flaskor jag har tänker jag inte slösa bort på mina obildbara vänner, eller mig själv vid tolvslaget

Edit: Den här 2003 bollinger, det låter som en riktigt speciell flaska? Läste på lite om den och 2003 verkar inte ha varit ett bra år generellt men däremot ett speciellt sådant. Mycket frost och hagelstormar. Ingen som testat denna?

Förlåt för ett sent svar, har inte varit inne och läst igenom Flashback på ett par dagar.

Det påverkar alltid vinet om det får luftas, speciellt unga viner. Personligen tycker jag att Krug NV behöver minst fem år i källaren innan den börjar blomma ut, vintage ofta upp mot tio år (beroende på årgång). Även om du kör NV så kan du verkligen öppna vinet innan, det är bara positivt och du får en slurk själv innan de övriga anländer.

Bollinger 2003 har jag inte provat själv, men de av mina vänner som har provat (och detta är människor jag litar på) hävdar att det är ett mediokert vin i bästa fall. Kraftigt överprisat och ointressant. Men, det är naturligtvis upp till var och en att avgöra. Jag kommer dock inte att köpa någon flaska för personligt bruk, endast som ett prov.
Citera
2008-12-28, 14:55
Medlem
OggeOJs avatar
Freixenet Cordon Negro Brut.

Är den bu eller bra? Är visserligen mousserande, men ändå.
Citera
2008-12-29, 13:28
Medlem
Bollinger 2003 skall nog kanske mest ses som en "intressant" produkt. Målet var ju att visa att under en "annorlunda" årgång så kan man producera något just, annorlunda vin. Men att jämföra den med husstilen eller ens med andra champagner blir svårt.

Den goda Tom Stevenson (som man ju får lita på när det gäller champagne) håller den i topp som både "Most interesting find" och "Best bargain" (med brasklappen att han uppger priset €65, vilket ju var en hel del mindre då det begav sig) för 2008 (alltså provat 2007) och dessutom figurerar den på hans topp 10 lista. Kanske har de tagit i lite väl med prissättningen på den svenska marknaden.
Citera
2008-12-29, 16:42
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Freixenet Cordon Negro Brut.

Är den bu eller bra? Är visserligen mousserande, men ändå.
Bättre än den har varit. Gjord på traditionell metod. En enkel cava. Om du vill ha billigt bubbel i framtiden tycker jag att du ska fortsätta med cava, men välja huset Codorniu (Kådå-niii-o, inte kådånjö, snälla!), dom gör bättre grejer, generellt.
Citera
2008-12-29, 23:29
Medlem
Laktostolerants avatar
Jag vill ha tips på ostar som funkar som tilltugg till Champagne. Brillat savarin, Langres och chaource är självklara, men nämn gärna fler! Tack på förhand.
Citera
2008-12-30, 00:24
Medlem
Hej på er!

Champagne är en ganska ny form av njutning för mig. Har tills för ett halvår sen inte riktigt uppskattat denna ädla dryck då jag som säkert många andra bara köpt Moett vid festligare tillfällen (mycket tack vare utseendet ). Har på senare tid dock tagit mig an lite andra märken och prisklasser och kan väl säga att jag känner mig lite blåst som gått miste om så mycket. Hur som helst skulle jag vilja köpa på mig ett lass pavor att spara några år och tar tacksamt emot tips. Prisklass 500-3000:-/st.

Ang. det stundande nya året så har jag funderingar på att köra följande upplägg på den stora dagen, vad tror ni om detta?

Tillförrätten (någon form av skaldjur/fisk) Laurrent-Perier Demi-Sec och vid tolvslaget ett säkert kort Bollinger La Grande Anée '99.

Tack på förhand
Citera
2008-12-30, 22:04
Medlem
Troyleees avatar
Var hittar man systembolagets beställnings sortiment? Skulle vilja köpa en lite större flaska nästa nyår. runt 6 till 9 liter.

Mvh
Citera
2008-12-31, 02:48
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troyleee
Var hittar man systembolagets beställnings sortiment? Skulle vilja köpa en lite större flaska nästa nyår. runt 6 till 9 liter.

Mvh

Borde fungera att gå dit, snabbare så med än internet
Citera
2009-01-02, 14:02
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag jobbade extra på en krog på nyår så i dag, om en timme typ, knäcker jag en Launois. Väldigt bra vardagschampagne som fort utvecklar mognadstoner. Men först en vända till Hötorget och Carola i ostdisken. Som som vanligt kommer flörta på mig en kasse ostar jag inte tänkt köpa.
Citera
2009-01-02, 15:04
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag jobbade extra på en krog på nyår så i dag, om en timme typ, knäcker jag en Launois. Väldigt bra vardagschampagne som fort utvecklar mognadstoner. Men först en vända till Hötorget och Carola i ostdisken. Som som vanligt kommer flörta på mig en kasse ostar jag inte tänkt köpa.
Jag har en Launois i källaren som jag köpte för några dagar sedan. Valet står mellan den och en bonville ikväll. Den senare är min favorit så det lutar åt den. Flickvännen är ledig från jobbet och hemma i Sverige över nyår så det har blivit champagne nästan vartenda kväll den senaste veckan. Det är så att jag börjar känna en viss mättnad faktiskt. Är det möjligt att tröttna på champagne?
Citera
2009-01-02, 17:15
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag har en Launois i källaren som jag köpte för några dagar sedan. Valet står mellan den och en bonville ikväll. Den senare är min favorit så det lutar åt den. Flickvännen är ledig från jobbet och hemma i Sverige över nyår så det har blivit champagne nästan vartenda kväll den senaste veckan. Det är så att jag börjar känna en viss mättnad faktiskt. Är det möjligt att tröttna på champagne?
Jag är inte nån dead-hard champagnesörplare så jag svarar ja... finns så mycket där ute, hur ska man hinna med allt?
Citera
2009-01-05, 13:44
Medlem
Wedgies avatar
Fick precis hem en flaska Taittinger Comtes de Champagne Rosé '79 som jag köpte från Tyska Ebay. Juhlin gav den rätt högt betyg i senaste Livets Goda så ska bli spännande att testa. Har även vanliga '76:an på ingång, också den fick ganska bra betyg i LG. Gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in