Citat:
Ursprungligen postat av monikand
Inte alls negativt, tvärtom!
Jo jag har testat Krug innan dock inte denna. Skall faktiskt prova att lufta den lite innan, tror du det påverkar?
De få Vintage flaskor jag har tänker jag inte slösa bort på mina obildbara vänner, eller mig själv vid tolvslaget
Edit: Den här 2003 bollinger, det låter som en riktigt speciell flaska? Läste på lite om den och 2003 verkar inte ha varit ett bra år generellt men däremot ett speciellt sådant. Mycket frost och hagelstormar. Ingen som testat denna?
Förlåt för ett sent svar, har inte varit inne och läst igenom Flashback på ett par dagar.
Det påverkar alltid vinet om det får luftas, speciellt unga viner. Personligen tycker jag att Krug NV behöver minst fem år i källaren innan den börjar blomma ut, vintage ofta upp mot tio år (beroende på årgång). Även om du kör NV så kan du verkligen öppna vinet innan, det är bara positivt och du får en slurk själv innan de övriga anländer.
Bollinger 2003 har jag inte provat själv, men de av mina vänner som har provat (och detta är människor jag litar på) hävdar att det är ett mediokert vin i bästa fall. Kraftigt överprisat och ointressant. Men, det är naturligtvis upp till var och en att avgöra. Jag kommer dock inte att köpa någon flaska för personligt bruk, endast som ett prov.