2008-05-07, 16:55
Medlem
lockbetets avatar
Gula änkan och Bollinger är absolut mina favoriter.Dock är det väl inget man köper varje helg..
Citera
2008-05-08, 22:50
Medlem
Blodulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Är jag helt fel ute om jag tänker dricka en Louis Roederer Carte Blanche tillsammans med inlagda fikon och en bit bitter chocklad med hög kakaohalt?

Nä, det är du inte.
Citera
2008-05-09, 00:44
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Nä, det är du inte.
Det fungerade rätt bra ihop måste jag säga nu i efterhand.
Citera
2008-05-10, 19:38
Medlem
"Druvodlarnas fackordförande Patrick Le Brun säger till The Times att om champagnen inte räcker till alla, är det de etablerade europeiska marknaderna som blir utan. Producenterna kommer att prioritera de nya tillväxtregionerna."

http://www.dagensps.se/article.aspx?...124&categID=28

Vad tror ni? Står vi utan champagne i Sverige om 3,5 eller 10 år?
Hur skall produktionen kunna tillmötesgå den stora efterfrågan på champagnen?

MVH Jocke
Citera
2008-05-12, 09:35
Medlem
FMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H

Nej, men de kommer lyckas med sin (enda) målsättning vilket är att höja priserna.

Kommer i så fall att öppna upp för billigare bubbel från andra regioner.
Citera
2008-05-26, 23:01
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
"Druvodlarnas fackordförande Patrick Le Brun säger till The Times att om champagnen inte räcker till alla, är det de etablerade europeiska marknaderna som blir utan. Producenterna kommer att prioritera de nya tillväxtregionerna."

http://www.dagensps.se/article.aspx?...124&categID=28

MVH Jocke

Om 10 år har klimatet i Champange gjort "terroiret" obrukbart för att odla chardonnay,petit menuier & pinot noir. Troligen kommer ett nytt mousserande vin uppstå i Dovertrakten i England.
Citera
2008-05-30, 19:08
Medlem
xallos avatar
Ikväll skall xallo avnjuta ett par buteljer utav den ytterst trevliga Krug, Clos du Mesnil 1995 i solen på en stor takterass med goda vänner och en vidunderlig utsikt, en underbar belöning på en slitig vecka.
Citera
2008-05-30, 19:13
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Ikväll skall xallo avnjuta ett par buteljer utav den ytterst trevliga Krug, Clos du Mesnil 1995 i solen på en stor takterass med goda vänner och en vidunderlig utsikt, en underbar belöning på en slitig vecka.

Lyckans ost!
Citera
2008-06-02, 06:54
Medlem
FNGs avatar
Citat:

Kan det verkligen ha varit gott nu? Den vanliga 1995an är ju i princip odrickbar nu för att den är så in i helvete ung och knuten, CdM borde ju vara ännu stramare i stilen. Återkom gärna med en recension!
Citera
2008-06-02, 20:59
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Kan det verkligen ha varit gott nu? Den vanliga 1995an är ju i princip odrickbar nu för att den är så in i helvete ung och knuten, CdM borde ju vara ännu stramare i stilen. Återkom gärna med en recension!

Jag skule vilja säga att det smakade utmärkt, visst bör den få vila ett tag till, dock var det absolut inte illa.

Doftade: citrus
Bubblor: rikligt
kryddigt: relativt
Struktur: mycket fin
Smak: hasselnöt och honung framträdde efter en stund, låg kvar länge i munnen och väldigt "ren".

Mycket bra skulle jag vilja säga, frågan är bara hur bra den kommer att bli framöver. Den som lever får se.
Citera
2008-06-03, 09:17
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Jag skule vilja säga att det smakade utmärkt, visst bör den få vila ett tag till, dock var det absolut inte illa.

Doftade: citrus
Bubblor: rikligt
kryddigt: relativt
Struktur: mycket fin
Smak: hasselnöt och honung framträdde efter en stund, låg kvar länge i munnen och väldigt "ren".

Mycket bra skulle jag vilja säga, frågan är bara hur bra den kommer att bli framöver. Den som lever får se.

Hmm, jag kom på att jag faktiskt druckit den där lömske fan, men det här var några är sedan då den hade släppts ganska nyligen...

Nötig och honung redan alltså? Jag hade väntat mig: snipig, snipig, snipig, sur som satan, snipig.

Den bästa CdM Jag druckit är nog 1979, men det var under den första halvtimmen, då den tappade ganska fort efter det. Den var verkligen 100% CdM som jag kommit att uppfatta den: Cocos, söt ljust choklad, underbar syrabalans och eleganta äpplen. Mumma! Man måste dricka mer CdM, speciellt mogen sådan!

Gå gärna in och berätta om ditt CdM i http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=34.0

Det är många champagnepuckon som skulle uppskatta att höra om det.
Citera
2008-06-06, 15:06
Medlem
FnurrHas avatar
Andre Clouet är en suverän champange.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in