Citat:
Ursprungligen postat av
Kurango
låter exakt som mig. haft stora problem i 13 år.Har HLA-B27 och farfar hade AS. men sänka och röntgen är normalt så reumatologen skrev ut mig från Sahlgrenska. Jag testade även TMF men märkte ingen skillnad förutom alla biverkningar. Nu sitter jag här utan att veta nånting och äter ingen medicin. Min reumatolog sa att om man inte ser någe på röntgen efter 5 år så har man inte AS som orsakar förbeningar. Jävla soppa alltihopa
För mig tog det nästan 10 år att få förändringar på MR (= diagnos) så 5 år låter lite snålt tilltaget. Och även om det inte syns på röntgen/MR kan man fortfarande ha "Non-radiographic Axial SpA". Detta tillstånd kan enligt min reumatolog antingen hålla sig på den nivån (med lite tur) eller övergå till AS med tiden.
Jag är tveksam till anti-TNF eftersom jag redan innan har neurologiska problem i både händer och fötter. Så jag föreslog Cosetyx istället men det sa de nej till direkt. Det är bara Benepali som första alternativ som gäller där jag bor och inget annat kommer på fråga. Så i mars startade de en ny utredning trots min tveksamhet, men sedan dess är det helt tyst.
Eftersom det inte ser ut att finnas någon hjälp att få har jag istället gått med på Arbetsförmedlingens förslag att acceptera en lägre arbetsförmåga och söka sjukersättning. Känns som fel väg att gå och samtidigt lite tråkigt att behöva halta omkring med kryckor vintertid...
Kör med en cocktail av Celebra, Omega3, Curcuminpiller och hög dos av Vinamin D för att lindra värken.