Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-09, 23:06
  #1
Medlem
Jankovics avatar
Tjenare!

Sitter såhär på kvällen och undrar. Har hört att man kan dö av för högt ljud. Vart går gränsen i decibel och hur går det egentligen till?

Mvh Jankovic
Citera
2010-12-09, 23:08
  #2
Medlem
bajskorven3s avatar
Har för mig att man helt enkelt spräcker trumhinnan vid för högt ljud och därmed avlider. Var dock längesen jag hörde det här så någon får gärna bekräfta mitt påstående innan jag är säker.
Citera
2010-12-09, 23:10
  #3
Avstängd
Ja, tror jag nog. 300dB motsvarar ungefär energin av en bomb, så om du kör ett ljud i runt 4-5kHz med det ljudtrycket så tror jag att ditt huvud kommer vara rätt klart sen. Om du dessutom prickar hörselkanalens resonansfrekvens så har energin ingenstans att ta vägen och borde kunna orsaka rätt bra skada rätt omgående. Jämför med ett kristallglas som spricker.
Citera
2010-12-09, 23:11
  #4
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajskorven3
Har för mig att man helt enkelt spräcker trumhinnan vid för högt ljud och därmed avlider. Var dock längesen jag hörde det här så någon får gärna bekräfta mitt påstående innan jag är säker.

Jag tror inte man dör om man spräcker trumhinnan. Men döv blir man garanterat.
Citera
2010-12-09, 23:11
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bajskorven3
Har för mig att man helt enkelt spräcker trumhinnan vid för högt ljud och därmed avlider. Var dock längesen jag hörde det här så någon får gärna bekräfta mitt påstående innan jag är säker.

HAHAHAH. Dör av spräckt trumhinna??

Edit: för att du ens lägger fram det som möjligt.
Citera
2010-12-09, 23:14
  #6
Moderator
impieteers avatar
http://www.straightdope.com/columns/...gh-to-kill-you
Citat:
How loud does a noise have to be to kill? Let's see. The threshold of ear pain is around 130 to 140 decibels, roughly equivalent to a jet engine at a range in the tens of meters. Eardrum rupture occurs around 160 decibels (conventional sound) to 185 decibels (nonperiodic blast pressure). Lung rupture and presumably embolism due to air blast occur at 200 decibels. German physicist Jürgen Altmann, who has written about the physiological effects of high-intensity sound (see http://www.einaudi.cornell.edu/Peace...icweapons.pdf), tells me the threshold for suffocation or embolism following lung rupture is 2.6 to 11 times atmospheric pressure, depending on pulse duration. The point is, instant death requires a noise that's pretty damn loud.
Citera
2010-12-09, 23:14
  #7
Medlem
Smygrökarns avatar
Man blir inte ens döv av att spräcka trumhinnan...
Citera
2010-12-09, 23:14
  #8
Medlem
Våffelnylles avatar
Om jag inte har fel så är det starkaste uppnåbara ljudet på 194 dB.
Över den nivån är det inte längre ljudvågor vi pratar om...
Citera
2010-12-09, 23:15
  #9
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jankovic
Tjenare!

Sitter såhär på kvällen och undrar. Har hört att man kan dö av för högt ljud. Vart går gränsen i decibel och hur går det egentligen till?

Mvh Jankovic
Ja man kan dö av för högt ljud. Först måste du fråga dig vad ljud är för något. Ljud sätter atomer i rörelse, dvs dem blir varmare, de får mer energi. Då kan man dö av överhettning sen kanske man kan dö av någon hjärnblödning eller något liknande eller kanske det blir ngn resonansgrej som knäcker kroppen itu?
Citera
2010-12-09, 23:16
  #10
Avstängd
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...png?uselang=sv
Vad exakt skulle hända om denna lilla del gick i sönder? Tror du att den får en sådan kraft att den skjuter sig igenom hjärnan?
Citera
2010-12-09, 23:19
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Ja, tror jag nog. 300dB motsvarar ungefär energin av en bomb, så om du kör ett ljud i runt 4-5kHz med det ljudtrycket så tror jag att ditt huvud kommer vara rätt klart sen. Om du dessutom prickar hörselkanalens resonansfrekvens så har energin ingenstans att ta vägen och borde kunna orsaka rätt bra skada rätt omgående. Jämför med ett kristallglas som spricker.

Finns det något som avger så högt ljud? Ligger inte gränsen vid kanoner och jetmotorer?
Citera
2010-12-09, 23:21
  #12
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkas
Finns det något som avger så högt ljud? Ligger inte gränsen vid kanoner och jetmotorer?

Det sägs att vulkanen Krakatoa skapade ett sånt ljud att folk som stod 50 mil bort fick kraftiga hörselskador
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback