Drömde en väldigt levande ("vivid") dröm för några nätter sedan, känslan sitter i än. Det är så att jag i verkligheten har tittat en del på den österrikisk-tyska serien "Der Bergdoktor" på sista tiden. Jag uttryckte till min familj att "åh, jag skulle kunna gå in och leva i den där världen"! Då drömde jag följande på natten:
Min exman hade anmält mig till en tävling på ZDF, där man kunde vinna en liten biroll i ett avsnitt av "Der Bergdoktor". Jag vann förstås, och plötsligt befann jag mig i Ellmau! Jag hade fått veta att jag skulle spela en svensk turist som cyklar omkull och skadar benet. Där stod jag alltså vid vägrenen, cykeln låg på marken, och Dr Gruber var där och satt på huk och kollade på mitt ben! Jeansen var trasiga, det var blod överallt, jag var darrig i kroppen - och hade ont på riktigt!??
Jag såg mig omkring och det var bara Dr Gruber och jag där, inga filmkameror, ingen filmcrew. Då förstod jag att jag faktiskt hade hamnat i den här världen på riktigt, och att Dr Gruber var Dr Gruber och inte skådespelaren Hans Sigl!
Sedan hoppade det så att jag var i Dr Grubers praktik, och då var jag inte patient längre utan skulle tydligen arbeta där som Artzhilferin (ett yrke som är en kombination av läkarsekreterare och mottagningssköterska på en läkarpraktik). Den andra "läkarhjälperskan" (hon är med i serien) gav mig en backe med gamla journaler. Jag skulle sortera ut och tugga de som var från tidigare än ett visst år, minns inte vilket nu. Men jag kände att jag måste se mig omkring, försöka förstå! Gick ut ur rummet, men det fanns inga fler rum i huset! Då insåg jag, att det enda som fanns i den här världen, var det som någon gång visats i serien. Jag skulle alltså aldrig se mina barn, mina vänner o.s.v. igen, för de hade ju aldrig varit med i serien! Hela Sverige fanns inte!
Sedan skulle jag gå tillbaka in i rummet där jag skulle arbeta igen, men då var det ingen annan där, det elektriska ljuset var borta, det var mörkt och dammigt och gammalt och förfallet, som om ingen varit där på 10 år! Jag kände en hemsk ångest! Och då vaknade jag...