Drömde att jag var i Stockholms tunnelbana, på kvällen på någon öde station. Tåget (grön vagn) kom in och stannade, jag gick på. Det var fullt av folk och jag fick ingen sittplats. Jag tänkte "det här var inte bra, nu får jag väl corona".
Det var konstigt skumt i vagnen, samtidigt som alla människor var liksom självlysande. Jag tyckte att det var konstigt att alla var så stilla - även om det är vanligt i tunnelbanan att folk går in i sig själva. Så tog jag en närmare titt på den kvinna som hängde i stroppen bredvid mig. Hon hade en gul, hellång volangklänning (jag har för övrigt en precis likadan på riktigt) och långt, lockigt, silvergrått hår som uppenbart var en peruk av nylon. På händerna hade hon vita handskar.
Hennes ansikte var vitt och stelt som en - mask? En sådan där heltäckande teatermask alltså, som kan vara glad eller ledsen, inte ett munskydd. Hennes var ledsen. Jag tog tag i den i kanten och drog lite i den. Det var ett kranium där under!

Jag såg mig omkring, och alla passagerarna hade likadana vita masker. Då förstod jag, att alla utom jag var döda! Ett ögonblick tyckte jag att det var kusligt, men sedan slog mig tanken "om de inte andas längre, så kan de i alla fall inte smitta mig med corona. Det är ju bra". Där vaknade jag!
(Det har nog blivit för mycket oro kring corona, ökande dödsfall i höst, trängsel i kollektivtrafiken och "masker" på sista tiden...)