Stater måste få hemlighålla information, även om jag vill se en tidsgräns på alla hemligstämplingar. Kort nog för att man inte ska kunna gömma sig undan med en hemligstämpling, och lång nog för att ärendet inte ska vara omedelbart aktuellt. Wikileaks vidriga brott är inte att publicera hemligstämplad information, utan att publicera information som inte är till nytta för någon annan än terrorister. För mig hjälper det inte att Assange är ett vidrigt äckel som drivs av en politisk agenda, utan att ens nästan ta hänsyn till vilka han skadar.
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag är ingen naiv liberal, men jag instämmer i detta uttalande.
De enda som ska kunna åtnjuta hemlighetsmakeri och tystnadsplikt är civila demokratiska medborgare under läkarbesök och liknande giltiga skäl.
Det ska vara helt lagligt att hacka alla journaler i landet och lägga ut informationen på nätet?
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag är av den åsikten att det inte direkt är läge att "cherry pick" när det gäller motståndare till stater, det kan man syssla med vid senare tillfälle, även om Wikileaks kanske inte borde släppt en del saker så får man helt enkelt ta det på köpet.
Först skriver du detta ovan, och sen detta nedan.
Citat:
Allt som påverkar stora stater negativt borde man uppmuntra, så länge inte civila drabbas det vill säga.
Hur ska du ha det egentligen? Ska man få publicera informationen eller inte? Wikileaks informationsspridning kan defintivt skada civila.