2010-12-09, 08:32
Medlem
Jag stödjer Wikileaks till fullo. Information ska vara fri och inte regleras och döljas av staten.
Citera
2010-12-09, 11:34
Medlem
pollenpers avatar
Förståelse för att allt inte ska vara offentligt har jag.

Men när affärer och överenskommelser är över då ska det om sagts tåla offentlighetens ljus.
Vår utrikesminister ska representera även mig och då vill jag veta hur han gör det.

I liberalforumet skulle väl vara intressantare att diskutera hur synen skulle vara om någon anställd visar upp företagets göranden när de hamnar i de moraliska utmarkerna. (mörkande av utsläpp och annat som skulle skada företagets rykte.)
Citera
2010-12-09, 12:15
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ron.Paul
Jag stödjer Wikileaks till fullo. Information ska vara fri och inte regleras och döljas av staten.

Jag är ingen naiv liberal, men jag instämmer i detta uttalande.

En demokratisk stat må tvunget behöva utöva kontroll på flera olika sätt, men det ska inte falla inom statens eller enskilda tjänstemäns rättigheter att dölja information för det demokratiska folket om deras arbete. Hemlighetsstämpling bör förbjudas när det handlar om militära aktioner och statliga angelägenheter, och istället falla under offentlighetsprincipen.

De enda som ska kunna åtnjuta hemlighetsmakeri och tystnadsplikt är civila demokratiska medborgare under läkarbesök och liknande giltiga skäl.

Staten ska stå under allmänhetens fulla insyn så att alla kan se att staten har rent mjöl i påsen...
Citera
2010-12-09, 12:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Totalt mörker.

Bitterljuvt att se alla integritetsheilarna fara kollektivt ned i diket.
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag är av den åsikten att det inte direkt är läge att "cherry pick" när det gäller motståndare till stater, det kan man syssla med vid senare tillfälle, även om Wikileaks kanske inte borde släppt en del saker så får man helt enkelt ta det på köpet. Allt som påverkar stora stater negativt borde man uppmuntra, så länge inte civila drabbas det vill säga.

Förresten tycker jag inte Wikileaks ska hängas om man nu är av åsikten att detta är förkastligt utan allt ansvar borde rimligen ligga på läckan. Fängslar man Assange borde man lika gärna kunna sätta dit tidningar och skribenter såsom Bob Woodward. Vad skiljer Woodwards förehavanden mot Assanges egentligen?
Ett kortfattat svar: Woodward är en journalist. Assange är ett äckel.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2010-12-09 kl. 12:49.
Citera
2010-12-09, 14:50
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ett kortfattat svar: Woodward är en journalist. Assange är ett äckel.

Vet du vad som skiljer dig från alla andra foliehattar och konspirationsteoretiker? Du hejjar på det andra laget...
Citera
2010-12-09, 15:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Vet du vad som skiljer dig från alla andra foliehattar och konspirationsteoretiker? Du hejjar på det andra laget...
journalistik != dokumentdumpning

Överkurs: Hurp, durp yttrandefrihet - men bara om jag slipper svara på krångliga frågor, herp!

Ha ett underbart liv! För att inte slösa bort det totalt så föreslår jag att du sätter dig in i vad maffians "män av heder" innebär. Hade Assange följt en modifierad version av deras tumregler så hade det varit helt orimligt att anklaga honom för våldtäkt.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2010-12-09 kl. 15:14.
Citera
2010-12-09, 15:26
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
journalistik != dokumentdumpning

I ena stunden påstår du att han har bedrivit journalistik och i andra påstår du att han inte har gjort det. Var går gränsen för journalistik tycker du? Videoredigeringen borde du rimligtvis inte ha något att invända mot.

Citat:
Överkurs: Hurp, durp yttrandefrihet - men bara om jag slipper svara på krångliga frågor, herp!

Ha ett underbart liv! För att inte slösa bort det totalt så föreslår jag att du sätter dig in i vad maffians "män av heder" innebär. Hade Assange följt en modifierad version av deras tumregler så hade det varit helt orimligt att anklaga honom för våldtäkt.

Upplys mig gärna vad detta har med någonting vi diskuterar att göra är du snäll.
Citera
2010-12-09, 16:14
Medlem
rangels avatar
Hah, spontant tycker jag att det är klockrent.

Staterna övervakar oss och nu får de smaka sin egen medicin. Det blir inte mycket finare än så. Har regeringarna rent mjöl i påsen så har de väl inget att dölja!
Citera
2010-12-09, 16:31
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
I ena stunden påstår du att han har bedrivit journalistik och i andra påstår du att han inte har gjort det. Var går gränsen för journalistik tycker du? Videoredigeringen borde du rimligtvis inte ha något att invända mot.
Du drog in Woodward i det hela, jag säger att Assange inte är en journalist.

Bara för att jag inte kan dra några skarpa gränser för vad som är journalistik så betyder det inte att jag inte vet vad som är god journalistik. Mycket av vad man kalla för koncept bygger på samma ickeprecisa modellbyggande. Lev med det.
Citat:
Upplys mig gärna vad detta har med någonting vi diskuterar att göra är du snäll.
Svåra svaret: Kan du inte se likheterna mellan det moralistiska gastandet från WL och TPB så är det ett under att du kan knyta skorna.

Enkla svaret: Gottfrid "anakata" Swartholm har en ny, intressant avatar...
Citera
2010-12-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rangel
Hah, spontant tycker jag att det är klockrent.

Staterna övervakar oss och nu får de smaka sin egen medicin. Det blir inte mycket finare än så. Har regeringarna rent mjöl i påsen så har de väl inget att dölja!

Egentligen allt man behöver säga i diskussionen.
Citera
2010-12-09, 18:12
Medlem
Zhongdas avatar
Stater måste få hemlighålla information, även om jag vill se en tidsgräns på alla hemligstämplingar. Kort nog för att man inte ska kunna gömma sig undan med en hemligstämpling, och lång nog för att ärendet inte ska vara omedelbart aktuellt. Wikileaks vidriga brott är inte att publicera hemligstämplad information, utan att publicera information som inte är till nytta för någon annan än terrorister. För mig hjälper det inte att Assange är ett vidrigt äckel som drivs av en politisk agenda, utan att ens nästan ta hänsyn till vilka han skadar.

Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Jag är ingen naiv liberal, men jag instämmer i detta uttalande.

De enda som ska kunna åtnjuta hemlighetsmakeri och tystnadsplikt är civila demokratiska medborgare under läkarbesök och liknande giltiga skäl.

Det ska vara helt lagligt att hacka alla journaler i landet och lägga ut informationen på nätet?

Citat:
Jag är av den åsikten att det inte direkt är läge att "cherry pick" när det gäller motståndare till stater, det kan man syssla med vid senare tillfälle, även om Wikileaks kanske inte borde släppt en del saker så får man helt enkelt ta det på köpet.

Först skriver du detta ovan, och sen detta nedan.

Citat:
Allt som påverkar stora stater negativt borde man uppmuntra, så länge inte civila drabbas det vill säga.

Hur ska du ha det egentligen? Ska man få publicera informationen eller inte? Wikileaks informationsspridning kan defintivt skada civila.
Citera
2010-12-09, 18:39
Medlem
Mequandas avatar
Att publicera mail mellan ambassadörer och liknande är enligt mig helt okej. Däremot ogillar jag allt som är olagligt införskaffat och som kan riskera människors liv, vilket jag kan tänka mig att det mesta är. Vad är nästa steg? Någon som publicerar sjukhusjournaler? Var personer (som lever under skyddad identitet) bor?

Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Har själv skrivit så här:

Jag har länge varit ambivalent inställd till Wikileaks.

Det är varken märkligt eller i och för sig omoraliskt att hemligstämpla information. Det behöver inte betyda att man mörklägger något brott mot mänskligheten. Ofta tjänar det till att skydda individers eller landets säkerhet. Att staten bör hålla viss information hemlig ser jag som självklart, och det är lika självklart att lagen måste påbjuda straff mot illegal spridning av dylik information.

Man kan naturligtvis ha bra eller dåliga skäl för att hemligstämpla något. Och man kan ha bra eller dåliga skäl för att avslöja något hemligstämplat. Jag är den förste att glädjas över exempelvis Climategate, men det är inte okej att offentliggöra partiers medlemslistor eller klubbars mötesrapporter. Än mindre militärstrategisk information som spelar islamister i händerna.

Om Wikileaks varit mer urskiljande i vad de väljer att publicera hade jag kanske gillat dem. Rådande trend säger att ”informationen skall vara fri”, även om det innebär att hacka privata e-postkonton, eller avslöja namn på amerikanska agenter och därmed utsätta dem för livsfara.

Förstå mig rätt. Wikileaks har definitivt avslöjat saker som borde ha avslöjats, såsom Hassan Dahir Aweys planerade lönnmord eller kärnkraftsolyckan i Iran. Men som Leonard Peikoff har sagt: Att vara god är att vara god hela tiden, och att vara ond då och då är att vara ond. Wikileaks mer huvudlösa publikationer gör att jag inte tänker stödja dem, även om de förvisso också publicerat bra saker.

Wikileaks nästa stora avslöjande bör väl bli var Julian Assange håller hus, och hur man kan få tag i honom. Borde inte informationen vara fri, även för de [OBS - jag är inte en av dem] som längtar efter att sätta en kula i pannan på honom?

Frågan är när (om?) Wikileaks blir utsatta för liknande, det vill säga:
När outas den/de som ligger bakom Wikileaks (Assange är ju bara ansiktet utåt)?
När outas de som finansierar Wikileaks?
Och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in