• 2
  • 3
2022-07-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Fick CD spelare samt några skivor 1984 på julafton av en rik släkting. Spelaren spelade skivorna stående som på ett kassettdäck.

Det fanns en del spännande CD-spelare i början. Det gjordes även några där man lade i CD:n upp och ner, och lasern satt över CD-skivan. Åtminstone fanns en Bang & Olufsen som var konstruerad på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Letade lite bland mina CD och fann vad jag tror var den första DDD som gavs ut. Jean Michel Jarre, In Concert Lyon/Houston, och den är ivf utgiven 1987. DDD betyder att den är helt gjord digitalt. Inspelad, mixad och utgiven. Prislappen sitter kvar på den, 140 kr. Inte den första CD jag köpte men det var i början.
Kollade igenom min samling och hittade skivan "Gaudi" med Alan Parsons Project. Också DDD, och släppt i januari 1987. Vet att Pink Floyds A Momentary Lapse of Reason, som släpptes senare, var nästan helt digitalt inspelade. Det var bara trummorna och basen som spelades in analogt. Den har dock ingen sådan kod alls.
Citera
2022-07-04, 09:45
Medlem
Första cd-skivan jag köpte var Best of the Waterboys 81-90, samma dag som jag skaffade cd-spelare, så det var väl hösten 1991. Jag har kvar skivan och den låter förträffligt! Det var verkligen bra ljud på cd-skivorna som gavs ut i slutet av 80-talet och en bit in på 90-talet, men sedan har det tyvärr blivit sämre i och med remastringar och "loudness war". Jag har köpt en del tidiga cd-utgåvor under det senaste året och blir aldrig besviken på ljudet på dem. Det bästa exemplet är kanske originalutgåvorna av ABBA:s album, de som gavs ut av Polar och Polydor på 80-talet - de knäcker alla senare remastrade utgåvor med hästlängder! Så ska musiken låta, helt enkelt! Det är luft mellan instrumenten och det låter naturligt, i stället för en komprimerad ljudmassa utan nyanser.
Citera
2022-07-04, 10:03
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Första cd-skivan jag köpte var Best of the Waterboys 81-90, samma dag som jag skaffade cd-spelare, så det var väl hösten 1991. Jag har kvar skivan och den låter förträffligt! Det var verkligen bra ljud på cd-skivorna som gavs ut i slutet av 80-talet och en bit in på 90-talet, men sedan har det tyvärr blivit sämre i och med remastringar och "loudness war". Jag har köpt en del tidiga cd-utgåvor under det senaste året och blir aldrig besviken på ljudet på dem. Det bästa exemplet är kanske originalutgåvorna av ABBA:s album, de som gavs ut av Polar och Polydor på 80-talet - de knäcker alla senare remastrade utgåvor med hästlängder! Så ska musiken låta, helt enkelt! Det är luft mellan instrumenten och det låter naturligt, i stället för en komprimerad ljudmassa utan nyanser.
Även jag har den Waterboys CDn. Och det stämmer att CD-skivorna hade ett mer naturligt och behagligt ljud de första 10-20 åren, och att en del remastrade nyutgåvor låter hemskt.
Citera
2022-07-05, 06:12
Medlem
Som redan sagt, formatet debuterade på klassisk musik, i alla fall i Europa. Ett av de första albumen som sålde hyfsat i Sverige lär ha varit Vivaldis De fyra årstiderna, dirigerade av Trevor Pinnock. Björn & Benny gav ut Chess (1984) på dubbel-cd, även i Sverige, det bör ha varit ett av de första svenska populärmusikalbum som slöpptes på CD redan från start (och som alltså inte var en kompilation eller samplerskiva).
Citera
2022-07-07, 08:01
Medlem
Ördögs avatar
Sablar vad kul och stimulerande med såna här hågkomster! Grundstenen i min egen CD-kollektion var John Fogertys Centerfield, som jag i december 1989 inhandlade i skivbutiken Folk å Rock i Borlänge (som till min stora glädje finns kvar!) I det skedet, på sluttampen av 80-talet, var CD redan det dominerande musikformatet, eller på god väg att bli det. Och för en ung finnig glop som nätt och jämnt börjat upptäcka musikens fröjder var det viktigt att satsa på vinnaren från början ...

Fogertys platta hade dock kommit ut redan fyra år tidigare. Lite sökande på Discogs visar att det från och med 1985 blev kutym att skivalbum samtidigt släpptes som LP, kassett och CD. Är det känt vilka svenska (och även svenskspråkiga) album som blev först med sådan trippellansering? Magnus Ugglas samlingsalbum Retrospektivt collage kom ut i december 1985, och verkar - om man får tro Discogs - ha funnits i alla tre versionerna redan från starten. Men säkert är exemplen fler.

En av 1985 mest rosade skivor var Ulf Lundells Den vassa eggen. Den släpptes i oktober 1985 men tydligen "bara" som LP och kassett. CD-versionen följde efter året därpå.

Än en gång både lovordar och förbannar jag KB:s databas med gamla tidningsårgångar, där man med lämpliga sökord kan hitta artiklar om alla tänkbara ämnen. Tyvärr kan artiklarna i sin helhet bara läsas på en del bibliotek - sökningar från vanliga hem- och arbetsdatorer resulterar bara i ett sammelsurium av ord och meningar. Dock kan även såna förvanskade texter innehålla en del information. Hösten 1986 filosoferar en musikskribent i Aftonbladet om vad som kallas det nya diplomatljudet på CD-utgåvan av Den vassa eggen. Alltså, gör den polerade ljudkvalitén Lundell rättvisa?

https://tidningar.kb.se/4112678/1986...part/2/page/9/ (Aftonbladet 1986-11-21)
Är Ulf Lundell bättre i nya diplomati judetPassar Ulf Lundell in i ett kliniskt rent ljud Bör inte hans skrovliga ... nämnvärda skillnader • Men hur låter egentligen Ulf Lundell i CD Blir han ... Allvarligt talat Behöver man en CD-skivspelare för att rätt kunna ... uppskatta Ulf Lundell Blir han bättre i den nya diplomat-ljudet Är det värt några
Det kan även noteras att vissa album från 1985 inte kom ut på CD förrän långt senare, trots att det inte handlade om marginalmusik. Tvärtom. En av årets stora musikhändelser, ANC-galan, kom bara som LP. En CD-utgåva släpptes först 1994, då apartheidsystemet redan avskaffats.

Tidningarna från 1984-89 torde innehålla åtskilliga texter om de olika inspelningsformaten, ljudkvalitet och pris. Enligt denna text tog det tid innan CD:n fick genomslag, bland annat på grund av prisnivån.

https://tidningar.kb.se/2636667/1986...art/2/page/23/ (GT 1986-04-27)
CD-systemet hade det trögt i starten i Sverige. Men sedan i höstas har ... tillfället finns 15—20 CD-fabriker i världen. Flera nya tillkommer i höst. ... betala upp till 175 kronor för en svårtkomlig CD, trots att exakt samma musik finns på LP för 65 kronor. ... : — Vi måste ha normal lönsamhet på CD också.
Citera
2022-07-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Än en gång både lovordar och förbannar jag KB:s databas med gamla tidningsårgångar, där man med lämpliga sökord kan hitta artiklar om alla tänkbara ämnen. Tyvärr kan artiklarna i sin helhet bara läsas på en del bibliotek - sökningar från vanliga hem- och arbetsdatorer resulterar bara i ett sammelsurium av ord och meningar. Dock kan även såna förvanskade texter innehålla en del information. Hösten 1986 filosoferar en musikskribent i Aftonbladet om vad som kallas det nya diplomatljudet på CD-utgåvan av Den vassa eggen. Alltså, gör den polerade ljudkvalitén Lundell rättvisa?

https://tidningar.kb.se/4112678/1986...part/2/page/9/ (Aftonbladet 1986-11-21)
Är Ulf Lundell bättre i nya diplomati judetPassar Ulf Lundell in i ett kliniskt rent ljud Bör inte hans skrovliga ... nämnvärda skillnader • Men hur låter egentligen Ulf Lundell i CD Blir han ... Allvarligt talat Behöver man en CD-skivspelare för att rätt kunna ... uppskatta Ulf Lundell Blir han bättre i den nya diplomat-ljudet Är det värt några
Det kan även noteras att vissa album från 1985 inte kom ut på CD förrän långt senare, trots att det inte handlade om marginalmusik. Tvärtom. En av årets stora musikhändelser, ANC-galan, kom bara som LP. En CD-utgåva släpptes först 1994, då apartheidsystemet redan avskaffats.

Tidningarna från 1984-89 torde innehålla åtskilliga texter om de olika inspelningsformaten, ljudkvalitet och pris. Enligt denna text tog det tid innan CD:n fick genomslag, bland annat på grund av prisnivån.

https://tidningar.kb.se/2636667/1986...art/2/page/23/ (GT 1986-04-27)
CD-systemet hade det trögt i starten i Sverige. Men sedan i höstas har ... tillfället finns 15—20 CD-fabriker i världen. Flera nya tillkommer i höst. ... betala upp till 175 kronor för en svårtkomlig CD, trots att exakt samma musik finns på LP för 65 kronor. ... : — Vi måste ha normal lönsamhet på CD också.

Jag följde Ördögs tips och rotade en del i databasen. Med lite fantasi och tålamod går det att "klösa" fram längre stycken om man tar det ord för ord...

Expressen 28/5 -86
... Men köerna till cd-fabrikerna - presserierna - ute i världen är för långa. det kan ta ett år att få en cdupplaga av en skiva producerad. Det är för lång tid för en färskvara som pop- och rockmusik Men det värsta av allt är att det finns CD-presserier här i Sverige. Två stycken. Toolex Alpha i Sundbyberg och Cd-plant i Malmö. Det här retar gallfeber på Håkan Krantz på CBS.
- Medan vi letar efter cdpresserier i Japan för att kunna ge ut det svenska hårdrockbandet Europes nya skiva på CD pressas det CD-plattor på löpande band hos Toolex alpha 300 meter härifrån. det är absurt. De pressar nästan enbart utländska klassiska skivor. Det skulle inte förvåna mig om de just nu pressar en japansk skiva medan vi tvingas skeppa Europe till Japan. De borde tänka på hemmamarknaden och reservera åtminstone två pressar till svenska skivor.
Gp 21/7 -87
Sveriges första fabrik för tillverkning av CD-skivor ligger i Sundbyberg. Toolex Alpha är ett gammalt välkänt namn inom grammofonbranschen både inom och utom landet. Företaget har i många år varit ledande tillverkare av vanliga skivpressar, som exporterats över hela världen. Men efterfrågan är inte stor längre - i dag är det snart bara CD-teknik som gäller.Toolex alpha måste hänga med i utvecklingen och satsar nu på utrustning för cdskivtillverkning. Dessutom har företaget startat tillverkning av CD-skivor. Även i Malmö finns en CD-fabrik.
- 1982 började vi utveckling för utrusning för Cd-tillverkare, säger Gunnar Axe, chef för Toolex audio, avdelningen inom företaget som arbetar med skivtillverkning. Det har varit en kostnadskrävande process och den har tagit tid. (...)
Citera
2022-07-09, 14:54
Medlem
Citat:
Fick CD spelare samt några skivor 1984 på julafton av en rik släkting. Spelaren spelade skivorna stående som på ett kassettdäck. Skivorna jag fick var Agneta Fältskogs "Wrap Your arms around me". Skivan innehöll hennes stora hit "The heat is on". andra skivan jag fick var Herreys "Diggi loo Diggi ley"

Citat:
Bret-Hart
Herreys första har aldrig släppts på CD

Blev fundersam först men sen kom jag i håg rätt skiva. Andra skivan var Whams! skiva Make it big. Lyssnar fortfarnade på den från och till.

Agneta skivan har jag inte lyssnat på länge.

Har dock faktiskt en cd version av herreys Diggo Loo Diggi Ley", men jag tror det är en piratkopia eftersom pappret med text verkar utskrivet och själva skivan har väldigt lite info. Den har en Mariann logga men färgen ser uttvättad ut. Ett program jag använder till att rippa cd skivor kan inte hita rätt skiva i databasen heller så jag måste manuellt skriva in titlarna efter kopieringen. Skivan låter hur som helst helt okej. Den har engelska versionen av "Diggi Loo Diggi Ley" som extraspår.
Citera
2022-07-10, 12:03
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Blev fundersam först men sen kom jag i håg rätt skiva. Andra skivan var Whams! skiva Make it big. Lyssnar fortfarnade på den från och till.

Agneta skivan har jag inte lyssnat på länge.

Har dock faktiskt en cd version av herreys Diggo Loo Diggi Ley", men jag tror det är en piratkopia eftersom pappret med text verkar utskrivet och själva skivan har väldigt lite info. Den har en Mariann logga men färgen ser uttvättad ut. Ett program jag använder till att rippa cd skivor kan inte hita rätt skiva i databasen heller så jag måste manuellt skriva in titlarna efter kopieringen. Skivan låter hur som helst helt okej. Den har engelska versionen av "Diggi Loo Diggi Ley" som extraspår.

Herreys sista platta different i´s från 1986 släpptes på CD, den är jag ute efter men svår som attan att få tag på
Citera
2022-07-10, 13:27
Medlem
Blå Himlen Blues med Imperiet, deras stora genombrott, släpptes i mars 1985 och då både som LP och CD (enligt Discogs):
https://www.discogs.com/release/4302...5-Himlen-Blues

Ett av de allra första, men Chess och Agnethas album var alltså före. Det är ju inte förvånande att Polar var först ut i Sverige med det nya formatet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in