2022-07-01, 09:27
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Stämmer, det var väldigt smalt i många år.

Skivorna var dyra och det tog tid innan CD-spelarna kom ner i pris.

Det roliga är ju att LP har fått en revival, vad kostar de, 300 spänn?
Som jag minns det var det inte förrän i början av 90-talet som skivaffärerna hade ett ganska stort utbud av CD.

LP ja, ibland jävligt bra ljud, men jag har inte råd att köpa nåt. Men det finns många seriösa vinylkanaler på youtube, så jag är nöjd ändå..
Citera
2022-07-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Som jag minns det var det inte förrän i början av 90-talet som skivaffärerna hade ett ganska stort utbud av CD.

LP ja, ibland jävligt bra ljud men jag har inte råd att köpa nåt. Men det finns många seriösa vinylkanaler på youtube, så jag är nöjd ändå..
Det är alltid trögt med nya format. Tog tid innan DVD kom ifatt VHS. DVD säljer fortfarande betydligt bättre än Bluray trots att det sistnämnda funnits i 16 år.
Citera
2022-07-01, 09:38
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Browstone
Jag är inte hundra på att det var den första. Men Dire Straits album Brothers in arms var
en av de första som gavs ut som CD, den kom ut 1985.

Inte omöjlig att du har rätt.
Citera
2022-07-01, 22:07
Medlem
Första kommersiella CDn var Abba Visitors, släppte 82.
Brothers in Arms släpptes 85, men var en av de första som spelades in helt digitalt, mixades digital och mastrades digitalt, därav loggan DDD på baksidan. Var också det första albumet som sålde mer än 1 milj ex.
Citera
2022-07-01, 22:13
En snabb googling ger att den första kommersiella CD:n släpptes den 1:e oktober 1982 (i Japan) och det var Billy Joels album 52nd Street.
Citera
2022-07-02, 10:48
Medlem
Fick CD spelare samt några skivor 1984 på julafton av en rik släkting. Spelaren spelade skivorna stående som på ett kassettdäck. Skivorna jag fick var Agneta Fältskogs "Wrap Your arms around me". Skivan innehöll hennes stora hit "The heat is on". andra skivan jag fick var Herreys "Diggi loo Diggi ley"
Citera
2022-07-02, 10:52
Avstängd
Kul tråd - när kom första bil cd spelaren o av vilka?
Citera
2022-07-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det roliga är ju att LP har fått en revival, vad kostar de, 300 spänn?

Tyvärr beror det mycket på hur pass hajpat ett band är. Vinyler från mindre kända band kan gå på runt 150 spänn, medan en del mer populära girigbukar kan ta över 300.
Citera
2022-07-02, 18:07
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Fick CD spelare samt några skivor 1984 på julafton av en rik släkting. Spelaren spelade skivorna stående som på ett kassettdäck. Skivorna jag fick var Agneta Fältskogs "Wrap Your arms around me". Skivan innehöll hennes stora hit "The heat is on". andra skivan jag fick var Herreys "Diggi loo Diggi ley"

Herreys första har aldrig släppts på CD
Citera
2022-07-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory

LP ja, ibland jävligt bra ljud, men jag har inte råd att köpa nåt. Men det finns många seriösa vinylkanaler på youtube, så jag är nöjd ändå..
Vill minnas att jag köpte CD-spelare 1986, eller möjligtvis senast 1987. Då fanns det i princip allt på CD som fanns på vinyl, ivf i skivaffärer.

Letade lite bland mina CD och fann vad jag tror var den första DDD som gavs ut. Jean Michel Jarre, In Concert Lyon/Houston, och den är ivf utgiven 1987. DDD betyder att den är helt gjord digitalt. Inspelad, mixad och utgiven. Prislappen sitter kvar på den, 140 kr. Inte den första CD jag köpte men det var i början.

Visst var CD dyrare än LP men de lockade alltid med att det var fler låtar på CD, ofta 3 extra låtar!

Men tror också att det var 1983 som det började i Sverige.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-07-02 kl. 19:15.
Citera
2022-07-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vill minnas att jag köpte CD-spelare 1986, eller möjligtvis senast 1987. Då fanns det i princip allt på CD som fanns på vinyl, ivf i skivaffärer.

Letade lite bland mina CD och fann vad jag tror var den första DDD som gavs ut. Jean Michel Jarre, In Concert Lyon/Houston, och den är ivf utgiven 1987. DDD betyder att den är helt gjord digitalt. Inspelad, mixad och utgiven. Prislappen sitter kvar på den, 140 kr. Inte den första CD jag köpte men det var i början.

Visst var CD dyrare än LP men de lockade alltid med att det var fler låtar på CD, ofta 3 extra låtar!

Men tror också att det var 1983 som det började i Sverige.

Själv köpte jag CD tror det var typ -91, men det satt verkligen långt inne. Jag hade precis upptäckt både bootleg, promo och demo på vinyl, vilket inte alls fanns på CD som gjorde att det kändes väl lite sådär avslaget. Vid den tidpunkt började också cd komma ner rejält i pris följt av att det ena bolaget efter det andra gick ut med att de helt tänkte skrota vinylutgåvor. Det skulle inte förvåna mig om just bootleg och allt det andra var orsaken bakom det. Bolagen har ju alltid försökt att säga till och ha så mycket kontroll på det som möjligt. Själv börjad jag hamstra vinyl när alla gjorde sig av med dem, samt köpte väldigt bra skivspelare för rena spottstyvern och tvivlade inte alls på att det skulle komma en dag när vinyl skulle komma tillbaka igen.
Citera
2022-07-02, 20:04
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag köpte min första cd-skiva 1988, I’m your man med Leonard Cohen.
Ingen vågade satsa på formatet innan man visste att Beatles musik skulle släppas.
Jag vet ingen som köpte cd före mig men nån skiva kan säkert ha släppts något år innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in