• 1
  • 2
2010-12-08, 18:39
Medlem
Och jo precis som i rubriken. Inte första CD-spelaren eller när man kunde importera CD-skivor innan det fanns i svensk handel. Första CD-skivan i svensk handel helt enkelt. Demensen har börjat visa sina första spår men jag vill minnas någon gång mellan 83 och 85, någon annan som har exakt datum och eventuell artist med titel?

Svar om LP-skivor och kassettband är helt ointressant just nu.
Citera
2010-12-08, 18:53
Medlem
paulsharks avatar
CD-formatet introducerades på marknaden 1982 i Japan.
Vi i Sverige fick det 1983 samtidigt som USA och resten av Europa.

Initialt fanns det mest CD-skivor med klasssikt musik och det dröjde innan sortimentet överskred cirka 150 olika skivor.

Alla CD-skivor producerades utanför Hanover av Philips där den första CD-skivan pressades den 17 augusti 1982. Det var ABBA-skivan "The Visitors". Men som sagt, Sverige fick CD i affärerna först 1983.
Citera
2010-12-08, 18:54
Medlem
Mr.Browstones avatar
Jag är inte hundra på att det var den första. Men Dire Straits album Brothers in arms var
en av de första som gavs ut som CD, den kom ut 1985.
Citera
2010-12-08, 19:08
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Browstone
Jag är inte hundra på att det var den första. Men Dire Straits album Brothers in arms var

Bruce hann före med "Born in the USA" som släpptes 1984, ansedd som en av de första för kommersiellt bruk i Nordamerika.
Citera
2010-12-08, 19:31
Medlem
Mr.Browstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Bruce hann före med "Born in the USA" som släpptes 1984, ansedd som en av de första för kommersiellt bruk i Nordamerika.

Vilken jävel Men han var säkert dopad
Citera
2022-06-30, 23:09
Medlem
Bumpar denna tråden, men är det någon som vet vilken som var den första CD:n som faktiskt tillverkades i Sverige? Enligt Discogs verkar CD Plant AB åtminstone pressat två releaser under 1985. Halvdan Sivertsens "Amerika" samt någon skiva med klassisk musik.
Citera
2022-07-01, 08:50
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Browstone

Den plattan var den första CD att sälja över en miljon ex, Philips sponsrade deras turne samt så använde man alltid den plattan för att påvisa CDns förträfflighet
Citera
2022-07-01, 08:52
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletelefonare
Bumpar denna tråden, men är det någon som vet vilken som var den första CD:n som faktiskt tillverkades i Sverige? Enligt Discogs verkar CD Plant AB åtminstone pressat två releaser under 1985. Halvdan Sivertsens "Amerika" samt någon skiva med klassisk musik.

Finns en artist som var med i "Varuhuset" som spelar en kämpande artist i den serien också som släppte en skiva som kom ut på svenska marknaden 1985, kommer inte ihåg nu vad hon heter dock sen också Bobbysocks platta samma år kom ut på CD
Citera
2022-07-01, 08:59
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Finns en artist som var med i "Varuhuset" som spelar en kämpande artist i den serien också som släppte en skiva som kom ut på svenska marknaden 1985, kommer inte ihåg nu vad hon heter dock sen också Bobbysocks platta samma år kom ut på CD

Sharon Dyall?
Citera
2022-07-01, 09:04
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Sharon Dyall?

Så heter hon ja
Citera
2022-07-01, 09:11
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
82-83 var tiden då jag och mina vänner började köpa en helvetes massa skivor, men jag hörde inte talas om CD förrän i slutet av 80-talet..
Citera
2022-07-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
82-83 var tiden då jag och mina vänner började köpa en helvetes massa skivor, men jag hörde inte talas om CD förrän i slutet av 80-talet..
Stämmer, det var väldigt smalt i många år.

Skivorna var dyra och det tog tid innan CD-spelarna kom ner i pris.

Det roliga är ju att LP har fått en revival, vad kostar de, 300 spänn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in