2009-06-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
Eh... jag känner faktiskt till honom även om country är en musiksmak jag absolut inte lyssnar på eller tycker om. Genomslagskraften med MTV var enorm på 80-talet (Madonna är ett praktexempel!). Att likna en countryartist med en popstjärna blir lite fel eftersom det var just popen som exploderade i Europa under 80-talet. U see my point?

Ja, Michael Jackson var enormt stor under 80-talet, till viss del även i början av 90-talet. I HELA VÄRLDEN. Till skillnad mot en viss country-artist. Man behöver inte nödvändigtvis gilla hans person eller musik för att inse detta faktum.
Citera
2009-06-28, 22:08
Medlem
absolut koffes avatar
Många säger att Michael är skyldig till sexuella övergrepp, "varför skulle han annars ha betalat dom 200 milj för att tysta dom."

Då säger jag såhär. Vilken förälder skulle ta emot pengar från en pedofil som utnyttjat deras barn sexuellt. Skulle mitt barn ha blivit sexuellt utnyttjat skulle jag inte ens ta emot en miljard, pedofilen ska buras in!

Den där familjen var bara ute efter pengar. Hoppas dom är stolta nu.
Citera
2009-06-28, 22:09
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Nu råkar jag vara 31 år och har mina musikhjältar från både 60-70-80-90 tal.
Att MJ alldrig tilltalat mig är det inget snack om.
En bra enterteiner och bra dansare visst. Men i mångt och mycket var han bara en produkt av samma genomarbetade format från musik industrin som vi idag tvingas lyssna på på komersiella radio stationer dyngnet runt nu för tiden.Det fanns inget typsikt med hans sound utan det var fruktansvärt tids typiskt.
Med en viktigt skillnad han var mer talang full som artist än vad fallet är idag.
Det ger jag han.

Att han sålde mycket skivor, ja skivbrancen var större på 80-talet än idag.
Att han slog igenom stort i 3 värden har nog mkt att göra med just MTV och att Paraboler fick ner MTV och Michel Jackssons nyskapande musik videos på diverse sammling vid pumpen ställen i tex Afrika.Här får man ju inte glömma bort att Bob Marley, Jimmy hendrix osv långt innan MJ skaffat breda fann massor bland dom som lyssnade eller spelade vit musik på radio stationer innan MTV eran.
MTV riktiga boost kom ju inte förens tidigt 90-tal med Nirvana.

Som svart artist har han självklart betyt en del, dock var MJ fanns i USA oftast Vita inte Svarta, för dom svarta i USA där har tex James Brown varit ljus år viktigare även tidiga Grandmaster Flash och andra tidiga rap akter varit betydligt viktigare.

Ikonen MJ stor, Enterteinern MJ stor, Musikerns MJ stor för en era men knappast bland giganterna.

(Mina fetmarkeringar i citatet ovan)
Hela grejen med Michael Jacksons solokarriär var ju att den var nyskapande och att han introducerade omvärlden för ett nytt sound! Visst, han precis som många andra blev kommersiell (Pepsi-reklam etc.) men från början var han inte det och du kan inte dra paralleller till kommersiell radio eftersom vi var långt ifrån reklamradion här i Sverige när han slog igenom. Han exponerades inte i en redan given mall, han skapade ju mallen själv för böveln. Big difference!

Ang. de andra aktörerna på musikmarknaden så var James Brown o c/o självklart megastjärnor före Michael Jackson, men med sin R'n B-Popmusik blev han ju en gigant inom Motown och därmed en av de stora lirarna i klass med t.ex. James Brown. En stjärna behöver inte utesluta en annan.

Tillägg: MTV må ha slagit i taket med Nirvanas 'Smells like Teen Spirit' men nog fan hade de slagit igenom som banbrytande musikorakel innan dess. Vem minns inte "The big Picture" med Ray Cokes samt alla färgglada 80-tals videos?
Senast redigerad av PappasPralin 2009-06-28 kl. 22:27. Anledning: Tillägg
Citera
2009-06-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strattakaster
Självklart bryr jag mig inte om Bard! Men tycker samtidigt det är fel av Tv4 att ringa upp just honom. Fattar inte tankarna bakom det beslutet! Hörde dessutom någonstans att någon tidning (kan ha varit SVT till och med) frågade Anna Bok om MJ's bortgång.

"Michael Jacksons död måste ju ha betytt mycket för dig, du har ju dansat, du har ju varit med i Let's Dance bland annat!" Eller något i den stilen..

Ok. Men då kan vi kanske vara överens om att tv4 är en skitkanal med ett antal obegåvade sk programledare/tyckare/journalister/töntar.
Citera
2009-06-28, 22:12
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldbullet
Men vem fan bryr sig om nollan Bard? Han är ju enbart en liten fjärt i havet, med enormt begränsad talang.

Michael Jackson var en av de största artisterna den här världen någonsin skådat. Han har haft en enorm influens på dagens musik och han har gjort några in i helvete bra danslåtar. Hans död är inget annat än en stor sorg.

RIP Michael

Jag kan tycka Att Alexander Bard är rätt rolig att lyssna på men många gånger måste han liksom skapa kontrovers och bråka bara för att han vill vara lite svår och gå mot strömmen. Om majoriteten säger att M.J var ett geni så måste han säga emot bara för tjafsandets skull liksom. Med tanke på den pop han själv representerar och producerar ligger ju inte M.J direkt ljusår ifrån. Det här med att kasta sten i glashus verkar inte ha gått hem hos herr Bard men så måste han ju gläfsa som en liten arg chihuahua så fort han får chansen också.
Senast redigerad av PappasPralin 2009-06-28 kl. 22:20.
Citera
2009-06-28, 22:13
Medlem
Batmannens avatar
Citat:
En bra enterteiner och bra dansare visst. Men i mångt och mycket var han bara en produkt av samma genomarbetade format från musik industrin som vi idag tvingas lyssna på på komersiella radio stationer dyngnet runt nu för tiden.Det fanns inget typsikt med hans sound utan det var fruktansvärt tids typiskt.
Med en viktigt skillnad han var mer talang full som artist än vad fallet är idag.
Det ger jag han.

Att han slog igenom stort i 3 värden har nog mkt att göra med just MTV och att Paraboler fick ner MTV och Michel Jackssons nyskapande musik videos på diverse sammling vid pumpen ställen i tex Afrika.Här får man ju inte glömma bort att Bob Marley, Jimmy hendrix osv långt innan MJ skaffat breda fann massor bland dom som lyssnade eller spelade vit musik på radio stationer innan MTV eran.

Som svart artist har han självklart betyt en del, dock var MJ fanns i USA oftast Vita inte Svarta, för dom svarta i USA där har tex James Brown varit ljus år viktigare även tidiga Grandmaster Flash och andra tidiga rap akter varit betydligt viktigare.

Ikonen MJ stor, Enterteinern MJ stor, Musikerns MJ stor för en era men knappast bland giganterna.

Enligt dina egna uppgifter föddes du 1988, året efter Bads release. Du har alltså ingen egen uppfattning om hur "stor" eller inte "stor" MJ var 1982-1993. Jag vill inte mästra dig men måste säga att din jämförelse med Grandmaster Flash känns "löjlig". Om vi pratar ren och skär Rap och dess hard core fans kan du ha rätt. Här i tråden talas det dock om entertainern MJ. Som sådan har han få likar (ev Elvis) och inga övermän. Jag var själv dryga 20 när Thriller släpptes. I min umgängeskrets var det rock och den tidens hårdrock som gällde. Vi blev ändå fullständigt tagna av denna skiva och det gällde den stora massan i allmänhet också. 80-talet var MJ:s utan konkurrens om man mäter bredden.
Citera
2009-06-28, 22:14
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldbullet
Ja, Michael Jackson var enormt stor under 80-talet, till viss del även i början av 90-talet. I HELA VÄRLDEN. Till skillnad mot en viss country-artist. Man behöver inte nödvändigtvis gilla hans person eller musik för att inse detta faktum.

Exakt. För allmänheten är inte pop och country jämförbara genres. Bara att slå på närmaste radio för att få detta bekräftat.
Citera
2009-06-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut koffe
Många säger att Michael är skyldig till sexuella övergrepp, "varför skulle han annars ha betalat dom 200 milj för att tysta dom."

Då säger jag såhär. Vilken förälder skulle ta emot pengar från en pedofil som utnyttjat deras barn sexuellt. Skulle mitt barn ha blivit sexuellt utnyttjat skulle jag inte ens ta emot en miljard, pedofilen ska buras in!

Den där familjen var bara ute efter pengar. Hoppas dom är stolta nu.

Precis. Sedan skall man väl ha i åtanke att 200 milj var ingen big deal för M.J 1993, då han var multimiljadär typ. Har man obegränsat med pengar så lär man hellre betala av skiten än att gå igenom en rättegång. Särskilt om man är en skör människa, vilket M.J får väl anses ha varit... När det begav sig igen 2005 hade ju kistan minskat avsevärt.
Citera
2009-06-28, 22:17
Medlem
fittnesshemales avatar
Citat:
Det ger jag han.

Hallå och det grundar du på vad ?? Mj the king of pop, knappast bland giganterna lever du i en glasbubbla eller? James Brown skulle vart ljus år viktigare ...tror inte du vet vad du pratar om .. jag är inget Mj fan men fakta talar totalt emot det du säger du kanske bara är ute efter att retas lite som A.Bard.. ja ja . The King of Pop R.I.P Respect
Citera
2009-06-28, 22:20
Medlem
Albinssons avatar
En person som inte kan stava till "aldrig" tar jag inte på särskilt stort allvar.
Citera
2009-06-28, 22:26
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittnesshemale
Hallå och det grundar du på vad ?? Mj the king of pop, knappast bland giganterna lever du i en glasbubbla eller? James Brown skulle vart ljus år viktigare ...tror inte du vet vad du pratar om .. jag är inget Mj fan men fakta talar totalt emot det du säger du kanske bara är ute efter att retas lite som A.Bard.. ja ja . The King of Pop R.I.P Respect

James Brown sjöng väl dessutom för böveln inte pop! JB var redan stor när MJ började showa med sina bröder i Jackson 5, för att sedan slå igenom som soloartist. De tillhörde båda Motown men som jag skrev tidigare, en soulstjärna behöver ju inte utesluta en annan! Med tanke på försäljningssiffror och banbrytande musikstil så har hittills ingen annan lyckats nå upp till MJ's resultat, inte ens James Brown. Som att jämföra äpplen och brandbilar liksom.
Och det här att MJ hade vita fans och JB svarta är ju bara trams, Motown dominerades inte direkt av vita artister och några av MJ's största supporters är ju Diana Ross och Quincy Jones. Behöver väl inte nämna deras hudfärg?
Senast redigerad av PappasPralin 2009-06-28 kl. 22:30.
Citera
2009-06-28, 22:39
Medlem
Jag tänkte på en sak.
Ni som lyssnat på 911 samtalet så säger han som ringer att läkaren gör CPR på MJ när han ligger i sängen. Görs inte detta alltid på hårt underlag? Det borde ju verkligen en läkare veta.
Tycker allt verkar väldigt skummt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in