Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Nu råkar jag vara 31 år och har mina musikhjältar från både 60-70-80-90 tal.
Att MJ alldrig tilltalat mig är det inget snack om.
En bra enterteiner och bra dansare visst. Men i mångt och mycket var han bara en produkt av samma genomarbetade format från musik industrin som vi idag tvingas lyssna på på komersiella radio stationer dyngnet runt nu för tiden.Det fanns inget typsikt med hans sound utan det var fruktansvärt tids typiskt.
Med en viktigt skillnad han var mer talang full som artist än vad fallet är idag.
Det ger jag han.
Att han sålde mycket skivor, ja skivbrancen var större på 80-talet än idag.
Att han slog igenom stort i 3 värden har nog mkt att göra med just MTV och att Paraboler fick ner MTV och Michel Jackssons nyskapande musik videos på diverse sammling vid pumpen ställen i tex Afrika.Här får man ju inte glömma bort att Bob Marley, Jimmy hendrix osv långt innan MJ skaffat breda fann massor bland dom som lyssnade eller spelade vit musik på radio stationer innan MTV eran.
MTV riktiga boost kom ju inte förens tidigt 90-tal med Nirvana.
Som svart artist har han självklart betyt en del, dock var MJ fanns i USA oftast Vita inte Svarta, för dom svarta i USA där har tex James Brown varit ljus år viktigare även tidiga Grandmaster Flash och andra tidiga rap akter varit betydligt viktigare.
Ikonen MJ stor, Enterteinern MJ stor, Musikerns MJ stor för en era men knappast bland giganterna.
(Mina fetmarkeringar i citatet ovan)
Hela grejen med Michael Jacksons solokarriär var ju att den var nyskapande och att han introducerade omvärlden för ett nytt sound! Visst, han precis som många andra blev kommersiell (Pepsi-reklam etc.) men från början var han inte det och du kan inte dra paralleller till kommersiell radio eftersom vi var långt ifrån reklamradion här i Sverige när han slog igenom. Han exponerades inte i en redan given mall, han skapade ju mallen själv för böveln. Big difference!
Ang. de andra aktörerna på musikmarknaden så var James Brown o c/o självklart megastjärnor före Michael Jackson, men med sin R'n B-Popmusik blev han ju en gigant inom Motown och därmed en av de stora lirarna i klass med t.ex. James Brown. En stjärna behöver inte utesluta en annan.
Tillägg: MTV må ha slagit i taket med Nirvanas 'Smells like Teen Spirit' men nog fan hade de slagit igenom som banbrytande musikorakel innan dess. Vem minns inte "The big Picture" med Ray Cokes samt alla färgglada 80-tals videos?