Citat:
Ursprungligen postat av ETAN
Bajsan10: Vadå fylld med lögner? Har han suttit och ljugit menar du?
Men om du jämför med hur han såg ut 1983 med hur han ser nu så är det ju en rejäl förändring. Han är ju vit. HUr kan det komma sig?
Ja, han har ljugit. Han hävdar i Moonwalk att han bara opererat sig tre gånger vilket är helt absurt. Att den är fylld med lögner är kanske lite hårt uttryckt men den saknar definitivt många viktiga händelser i hans liv. Det hemskaste från hans barndom tas inte upp, hans hudproblem tas inte upp, hans bråk med Quincy Jones tas inte upp, hans bråk med sin familj tas inte upp etc.
Han påstår i boken att han älskade att uppträda under Victory-turnén och att han var mycket glad när han fick veta att han och The Jacksons skulle uppträda igen. Faktum är att han avskydde den turnén och att mitt under turnén svor att han aldrig mer skulle uppträda med sina bröder. Det här är något Michael själv har berättat om vid ett senare skede.
Läs som sagt The Magic And The Madness om du vill veta mer.
Angående hans hudfärg.
Michael Jackson hade under sin ungdom enorma problem med finnar/akne. Hans bröder retade honom och brukade klämma hans finnar mot hans vilja.
Som så många andra fick han fula och bestående ärr i ansiktet av aknen. Min teori är att han därför har genomfört ett antal så kallade dermabrasionsbehandlingar. Det innebär att en laser bränner bort det yttre lagret av din hud (ansiktet) för att på så sätt ta bort ärr och liknande. Nackdelen (eller fördelen beroende på vad du föredrar) med en sådan behandling är att din hy blir något ljusare när den läkt.
Jag baserar min teori på bilder från tidigt 80-tal då man kan se hur Michaels hud är röd och irriterad. Det är så huden reagerar direkt efter en dermabrasionsbehandling. Det ser ut ungefär som när en vit person har varit för länge i solen. Det faktum att hans hud "helt plötsligt" blev silkeslen och något ljusare runt 1982-84 bevisar ytterligare min tes.
Givetvis är inte det ovanstående den enda förklaringen till hans förvandling.
Michael började under 80-talet smörja in sin hud med Hydroquinone som är en sorts blekningskräm som var mycket populär under årtiondet ifråga och i Asien idag. Krämen kan användas för att bleka mörka områden på din hud och kan även behandla akneärr.
Jag bör tillägga att Hydroquinone-krämer inte kan bleka dig hur mycket som helst utan dess effekter är begränsade. Före, efter-bild på random person:
http://dermnetnz.org/treatments/img/pre-hq-s.jpg
http://dermnetnz.org/treatments/img/post-hq-s.jpg
1986 fick Michael Jackson en diagnos på att han hade sjukdomen vitiligo som innebär att pigmenten i din hud dör och därmed blir helt vita. Flera läkare har vittnat under ed om att Michael har vitiligo. Även hans sparkade sminkös Karen Faye har berättat om det.
Till en början försökte Michael dölja fläckarna på kroppen med smink men när dom vita områdena blev större än dom bruna fick han helt enkelt börja sminka vitt över brunt istället för tvärtom.
Om en person har anlag för ovanstående sjukdom kan användandet av hudkrämer som t.ex. hydroquinone trigga sjukdomen och få den att utvecklas. Så har det förmodligen varit i Michaels fall.
Det finns mängder med bilder på Michael där man ser fläckar på hans hud och ojämnheter i hans hudfärg som vittnar om att han lider av vitiligo. Här är några i ett montage:
http://img123.imageshack.us/img123/2171/4h9fztusq4.jpg
Notera bilden i det vänstra hörnet som enbart föreställer hans spindelbitna ben. Där ser man klart och tydligt fläckarna.
På bilder ses Michael ofta med ett solparaply över sig. Personer som lider av vitiligo är extremt känsliga för direkt solljus eftersom dom inte har något pigment som kan skydda mot hudcancer, därav paraplyet.