• 1
  • 2
2010-12-07, 18:59
Medlem
elleps avatar
Hello, fellow djur-lovers (ta det på ett bra, utan sexuella anspelningar, sätt).

Som rubriken säger är jag (inte så) stolt ägare av en katt, ras: norsk djungelkatt. Den är stor, svart, lurvig, hårar mycket och vad värst är äter den säkert mer än jag.

Nu börjar dess ätande bli ett problem av den magnituden att jag börjar bli orolig för huruvida djuret i fråga kommer orka släpa på sin egen mage, därför har jag börjat skära ner på de dagliga ransonerna.

Min fråga är egentligen ganska kort och hade jag inte spenderat säkert tre minuter åt att skriva ovanstående text så hade den även vart koncis: hur mycket torrfoder kan/ska en norsk skogskatt dagligen förtära utan att bli ett norskt skogsfetto?

Tack på förhand!

Er
ellep
Citera
2010-12-07, 19:03
Medlem
Du kan beräkna dens dagliga energibehov med den här formeln.
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Citera
2010-12-07, 19:08
Medlem
Gå till någon djuraffär och köp en påse Royal Canin torrfoder, finns en sort som är till för just tjocka katter, heter nåt med Slim tror jag =)
Då får man med en doseringsburk till oxå.
Personalen brukar kunna berätta hur mycket man ska ge!
Är en rätt dyr mat iof, men väl värt det då du ändå inte skulle behöva ge tjockisen så mycket
Annars kan du ringa och rådfråga närmaste djursjukhus.
Citera
2010-12-07, 19:08
Medlem
Snacka med vet men Hills R/D fick jag köra i ransonerade mängder till mitt fetto
Citera
2010-12-07, 19:30
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallframe
Snacka med vet men Hills R/D fick jag köra i ransonerade mängder till mitt fetto
Eh va?

OnT.
Om du köper dyrare foder kanske katten slutar håra och går ner i vikt, funkar på min feta kisse.
Kommer inte ihåg vad fodret heter men jag kan kolla upp de lite senare.
Citera
2010-12-07, 21:15
Medlem
Draedons avatar
Norsk skogkatt. SKOGKATT.
Citera
2010-12-07, 21:45
Medlem
Puffarns avatar
De bättre märkena av torrfoder har rekommendationer för hur mycket katten behöver äta per dag.
Ofta är det ganska lite, typ nån dl/dag.
Jag hade också en Norsk förr som blev fet och han bantade jag genom att börja följa instruktionerna från tillverkaren. Det var inte poppis då han var hungrig typ jämt men han vande sig efter ett tag.

Vill du inte göra så så kan jag rekommendera ett foder som heter:
http://royalcanin.se/katt/foder-butik/light-40/

Det kan katten äta mer av och ändå gå ner i vikt.
Citera
2010-12-08, 01:24
Medlem
Försök få tjockisen att röra på sig också! Lek med honom!
Citera
2010-12-08, 03:09
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Försök få tjockisen att röra på sig också! Lek med honom!

Vuxna Norska är inte så lätta att aktivera tillräckligt genom att bara leka med dem.
De skiter i leken efter nån minut, om de alls börjar, i regel.
Citera
2010-12-08, 03:29
Medlem
Leavess avatar
Tycker som någon tidigare sa att du nog borde satsa på ett dyrare foder som är bättre näringsmässigt, (euroshopper-foder och likn. är värdelöst!) alt. ta kontakt med en vet. för att få mer utförliga råd
Citera
2010-12-08, 08:15
Medlem
Jag rekommenderar att inte utfodra kattstackars med royal canin - sämst och dyrast..

Frågade på arken zoo vad man skulle ha för att min lata birmahane skulle sluta lägga på sig, hon sa IAMS - multicat (nu har jag ju två katter du kanske bara har en)

Men kör på något light foder.. och tvinga den att leka.. alla katter vill leka innerst inne.. lite olika intressen bara.. ett tips är att inte ha framme maten alltid - småäta hela tiden = tjock (precis som människor haha)

Lycka till!! (om den är kastrerad minskar ju aktiviteten ytterligare så kör på nu!!)
Citera
2010-12-08, 10:03
Medlem
Draedons avatar
Om jag inte bara ska agera språkpolis utan även komma med konkreta tips så är det så enkelt som vissa redan föreslagit...

1. Vettigt foder
2. Kolla upp rekommenderad mängd per dag
3. Låt inte en full matskål stå framme dagarna i ända, ge katten en lagom portion en till två gånger per dag.

Sen är det ju väldigt olika från individ till individ. Jag har en 7-årig kastrerad hane som trots billigt foder i okontrollerad mängder och som är extremt lat inte lägger på sig alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in