2010-12-08, 12:02
Citat:
Ursprungligen postat av linaja
Jag rekommenderar att inte utfodra kattstackars med royal canin - sämst och dyrast..
Frågade på arken zoo vad man skulle ha för att min lata birmahane skulle sluta lägga på sig, hon sa IAMS - multicat (nu har jag ju två katter du kanske bara har en)
Men kör på något light foder.. och tvinga den att leka.. alla katter vill leka innerst inne.. lite olika intressen bara.. ett tips är att inte ha framme maten alltid - småäta hela tiden = tjock (precis som människor haha)
Lycka till!! (om den är kastrerad minskar ju aktiviteten ytterligare så kör på nu!!)
Frågade på arken zoo vad man skulle ha för att min lata birmahane skulle sluta lägga på sig, hon sa IAMS - multicat (nu har jag ju två katter du kanske bara har en)
Men kör på något light foder.. och tvinga den att leka.. alla katter vill leka innerst inne.. lite olika intressen bara.. ett tips är att inte ha framme maten alltid - småäta hela tiden = tjock (precis som människor haha)
Lycka till!! (om den är kastrerad minskar ju aktiviteten ytterligare så kör på nu!!)
Alla katter vill inte alls inners inne leka. De har instinkter man kan lura igång lek med dock men om de förstår att det bara är lek är många katter inte alls intresserade av det. Vuxna Norska, speciellt kastrerade, är i vanliga fall inte alls intresserade av det, samma med flera raser och går man tillräckligt högt upp i åldrarna så gäller det alla raser. Men visst leker de lite ibland de flesta. Långt ifrån tillräckligt för att det ska vara värt något som motion dock. Men, visst finns det undantag. Att säga som du att alla katter vill leka är bara romantiserat småflickstrams dock. Ta en kastrerad 8-årig Perser och försök få den att leka i en halvtimme så får du se hur lätt det kommer bli. 5 minuter är mycket för de lite lugnare raserna när de är vuxna och det genererar inga viktminskningar.
Royal Canin är absolut inte sämst. Finns många oberoende testprogram där de legat i topp eller vunnit. Dina privata uppfattningar är inte fakta. De är inte dyrast heller men kostar gör det. Utfodrar man efter rekommendationer så är det inte så dyrt dock.
Iams gör bra mat också men de har djurtest-anläggningar där de utför hemska försök på testdjur. Flera gånger har de varit i blåsväder runt liknande saker som:
"investigator worked undercover at Sinclair Research Center, a laboratory hired by Iams, and discovered a dark and sordid secret beneath the wholesome image of the dog- and cat-food manufacturer. Dogs had gone crazy because they were confined to barren steel cages and cement cells, dogs were left piled on a filthy paint-chipped floor after chunks of muscle had been hacked from their thighs, dogs were surgically debarked, and horribly sick dogs and cats were neglected and left in cages to suffer without any veterinary care.
Footage shows that Iams representatives toured the facility and witnessed dogs who were circling in their cells and sweltering in the summer heat. Iams knew the truth yet did nothing to protect the animals. "
" For one study, Iams gave Purdue University nearly $200,000 to conduct a two-year study in which experimenters taped the tails of mice to the tops of cages to keep their hind legs suspended in the air. This was done to cause muscular atrophy—the wasting away of muscle tissue."
Detta gäller framförallt Iams och Eukanuba och de får inte en spänn av mig längre.
Senast redigerad av Puffarn 2010-12-08 kl. 12:11.
Senast redigerad av Puffarn 2010-12-08 kl. 12:11.
Jag gav mina katter ett gratisprov av IAMS senast igår och har gett morsans hund (må hon vila i frid) Eukanuba. Vegetarian är man också, så det känns inget bra. Men nu vet jag att man ska passa sig för dem i alla fall. Undrar om man kan få den lokala djurbutiken att sluta sälja sådan skit? Men de bryr sig väl mer i pengar än i lidande...