2010-12-07, 15:34
Medlem
ZhongNanHais avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-elever-halkar-efter_5786883.svd
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf

I världstoppen ligger Shanghai i Kina som de beräknat separat (staden har ju trots allt dubbelt så stor befolkning som sverige), efter dem kommer korea, finland, hong kong(inte heller ett land) singapore......

ja notera finland är alltså 3a i världen, medan sverige nu mer ligger på, eller under OECD snittet efter bland annat Estland, polen och USA(som alla påstår är så dumma).

Vad beror detta på???
Låt mig gissa vad media säger och som inte är godtagbara förklaringar:
1. vi behöver meeeeeeeer resurser till skooolan (trots världens högsta skatt)
2. Alliansens "högerstyre" är problemet.
3. testen var könsdiskriminerande och innehöll strukturell rasism

vi har alltså sjunkit ganska rejält mellan förra mätningen 2003 till 2010..... vaaad kan det vara som hänt i sverige sedan dess?? någonting som kan tänkas sänka svensken genomsnittliga prestation? hmm i synnerhet i svenska språket. Nä jag kommer inte på det
Senast redigerad av ZhongNanHai 2010-12-07 kl. 15:40.
Citera
2010-12-07, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-elever-halkar-efter_5786883.svd
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf

I världstoppen ligger Shanghai i Kina som de beräknat separat (staden har ju trots allt dubbelt så stor befolkning som sverige), efter dem kommer korea, finland, hong kong(inte heller ett land) singapore......

ja notera finland är alltså 3a i världen, medan sverige nu mer ligger på, eller under OECD snittet efter bland annat Estland, polen och USA(som alla påstår är så dumma).

Vad beror detta på???
Låt mig gissa vad media säger och som inte är godtagbara förklaringar:
1. vi behöver meeeeeeeer resurser till skooolan (trots världens högsta skatt)
2. Alliansens "högerstyre" är problemet.
3. testen var könsdiskriminerande och innehöll strukturell rasism

Säkert att det är svenska elever?
Citera
2010-12-07, 15:41
Medlem
Vi svenskar kanske är bra på annat? Sill, typ.
Citera
2010-12-07, 15:41
Medlem
Shifty2k5s avatar
Lite sämre statistik kan man väl endast förvänta sig när eleverna numera består av MENA-analfabeter (även på högstadienivå)?
Citera
2010-12-07, 15:50
Medlem
Att etniskt svenska elever skulle plötsligt ha blivit så mycket dummare än förr har jag extremt svårt att tro. Det är de icke-svenska eleverna som vi har att tacka för dessa trevliga resultat.

Dock borde man kanske inte räkna med något annat när de invandrare som kommer hit får allt de vill ha serverat på silverfat och förväntar sig att det kommer att fortsätta så hela deras liv. De flesta svenska invandrare bryr sig inte speciellt mycket om sin utbildning, så varför ska de då kämpa för att nå sina mål när de istället har sin kusins pizzeria att falla sig tillbaka på där de får arbeta svart för att samtidigt kunna få en massa olika typer av bidrag. Blir riktigt äcklad av detta bidragssamhälle för att vara ärlig...

Självklart gäller inte detta alla invandrare, och det finns så klart även liknande exempel med etniska svenskar, men då är det faktiskt undantagsfall det handlar om.
Senast redigerad av BigTexan 2010-12-07 kl. 15:53.
Citera
2010-12-07, 15:53
Medlem
Inte förvånade. Skolor som är mest invandrartäta är också de mest misslyckade skolorna. Det är därifrån majoriteten av de "dumma" kommer ifrån.

Mångkultur är ett finare ord för att främja segretion.
Citera
2010-12-07, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Lite sämre statistik kan man väl endast förvänta sig när eleverna numera består av MENA-analfabeter (även på högstadienivå)?
Under min tid i gymnasiet så fick jag vittna om hur resultaten föll. Då jag gick i trean så fick jag höra om en klass teknikettor som inte kunde räkna ut 5+(8/4) MED MINIRÄKNARE
Och nej, det fanns inte en kotte från MENA. MENA-folket gick samhäll och fordon och dessa klasser var inte sämre än vad de brukar vara.

Felet ligger mer sannolikt i det faktum att föräldrar inte uppfostrar sina barn. Det handlar om att föräldrar inte vågar sätta press på barnen att prestera. I att det på vissa håll rentav är tabu med att prestera.
Citera
2010-12-07, 16:16
Medlem
flygandeflaxs avatar
Barn som inte fått någon uppfostran tror jag på. det är inget fel på lärarna. Känner många utomordentligt kompetenta lärare som kommer hem utslitna från jobbet för att ungarna har varit så jävliga, och detta till och med upp i gymnasiet. men lärarna får all skuld. Inte rektorer, inte elever utan lärarna.
Det är tyvärr inte bara "skräckhistorier" utan det händer. En lektion på 40 min där 30 min går åt till att hålla dom ifrån att skrika i mobilerna, kasta stolar, skrika könsord. vem fan kan arbeta i en sån miljö, vem fan kan lära sig ngt???
Sätt press på ungarna. ha större avstängningsmöjligheter. ge inte alla elever 51 chanser.

Inför specialskolor i mycket större utsträckning där bråkiga elever skall gå. de lär bli överfulla ett tag skolan ta emot elever som skärper sig och färre blir bråkiga. och färre hamnar på ungdomsvårdsskolorna. Idag finns det väldigt få sådana, de flesta går i vanliga gymnasieskolor.
Senast redigerad av flygandeflax 2010-12-07 kl. 16:17. Anledning: stavfel
Citera
2010-12-07, 16:16
Medlem
issojärvens avatar
En frukt av flyktingstsunamin som väller in över våra gränser.

Jag deltog i detta test som består av ett antal olika delar och den gången var resultatet desto bättre (ca tio år sedan).
Citera
2010-12-07, 16:22
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Det här skulle kunna hjälpas oerhört enkelt, men dessvärre är inte skolan till för att få barn som blir visa och insiktsfulla. Det enda de behöver visa upp är kortstoppning i form av i många fall trivial kunskap, som de egentligen till stor del inte kan ta till sig. Detta tolkar vi som intelligens.

Skolans viktigaste uppgift är att indoktrinera barn till att bli samhällsmedborgare, med lika obalanserade och sjuka undermedvetanden som resten av samhället. De måste bli passiviserade, demonisera andra som avviker normen och uppmuntras att leta efter externa hot. Allt för att inte titta på sig själva och bli medvetna människor.

Att skolan inte ändrats nämnvärt på 400 år säger en hel del.

Att dagens barn presterar sämre resultat i korvstoppning, är givetvis för att de lever i en allt mer destruktiv miljö. De formas som människor under sina första 6 år och fortsätter på en destruktiv livsresa därefter.

Återigen, det här är bara symptom på ett större, fundamentalt problem. Arbeta mot det fundamentala problemet istället.

"The enemy is not the other. It is you." - Jiddu Krishnamurti
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti
"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." - Albert Einstein
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2010-12-07 kl. 16:31.
Citera
2010-12-07, 16:28
Medlem
flygandeflaxs avatar
deth ar förändrats jävligt mycket. min storasyster som gick i gymnasiet i slutet av 80 talet säger att det var mer ordning och reda. de duktiga gick teoretiska program, de mindre studiebegåvade gick praktiska. kommer från en stad som då hade få invandrare. de flesta var asiater och gick Jotell o restaurang och var otroligt skötsamma... i hennes "årgång" fanns det självklart svagt begåvade elever men de stökade inte. det verkar som att det blivit mer legitimt att vara "utåtagerande". en elev som kastar saker och skriker j-a fitta tycker inte jag hör hemma i en skola. det är helt sjukt att det då blir lärarens problem att försöka uppfostra
jag gick på gymnasiet i slutet av 90-talet och det hände väl ibland att ngn eldade på skolgården och rektorn ryckte ut men inte mer än så. det var visserligen enormt mycket lättja och folk som skolkade 75% men de var i alla fall inte i skolan. eller så satt de och sov. men det utåtagerande? när blev det legitimt att vara våldsam och kränkande???

jag tycker bara man ser på förstörelsen, den fysiska, i våra storstadsskolor. klotter överallt, skräp, ungdomar som "hänger" och skriker. inte för att min skola var vacker och helt perfekt ren men det var inte det här deppiga förfallet. sen är det nåt med att de tydligen äter godis hela tiden menar vissa av mina kompisar. de är sockerhöga hela tiden. kan vara en bidragande orsak.
Senast redigerad av flygandeflax 2010-12-07 kl. 16:29. Anledning: stavfel jotell-Hotell
Citera
2010-12-07, 16:30
Medlem
Det är väl föga egendomligt..
En skoldag (högstadieskola) anno 2010 går åt till att prata genusvetenskap, lyssna till en vänstertomte (annan än läraren) som för ett politiskt parti får sprida sin dynga i klassrummet och argumentera platt för sina åsikter, samt sist men inte minst; ta-daa mysiga grupparbeten i ämnet anti-rasism.

Ett minimum av tiden ägnas åt kunskapsinhämtning/utlärning i några slags vettiga ämnen eller kunskapsområden som kan vara av nytta i det verkliga livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in