2010-12-07, 16:33
Medlem
flygandeflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Det är väl föga egendomligt..
En skoldag (högstadieskola) anno 2010 går åt till att prata genusvetenskap, lyssna till en vänstertomte (annan än läraren) som för ett politiskt parti får sprida sin dynga i klassrummet och argumentera platt för sina åsikter, samt sist men inte minst; ta-daa mysiga grupparbeten i ämnet anti-rasism.

Ett minimum av tiden ägnas åt kunskapsinhämtning/utlärning i några slags vettiga ämnen eller kunskapsområden som kan vara av nytta i det verkliga livet.

esch, det finns många meningslöa högertomtar också som sprider sina enfaldiga "coach"-tankar både för lärare och elever. Och vissa av dem är lärare också... "Var glad och peppa dig själv!".
SUCK. helt substanslöst.

Men jag håller med, i stället för att lära sig historia, litteratur, matematik, svenska språket, kemi, andra språk så är det j-t mycket sk "livskunskap" som jag inte fattar ens vad det är.
Citera
2010-12-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigTexan
Att etniskt svenska elever skulle plötsligt ha blivit så mycket dummare än förr har jag extremt svårt att tro. Det är de icke-svenska eleverna som vi har att tacka för dessa trevliga resultat.

Dock borde man kanske inte räkna med något annat när de invandrare som kommer hit får allt de vill ha serverat på silverfat och förväntar sig att det kommer att fortsätta så hela deras liv. De flesta svenska invandrare bryr sig inte speciellt mycket om sin utbildning, så varför ska de då kämpa för att nå sina mål när de istället har sin kusins pizzeria att falla sig tillbaka på där de får arbeta svart för att samtidigt kunna få en massa olika typer av bidrag. Blir riktigt äcklad av detta bidragssamhälle för att vara ärlig...

Självklart gäller inte detta alla invandrare, och det finns så klart även liknande exempel med etniska svenskar, men då är det faktiskt undantagsfall det handlar om.
Skämtar du? undantagsfall bland svenskar??
Jag gick i en skola där runt 8-7 var invandare i varje klass av ca 18-20 i varje klass(400 elever)
Ändå var våran skola ganska bra, min klass hade ett högt snittbetyg med 9 invandrare och den enda som fick MVG i svenska var en invandrar tjej.
Jag säger inte att alla invandrare var intelligenta men du har verkligen en sne bild av verkligheten.
Citera
2010-12-07, 16:36
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
vi har alltså sjunkit ganska rejält mellan förra mätningen 2003 till 2010..... vaaad kan det vara som hänt i sverige sedan dess?? någonting som kan tänkas sänka svensken genomsnittliga prestation? hmm i synnerhet i svenska språket. Nä jag kommer inte på det

Tycker frågan "ja, vaaaaaaad kan det bero på?" summerar upp känslan inför denna rapport rätt så bra, så drar vi våra egna realistiska slutsatser från utfallet.
Citera
2010-12-07, 16:39
Medlem
flygandeflaxs avatar
det har inte med "ras" att göra utan med sociala förhållanden.
om du har föräldrar som peppar dig och som själva är akademiker så har du det bättre förspänt, oavsett om du är svensk, turk eller alban.
Citera
2010-12-07, 16:40
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
PISA verkar ha ändrat lite på sina mätpunkter från 2006 till 2009, så jag har lite svårt att se om får fallande ranking beror på att vi gör sämre ifrån oss eller att andra länder gjort bättre.

Å andra sidan ligger vi fortfarande före Danmark - trots deras av många avundade invandringspolitik
Citera
2010-12-07, 16:43
Medlem
SparkMans avatar
Det är niqab-förbudet som är roten till det dåliga resultatet!
Citera
2010-12-07, 16:44
Medlem
Robin Woods avatar
Alla har drabbats av nedlusningen!
Och det beror på att röda och andra rövslickande lärare prioriterar de minst begåvade i frågan om att ha läsförståelse i det svenska språket!
Man drar sig heller inte för att ge sämre betyg om det ges möjlighet till det till svensken, och istället prioritera invandrare och deras avkommor. detta för att visa vad underbart Sverige är!
Citera
2010-12-07, 16:46
Medlem
scythss avatar
Det är som så många andra här tänker uppenbart att det är entreprenörerna från tredje världen som till väldigt stor del orsakar detta.

Dock får man ha i åtanke att "supa sönder på helgen-kulturen" har fått ett starkt fotfäste bland ungdomarna i detta land. Detta skulle jag även gissa att det påverkar resultaten i negativ mening.

Sen förstås rödingarnas daltande och odisciplin. Hela lärarkåren är ju som oftast röd i politisk benämning.
Citera
2010-12-07, 16:48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wingie
Jag gick i en skola där runt 8-7 var invandare i varje klass av ca 18-20 i varje klass(400 elever)
Ändå var våran skola ganska bra, min klass hade ett högt snittbetyg med 9 invandrare och den enda som fick MVG i svenska var en invandrar tjej.
Jag säger inte att alla invandrare var intelligenta men du har verkligen en sne bild av verkligheten.
Skämtar du? Nu är 13-15 elever i en klass på 20 invandrare!
Citera
2010-12-07, 16:48
Medlem
CopterNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-elever-halkar-efter_5786883.svd
http://www.oecd.org/dataoecd/34/60/46619703.pdf

I världstoppen ligger Shanghai i Kina som de beräknat separat (staden har ju trots allt dubbelt så stor befolkning som sverige), efter dem kommer korea, finland, hong kong(inte heller ett land) singapore......

ja notera finland är alltså 3a i världen, medan sverige nu mer ligger på, eller under OECD snittet efter bland annat Estland, polen och USA(som alla påstår är så dumma).

Vad beror detta på???
Låt mig gissa vad media säger och som inte är godtagbara förklaringar:
1. vi behöver meeeeeeeer resurser till skooolan (trots världens högsta skatt)
2. Alliansens "högerstyre" är problemet.
3. testen var könsdiskriminerande och innehöll strukturell rasism

vi har alltså sjunkit ganska rejält mellan förra mätningen 2003 till 2010..... vaaad kan det vara som hänt i sverige sedan dess?? någonting som kan tänkas sänka svensken genomsnittliga prestation? hmm i synnerhet i svenska språket. Nä jag kommer inte på det

Uppenbart att det rör sig om den större mängd analfabeta negroider som har sökt sig till Sverige under senare år, den allt ökande fjortistendensen och den allmänna uppfattningen i svenska skolor idag att den som besitter intellektuella kunskaper är en pluggis alt. nörd kan också ha bidragit.
Citera
2010-12-07, 16:51
Medlem
247aprils avatar
Detta beror nog på om det verkligen är "svenskar" eller faktiskt svenskar..
Citera
2010-12-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wingie
Må så vara att det hände dig, och det är riktigt kul att få läsa om invandrare som sköter sin skolagång, men hur ofta hör/läser du om att detta händer på en frekvent basis? Och hur ofta hör/läser du inte om icke-svenska elever som inte sköter sig i skolan och förstör för deras klasskompisar genom att inte kunna sköta sig bättre än vad man själv gjorde under den tid man gick dagis? Var ärlig...

Jag bor i en ganska invandrartät stad och kan säga att jag aldrig någonsin ens hört talas om en "Muhammed" som blir kallad pluggis, alltid får MVG (eller ens VG för den delen) som betyg eller liknande. En stor majoritet av mina vänner är första generationens invandrare, och många av dessa är ganska dåliga på det svenska språket, min bästa vän är en av dem, så försök inte få det här till att jag har något emot invandrare på något sätt. Jag är istället realistisk och ser det som faktiskt händer framför våra ögon; en majoritet av de svenska invandrararna bryr sig inte om Sverige utan vill bara utnyttja systemet så långt det går, de är inte intresserade av att bli integrerade av det svenska samhället, och de är inte heller intresserade av den svenska kulturen utan behåller hellre sin egna. Våga tänka politiskt inkorrekt och du kommer att se en helt ny värld framför dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in