Resultat: Skall vi behålla heta ämnen?
Ja, heta ämnen är bra
81,23%
2956 röster
Nej, heta ämnen är mindre bra för forumet.
16,96%
617 röster
Jag är av en annan åsikt som jag presenterar i tråden.
1,81%
66 röster
2010-12-07, 11:12
Medlem
Infinitiv86s avatar
Is gone?
Oh well, vi fick en snygg ny reklamruta iaf .

Min ståndpunkt känns föga relevant då jag bara lurkar runt i mina forumsdelar i vilket fall, självständigt tänkande är ju alltid bra dock.. Något vi ser uppvisat i bla I&I där vi har en mångfald åsikter.. eller
Citera
2010-12-07, 11:12
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Vilket är tanken med 'vanliga FB' och laidback. Att sen tro att det är vi moderatorer som skapar och formar forumet är att ha en ordentlig övertro till vår städroll.
Tyvärr skulle jag vilja säga att Laidback-folket har flytt LB till fördel för Heta Ämnen. Nu är iofs dom flesta nyreggade & med låg Post Count, men det är en känsla jag har. Att många som egentligen bara är ute efter LB-snack skriver av sig i Heta Ämnen.

Laidback & chatt/IRC har vi gett dom, men tyvärr verkar dom söka sig till Heta Ämnen. Därför är jag för (iallafall en temporär) stängning av Heta Ämnen. En eller två månader borde räcka för att se hur forumet klarar sig utan listan.
Utan Heta Ämnen tror jag att dessa personer kommer skingras mellan olika delforum & därmed inte belasta enskilda forum lika mycket, vilket även underlättar för moderatorerna att sköta sitt jobb bättre.
Citera
2010-12-07, 11:24
Medlem
Perriss avatar
Ja ser ut att vara borta i sidospalten iallafall. Tack gode gud för detta, jag förstår inte hur de senaste årens tjat om kvalité före kvalité och laidbacks vara eller icke vara kunnat sluta i att hela jädra forumet, fram tills idag då, framstått som nån lekstuga för nyss könsmogna småpojkar istället för det angelägna debattforum det faktiskt är.

/perris
Citera
2010-12-07, 11:29
Medlem
MrHumpes avatar
Jaha, och där försvann den.

Nu blir man ju tvungen att klicka sig i heta ämnen-taben istället för att skumma igenom lite snabbt, varför? Det stör väl inte någon att den är där, eller? Det lockar även mer folk till relevanta diskussioner.
Citera
2010-12-07, 11:30
Medlem
Morrissons avatar
Heta ämnen resulterar i att yngre förmågor ser det som en tävling att ha en tråd uppe vid heta ämnen. Vilket för med sig ett evigt skapade av intelligensbefriade trådar som saknar kvalité och diskussionsunderlag. Antalet "troll-trådar" tycks även ha ökat.

Kvalitén på forumet sänks än mer, då antalet troll, spam och skitinlägg ökar. Kvalitén får lida när skribenter strävar efter att få synas.

I teorin så är "heta ämnen" en rolig tillgång, men i praktiken förstörs den av mindre begåvade människor, tyvärr. Precis som allt annat i samhället.
Citera
2010-12-07, 11:33
Medlem
SunSunJes avatar
HÄ ska finnas kvar, de är ju de första man tittar på när man loggar in på flashback, skulle känna mig vilsen om de inte fanns
Citera
2010-12-07, 11:37
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Ja ser ut att vara borta i sidospalten iallafall. Tack gode gud för detta, jag förstår inte hur de senaste årens tjat om kvalité före kvalité och laidbacks vara eller icke vara kunnat sluta i att hela jädra forumet, fram tills idag då, framstått som nån lekstuga för nyss könsmogna småpojkar istället för det angelägna debattforum det faktiskt är.

/perris

Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Jaha, och där försvann den.

Nu blir man ju tvungen att klicka sig i heta ämnen-taben istället för att skumma igenom lite snabbt, varför? Det stör väl inte någon att den är där, eller? Det lockar även mer folk till relevanta diskussioner.
Jag tror ni ser fel.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/hajhhaj.jpg

@MrHumpe, intressanta & kvalitativa diskussioner skapas av användare som verkligen vill diskutera frågeställningarna, inte av att en stor massa kommer in & skriker "+1", "pics or it didn't happenz" samt den välkända "jag tar den i tvåan!".
Citera
2010-12-07, 11:40
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Jag tror ni ser fel.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/hajhhaj.jpg

@MrHumpe, intressanta & kvalitativa diskussioner skapas av användare som verkligen vill diskutera frågeställningarna, inte av att en stor massa kommer in & skriker "+1", "pics or it didn't happenz" samt den välkända "jag tar den i tvåan!".

Updatera framsidan, den är borta nu.

Nej, självklart. Men det är något man får stå ut med, heta ämnen är ett enkelt sätt för nya besökare att se vad som händer för tillfället. De kanske fattar intresse för det de ser, skapar ett konto för att diskutera och kanske t.o.m blir regelbundna användare med några hundra posts till slut.

Det ser jag som positivt! Moderatorerna finns här ju för en anledning, att ta bort skräpinlägg.
Citera
2010-12-07, 11:43
Medlem
50+ räckte för att visa att hela forumet vill ha bort heta ämnen? Hoppas det handlar om lite uppdateringar och att den kommer tillbaka.

Har gärna röstningen kvar men hoppas iaf det väntas till ungefär 500-1000 personer har röstat innan några åtgärder görs.
Citera
2010-12-07, 11:49
Medlem
Tack, högre makter.

Innan heta ämnen fanns så var det bara att kolla på hur många som var inne på de olika forumen för att se om något speciellt hade hänt. Man får återgå till denna metod antar jag. Den senaste veckan så är det väl enbart wikileakstrådarna som varit i heta ämnen som inte varit av skvallerkaraktär, så heta ämnen hade ändå tappat sin vägledande funktion. Bra att det är borta.

Dessutom finns heta ämnen kvar inom de olika forumen så man kan se om något speciellt är på gång.
Citera
2010-12-07, 11:50
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daaim
50+ räckte för att visa att hela forumet vill ha bort heta ämnen? Hoppas det handlar om lite uppdateringar och att den kommer tillbaka.

Har gärna röstningen kvar men hoppas iaf det väntas till ungefär 500-1000 personer har röstat innan några åtgärder görs.

Jag hoppas att det är borta för evigt. Det är en av alla småsaker som hänt nu på slutet som ibland får mig att tro att admin VILL ha in folk ifrån fragbite.
Citera
2010-12-07, 11:53
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Updatera framsidan, den är borta nu.

Nej, självklart. Men det är något man får stå ut med, heta ämnen är ett enkelt sätt för nya besökare att se vad som händer för tillfället. De kanske fattar intresse för det de ser, skapar ett konto för att diskutera och kanske t.o.m blir regelbundna användare med några hundra posts till slut.

Det ser jag som positivt! Moderatorerna finns här ju för den anledningen, ta bort skräp.
Har uppdaterat. Det enda jag märker är att listan inte finns i sidospalten på framsidan. Dyker man ner i ett delforum så finns den, även fliken uppe i menyn finns kvar.

Dessa nya besökare brukar i regel inte tillföra mycket till diskussionen, men är man intresserad av att se vad som diskuteras mycket ser jag inget problem med att klicka sig in i ett delforum & kika in i ett par trådar. Flashback har överlevt utan Heta Ämnen tidigare, och gör det med all sannolikhet i framtiden också.

Moderatorerna räcker inte till. & som jag skrev i en annan tråd om detta så händer det rätt ofta att om ett intressant ämne hamnar på Heta Ämnen så finns det risk att det låses, främst på grund av två anledningar. Ett är att det blir översköljt av Off Topic (som det i princip alltid blir) & tråden låses med motiveringen att diskussionen har urartat i trams. Den andra anledningen är väldigt likt, men beror på att man har rapporterat en hel del inlägg & moderatorn väljer sonika att låsa tråden istället för att ta bort tramset.

Jag satt nyligen uppe rapporterade Off Topic-inlägg i en tråd. Tror jag hamnade på en ~100 rapporterade inlägg, själva tråden var på runt 250 inlägg & jag rapporterade inte heller all Off Topic, utan det värsta. Tråden låg inte heller i rätt forum. Inget hände på 3-4 dagar. Sen kom moderatorn in & stängde tråden med en tvåordig "motivering". Var ingen motivering att tala om egentligen, utan det som skrevs var bara ett faktum om att tråden åker i papperskorgen.

Hur uppmuntrar låsning av välgjorda, intressanta trådar & överflöde av Off Topic KFK som Flashback står för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in