Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-06, 12:53
  #1
Medlem
Om vi säger att jag har en viktig match i tex innebandy i helgen eller vill maxa på gymmet och vill vara så bra som möjligt. Hur kan man då ladda upp den här veckan eller dagarna innan? Vad ska man käka ? Och hur ska man sova och träna ? Tacksam för svar
Citera
2010-12-06, 12:58
  #2
Medlem
Pälsbrunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhaaan
Om vi säger att jag har en viktig match i tex innebandy i helgen eller vill maxa på gymmet och vill vara så bra som möjligt. Hur kan man då ladda upp den här veckan eller dagarna innan? Vad ska man käka ? Och hur ska man sova och träna ? Tacksam för svar

Ska du ladda inför en tävling så bör du hålla dig från just träning för att vila upp dig maximalt.
Ät bra, och sov mycket, eventuellt ladda på lite extra med kolhydrater 2 dagar innan

Den veckan innan gör varken till eller från, och du vet väl att när du tränar bryter du ner dina muskler (och dom återhämtar sig och växer när du vilar)
Citera
2010-12-06, 13:50
  #3
Medlem
BS, ingen som ska prestera på tävling vilar en vecka före. Finns flera olika modeller för formtoppning t.ex one-step där du på en gång drar ner träningsvolymen eller andra där du gradvis minskar på. Generellt sett kan man säga att volymen ska minska och hur du minskar på den beror på vad du tävlar i och att intensiteten ska bibehållas vid tävlingstempo. Finns forskning som visar att tuffa pass i slutet av en träningslättnad kan ytterligare förhöja din prestationsförmåga.
Citera
2010-12-06, 13:51
  #4
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
BS, ingen som ska prestera på tävling vilar en vecka före. Finns flera olika modeller för formtoppning t.ex one-step där du på en gång drar ner träningsvolymen eller andra där du gradvis minskar på. Generellt sett kan man säga att volymen ska minska och hur du minskar på den beror på vad du tävlar i och att intensiteten ska bibehållas vid tävlingstempo. Finns forskning som visar att tuffa pass i slutet av en träningslättnad kan ytterligare förhöja din prestationsförmåga.
Vilar och vilar, total vila blir det ju några dagar innan för de flesta. Sen några få lätta pass något tidigare. Men det är bara vad jag lagt märke till i min omgivning
Citera
2010-12-06, 14:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vilar och vilar, total vila blir det ju några dagar innan för de flesta. Sen några få lätta pass något tidigare. Men det är bara vad jag lagt märke till i min omgivning

Då är de inte optimala och det strävar vi ju alltid efter här på FB.

Näe men som vanligt gäller det att hitta något som funkar för en själv och som man trivs med. Ett enkelt men bra tips är att käka som normalt osv och inte ändra på kosten före någon tävling om man inte gjort det tidigare och vet att det funkar. Magproblem och annat smått och gott är ingen höjdare då man ska prestera.

Vill man dock ta efter eliten så finns det mycket forskning kring ämnet och klara modeller som blivit utvärderade och sträckt sig under en lång tid. Har dock inte anteckningarna på den här datorn.
Citera
2010-12-06, 20:15
  #6
Medlem
vad ska man käka för nåt så man presterar bäst?
Citera
2010-12-06, 20:18
  #7
Medlem
Ogiltigtnamns avatar
Kolhydrater
Citera
2010-12-06, 20:23
  #8
Medlem
EgggEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhaaan
vad ska man käka för nåt så man presterar bäst?
Anabola, eller menar du mat? Ja då kan fullvärdig husmanskost ta dig långt!
Citera
2010-12-06, 20:42
  #9
Medlem
Inför tävlingar kör jag enligt följande upplägg.


Tävling Lördag vecka 2.

Söndag vecka 1, upp och känner på maxvikter. Mån-ons oerhört lätt träning med låga reps och explosivt utförande. Fre-lör vila.

Fungerar riktigt bra för min del.
Citera
2010-12-06, 21:34
  #10
Medlem
papipoops avatar
Jag tycker att en motivation till att vara och bli bäst är det är det som krävs, man ska känna sig oövervinnerlig. Det gör att man presterar bra, bli förbannad om du märker att någon är bättre än dig och träna annu hårdare.

Innan en match/träning ät mat också btw
Citera
2010-12-06, 23:45
  #11
Medlem
mr-virros avatar
Vila från träning innan, typ 2-3 dagar. Mycket mat och sen kan du ju hålla igång lite, att bara ligga på soffan i tre dagar sen köra match blir nog lite segt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback