2010-12-05, 19:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
När jag var liten och umgicks med ett stort gäng gambianer käkade dom precis samma sak varje dag; kyckling med ris, mån. till fre.
Alltid lika kul att se 7-8 gambianer, sittandes vid vardagsrumsbordet, ätandes ur samma bytta, med händerna och sedan den obligatoriska frågan "vill du ha?"
- Eh, nej tack, jag har redan "ätit"

Upplevde samma sak fast med irakier då jag kände en i min mellanstadieklass som i stort sett bara åt ris med kyckling.
Citera
2010-12-05, 20:41
Bannlyst
Lite goda köttbullar och makaronisar uppskattar de flesta invandrare!

Man behöver inte göra det så värst komplicerat!

Och även om blodbröd och svartsoppa är en del av den svenska kulturen, är det tecken på undermålig bildning från din sida att bjuda på det i möten med andra kulturer.

De flesta svenskar gillar ju det inte heller, så varför ska vi få utlänningar att gilla den mest äckliga maten vi under tusen år kan uppbringa?
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-05 kl. 21:40.
Citera
2010-12-05, 23:24
Medlem
Är så svensk man kan bli, men har en ganska intressant synvinkel på invandrare (syftar mest på araber/turkar/iranier/de som är halvmörka).

Jobbar i en större livsmedelsbutik typ som ICA Maxi, och som alla andra har vi extrapris på vissa speciella varor olika veckor.

Har vi extrapris på paprika och tomater, nog fan kommer de (ofta äldre invandrar-män) och köper minst 8 kg av varje, detta sker jämt, oavsett vad det är extrapris på. Har vi ägg som går ut typ dagen efter och säljer dem billigt just då, nog fan köper de 18 kartonger... Hur fan lyckas man smälla i sig 18x12 ägg på en dag??

Säljer vi tvättmedel till extrapris köper de en livsförbrukning av det också, någon som känner igen sig i senariot? Titta nästa gång ni har en sån framför er i kassan...
Citera
2010-12-05, 23:56
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVanja
Har vi extrapris på paprika och tomater, nog fan kommer de (ofta äldre invandrar-män) och köper minst 8 kg av varje, detta sker jämt, oavsett vad det är extrapris på. Har vi ägg som går ut typ dagen efter och säljer dem billigt just då, nog fan köper de 18 kartonger... Hur fan lyckas man smälla i sig 18x12 ägg på en dag??
Ägg är inte dåliga för att bäst före-datumet gått ut.
Citera
2010-12-06, 08:45
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Lite goda köttbullar och makaronisar uppskattar de flesta invandrare!

Man behöver inte göra det så värst komplicerat!

Och även om blodbröd och svartsoppa är en del av den svenska kulturen, är det tecken på undermålig bildning från din sida att bjuda på det i möten med andra kulturer.

De flesta svenskar gillar ju det inte heller, så varför ska vi få utlänningar att gilla den mest äckliga maten vi under tusen år kan uppbringa?
Har jag faktiskt inte hört talas om. Är det inte så att i de flesta länder så vill man bjuda på det som är speciellt för landet. Svartsoppa är ju gott dessutom... Det säger väl sig självt att man inte bjuder muslimer på fläskkött (eller judar på svartsoppa för den delen).
Citera
2010-12-06, 10:43
Medlem
Jag är Syrian och hemma där äter jag nog 70% Svensk Husmanskost och 30% Mellanöstern mat.

Mycket Italienskt också men räknade in det i Svensk Husmanskost.

EDIT: Ändrade % när jag hade tänkt efter.
Senast redigerad av Sabin 2010-12-06 kl. 10:54.
Citera
2010-12-06, 10:45
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutta
De äter oxfilé och hummer såklart.
Muslimer äter inte skaldjur.
Citera
2010-12-06, 11:18
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Muslimer äter inte skaldjur.
Det är tillåtet. Endast den Jafariska rättstradition förbjuder skaldjur (men tillåter räkor..). Jafari är den vanligaste traditionen inom tolv-shia (t.ex Iran). Det är judar som inte äter skaldjur. Många muslimer skippar dock skaldjur för att vara helt säkra på att få träffa oskulderna i paradiset.
Citera
2010-12-06, 12:00
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det är tillåtet. Endast den Jafariska rättstradition förbjuder skaldjur (men tillåter räkor..). Jafari är den vanligaste traditionen inom tolv-shia (t.ex Iran). Det är judar som inte äter skaldjur. Många muslimer skippar dock skaldjur för att vara helt säkra på att få träffa oskulderna i paradiset.
Dig slår man inte på fingrarna
Citera
2010-12-06, 13:20
Bannlyst
Jag har en väldigt balanserad kost med mkt inslag av mat som innehållr nyttigheter

försöker per varje månad minst få i mig detta:

2 kilo hjortkött (hjortentrecote/stek)
2 kilo nötkött (entrecote/ryggbiff)
1 hel kalkon
1 lammstek
50 chilisar (vanliga röda/gröna som är typ 15 cm långa)
en ingefära rot lika stor som en hand
en fläta vitlök (10 klasar)
10 råa gula lökar,
mkt rotfrukter, ej potatis,
1600 gram torsk
1 kilo musslor,
30 ägg

till frukost brukar jag äta en skål me yoghurt ca en halv liter, vari jag har solroskärnor, pumpakärnor, hasselnötter, mandlar, korinter, russin, torkad banan och färsk sharon frukt, samt 3 koppar espresso, annars startar inte min hjärna som den ska,

förutom på helger då äter jag våfflor till frulle både lördag och söndag,

till lunch - eftersom jag tränar innan ja äter, så brukar det bli pasta av ngt slag, med hjortkött/lök/chili/vitlök/ingefära, grädde, vitt vin,

Jag försöker att inte äta efter 1900, men om jag måste så blir det samma som frukost fast mindre,

Jag äter inget socker, förutom det i pastan, äter aldrig godis, etc, honung på sin höjd, sen dricker jag en halv liter ingefäravatten om dagen, det är jättebra för immunförsvaret och potensen,

försöker dricka så mkt som det går utan att bli överkissnödig, men tror jag snittdricker 3-5 liter vatten / ramlösa om dagen, inkl gingervattnet.

så rätt nyttigt om jag får säga det själv, tror min kropp mår oerhört bra, till förlust för hjärnan som bitvis mår sämre då jag knarkar ibland och då bli det oftast fullon, 10 xtc, kokain, gräs, valium, sprit, cigg,

snusr på tok för mkt ...men pallar inte tänka på det
Citera
2010-12-06, 16:12
Medlem
TheSituations avatar
Ska vi få såna här trådar på matforumet också..
Flytta den till I & I där det finns ett brett stöd för att ironisera över vissa människor. Diskutera gärna mat från olika kulturer men att diskutera invandrares mat är alltför brett för att det ska finnas något diskussionsunderlag.
Citera
2010-12-06, 16:28
Somalierna i mitt område köper tre saker mestadels, med FÅ undantag...

1. Jumbosäck med gul lök

2. Största förpackningen SPAR Tvättmedel

3. Småkakor (köps av ensamhandlande barn som oftast inte har nog med pengar när dom ska betala i kassan, gång på gång...)

Vad dom äter? Jadu...lök?

Dom handlar detta flera gr i veckan också, det som är det mest underliga. Hur länge skulle inte en 20kg säck med lök räcka för mig liksom. Eller en megaförpackning tvättmedel för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in