Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-03, 15:37
  #1
Medlem
gimmesmokess avatar
Tja, har undvikit TV-lincens i snart 2 år, då radiotjänst alltid ringer från samma nummer och jag hade det sparat.

Idag ringde dom med skyddat nummer och jag erkände att jag hade EN TV som är sönder som jag inte slängt än.

Jag sa att jag skulle slänga den och återkomma när jag gjort det, för att slippa betala skiten.


Nu till mina funderingar. Jo det är så att jag har en låda med magisk svamp jag odlar och en nystartad cannabis odling. Vilket innebär att jag inte öppnar dörren om jag inte väntar någon.

Så jag undrar, om jag aldrig öppnar dörren, dvs om någon TV-lincens snubbe kommer och jag inte öppnar dörren. Kommer han då kontakta polisen och begära husransakan efter TV?

Isåfall kan det va värt att betala skiten, för att slippa att polisen kommer, oavsett om jag har en TV eller ej.
Citera
2010-12-03, 15:41
  #2
Medlem
Fields avatar
Känner en kille som öppnade dörren när dom kom, hade TVn på i andra rummet och sa han inte hade någon TV.

Han slängde bara igen dörren sen kom dom aldrig tillbaka.
Citera
2010-12-03, 15:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
Tja, har undvikit TV-lincens i snart 2 år, då radiotjänst alltid ringer från samma nummer och jag hade det sparat.

Idag ringde dom med skyddat nummer och jag erkände att jag hade EN TV som är sönder som jag inte slängt än.

Jag sa att jag skulle slänga den och återkomma när jag gjort det, för att slippa betala skiten.


Nu till mina funderingar. Jo det är så att jag har en låda med magisk svamp jag odlar och en nystartad cannabis odling. Vilket innebär att jag inte öppnar dörren om jag inte väntar någon.

Så jag undrar, om jag aldrig öppnar dörren, dvs om någon TV-lincens snubbe kommer och jag inte öppnar dörren. Kommer han då kontakta polisen och begära husransakan efter TV?

Isåfall kan det va värt att betala skiten, för att slippa att polisen kommer, oavsett om jag har en TV eller ej.

Jag hade kontrollanter förbi för ett par år sen när jag inte var hemma och följdaktligen inte kunde öppna dörren, det de gjorde då var aatt lägga ner ett kort i brevlådan, ungefär likadant som det de skickar ut, "Du kanske har glömt att betala din tv licens, om så är fallet, hör av dig" eller något i den stilen.

Tror att det ska vara ett brott som i alla fall ska ge någon sorts straff för att polisen ska bry sig om att göra husrannsakan....





...som att odla cannabis och svamp
Citera
2010-12-03, 16:43
  #4
Medlem
brutefishs avatar
för att göra lidandet kort.

ring själv upp radiotjänst och säg att om jag finns med på någon lista, stryk mig, för jag äger ingen tv.
så gjorde jag och ingen har någonsin bevärat mig, varken via dörr/telefon/brev.
nu är det faktiskt så att jag inte äger någon tv så jag kunde med gott samvete(?) göra så.

men ni snikpellar som inte betalar, va inte sådana jävla fittor, bara ring och ljug så slipper ni ligga sömnlösa på nätterna.
Citera
2010-12-03, 16:47
  #5
Medlem
Jonblunds avatar
Öppna inte, deras kontrollanter är vanliga privatpersoner som extrar på fritiden, de kan lika lite som din granne ringa polisen och begära husrannsakan.
Citera
2010-12-03, 16:50
  #6
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Öppna inte, deras kontrollanter är vanliga privatpersoner som extrar på fritiden, de kan lika lite som din granne ringa polisen och begära husrannsakan.

dock kan de, som din granne, ringa till nakotikatipset.
Citera
2010-12-03, 17:51
  #7
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
för att göra lidandet kort.

ring själv upp radiotjänst och säg att om jag finns med på någon lista, stryk mig, för jag äger ingen tv.
så gjorde jag och ingen har någonsin bevärat mig, varken via dörr/telefon/brev.
nu är det faktiskt så att jag inte äger någon tv så jag kunde med gott samvete(?) göra så.

men ni snikpellar som inte betalar, va inte sådana jävla fittor, bara ring och ljug så slipper ni ligga sömnlösa på nätterna.
de listor de har och som de skickar ut är på vilka som har betalt, sen plingar de på de som inte finns med på listan och frågar om de har glömt anmäla tv-innehav. du har helt enkelt liksom jag haft tur
Citera
2010-12-08, 16:11
  #8
Medlem
Streckkodens avatar
Husrannsakan kan dom bara begära om brottet kan ge fängelse. Det kan inte detta brott (att inte betala TV-licensen) alltså är dom körda och du behöver aldrig betala
Citera
2011-02-20, 23:18
  #9
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimmesmokes
Tja, har undvikit TV-lincens i snart 2 år, då radiotjänst alltid ringer från samma nummer och jag hade det sparat.

Idag ringde dom med skyddat nummer och jag erkände att jag hade EN TV som är sönder som jag inte slängt än.

Jag sa att jag skulle slänga den och återkomma när jag gjort det, för att slippa betala skiten.


Nu till mina funderingar. Jo det är så att jag har en låda med magisk svamp jag odlar och en nystartad cannabis odling. Vilket innebär att jag inte öppnar dörren om jag inte väntar någon.

Så jag undrar, om jag aldrig öppnar dörren, dvs om någon TV-lincens snubbe kommer och jag inte öppnar dörren. Kommer han då kontakta polisen och begära husransakan efter TV?

Isåfall kan det va värt att betala skiten, för att slippa att polisen kommer, oavsett om jag har en TV eller ej.

Att du odlar cannabis och har en låda med magisk svamp där hemma tycker jag visserligen låter totalt rubbat då jag är helt emot droger med undantag för att jag driver om sådant ibland. Å andra sidan är du en annan person än jag och eftersom jag inte är polis eller jobbar inom rättsväsendet så kan/får jag inte göra något och du har frihet att göra vad du vill.

Angående TV-licens så tycker jag personligen man ska vara ärlig och betala den om man har TV men du får ju göra som du vill även på den punkten. Har man ingen TV så ska man ju självklart meddela det för det är naturligtvis onödigt att betala för saker/tjänster som man inte kan använda.

I övrigt tycker jag man kan ordna det här med TV-licens på annat sätt. Eftersom många ändå smiter från den så bör myndigheter eller Radiotjänst på annat sätt kunna ta reda på om man har en TV eller ej. Har man en video eller DVD-spelare men ingen TV anses man ändå kunna ta del av TV-signalerna och måste enligt lag ändå betala TV-licensen.
Citera
2011-02-20, 23:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCLundgren
I övrigt tycker jag man kan ordna det här med TV-licens på annat sätt. Eftersom många ändå smiter från den så bör myndigheter eller Radiotjänst på annat sätt kunna ta reda på om man har en TV eller ej. Har man en video eller DVD-spelare men ingen TV anses man ändå kunna ta del av TV-signalerna och måste enligt lag ändå betala TV-licensen.
Så jag ska montera ur min DVD ur datorn för att slippa TV-licens? Har ingen TV.
Har ingen fungerande tuner.
Vem f-n ser på TV 2011? Sportfånar och WT. Vi andra ser online när vi vill.
Citera
2011-02-20, 23:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Så jag ska montera ur min DVD ur datorn för att slippa TV-licens?
Det krävs en "TV-mottagare" för att behöva betala licens, datorns DVD-spelare är vanligtvis inte det


Och så till ämnet:
De gör inget mer än ringer på, lämnar lappar och ibland dröjer kvar utanför. Och om du öppnar kan det vara nyttigt att veta att "kontrollanterna" inte får gå in i din lägenhet.
Citera
2011-02-22, 21:01
  #12
Medlem
KCLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Så jag ska montera ur min DVD ur datorn för att slippa TV-licens? Har ingen TV.
Har ingen fungerande tuner.
Vem f-n ser på TV 2011? Sportfånar och WT. Vi andra ser online när vi vill.

Nej, det tror jag inte att du behöver göra. De flesta har ju dator idag med inbyggd DVD-spelare/brännare så det är nog ett undantag där men om jag har fel så beklagar jag det i så fall.
Annars fungerar det så att om man har en VHS- eller DVD-spelare med uttag för kablar som kan leda signaler från antenn, kabel eller satellit (att man kan få in TV-kanaler) så anses det att man kan spela in programmen och sedan ta med VHS-band eller DVD-skivor till någon annan som har en TV-skärm för att kunna se innehållet.
Så länge man inte har någon TV i övrigt så är man inte skyldig att betala TV-licens.

Personligen tycker jag systemet med TV-licens är dåligt. Jag tycker att man ska betala för det man använder och inte för det man har möjlighet till att använda. Om jag har en TV som är inkopplad till datorn men inga TV-kanaler ska inte jag behöva betala TV-licens men Radiotjänst anser att så fort man har en TV (med mottagare) och man har möjlighet att sa TV-kanaler fast man inte avsiktligt vill kunna göra det så måste man betala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback