Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-03, 14:54
  #1
Medlem
xjps avatar
Jag är, som säkert många andra här en jävla Hemnet-narkoman. Och en grej jag alltid undrat när jag navigerar runt bland alla små lägenheter här i Stockholm, är området Kungsklippan på Kungsholmen och det (ganska ofta) stora utbudet av bostadsrätter utan dusch. Det är alltså lägenheter som säljs med WC men ingen dusch, utan duschen delas med de andra föreningsmedlemmarna (antar jag?). Duscharna ligger, enligt beskrivningarna, i korridoren utanför lägenheten. BRF Kungsklippan är för övrigt en av Sveriges största BRF.

Ett exempel som är uppe nu: http://www.hemnet.se/beskrivning/1098778?r=3

Bor någon här i en sådan lägenhet? Jag har försökt kolla med ebud för att luska ut vilka pris de betingar, men det är svårt då annonsen oftast är borttagen när bostaden är såld, och man vet inte hur den såg ut och hur det förhåller sig till slutligt pris. Någon (en mäklare perhaps) som vet hur mycket en dusch är "värd"? Känns som det borde vara rätt stora summor, med tanke på värdet av t.ex. en balkong (en dusch torde ju vara mer värd!).

Jag blir ännu mer konfunderad när jag googlar och läser om området Kungsklippan och ser att lägenheterna - när det byggdes - var inredda "modernt" med "komplett WC/dusch och kök". Låter skitkonstigt att man på senare tid skulle gjort lägenheterna mindre moderna genom att ta ut duschen.

Jag bör ju nämna att flera lägenheter där HAR dusch (och tillexempel den jag länkar har möjlighet att bygga in dusch) men jag är fortfarande jävligt intresserad av den här företeelsen. Har aldrig sett en BRF i Stockholm med delade duschutrymmen tidigare.
Citera
2010-12-03, 15:25
  #2
Medlem
Fyfan vilken sunkig lägenhet.

Var på fest ute i Tyresö för en herrans massa år sedan var något ombyggt kontor som nu var studentlägenhter dom hade bara handfat på rummen...... tänk att vakna upp riktigt jävla bakfull å eländig och vara tvungen att gå utan för sin "lägenhet" för att skita
Citera
2010-12-03, 16:36
  #3
Medlem
xjps avatar
Ja, och de flesta av lägenheterna som inte har dusch är verkligen genomgående sunkiga. Skumt som fan. Vill veta mer om det här!!

Fast studentlägenheter är mer förståligt, t.o.m vanligt, ju.
Citera
2010-12-03, 16:59
  #4
Moderator
rotadents avatar
Det där är dock inte en lägenhet i jätteföreningen utan den verkar ligga i Brf Glasberget. Det där huset hette tidigare Kvinnornas hus och om jag minns rätt skulle det från början vara billigt boende för ensamstående yrkesarbetande kvinnor som flyttat in från landsbygden. Då pratar vi alltså sent 1930-tal/tidigt 1940-tal. Inga män var tillåtna

Det finns en del hus av den där typen i Stockholm. De klassiska Kungsklippan-husen är ju de stora ljusa husen i ganska många våningar. Även de består av många små lägenheter, men vad jag vet har alla (eller åtminstone en majoritet) full utrustning med badrum och kök. Farsan har varit där en del och säger att lägenheterna för det mesta är ganska trånga där och att de åtminstone förr inte var så inspirerande. Nu är de värda rätt mycket pengar och mycket lär vara topprenoverat.
Citera
2010-12-03, 17:12
  #5
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja.

Det finns ju en del ställen där man måste dela, så läge det finns vatten och avlopp i lägenheten (oavsett hur liten den är) så går det alltid att fixa utrymme för toa, dusch osv. Läste några andra inlägg för länge sedan om någon som hade duschkabin och en toa som var som en garderob. Antagligen just för att från början fanns det inte men att man fix fixa i efterhand.

Det här problemet är nog ganska vanligt i många mycket gamla fastigheter, precis som det oftast saknas hiss.

Då brukar ju priset vara därefter, billigt men man får lida på andra sätt så att säga. Bo i korridor där man inte har dusch osv, det är ju mer vanligt när det gäller studentboende (skolboende osv) men det funkar ju ganska bra då alla så att säga pysslar med samma saker, går till samma arbetsplats (skola). Det är ju också med hänsyn till att det ska vara just mycket billigt. Det funkar inte om vanligt folk ska bo så, då har man så olika tider beroende på jobb och allt annat.
Citera
2010-12-03, 17:19
  #6
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tja.

Det finns ju en del ställen där man måste dela, så läge det finns vatten och avlopp i lägenheten (oavsett hur liten den är) så går det alltid att fixa utrymme för toa, dusch osv. Läste några andra inlägg för länge sedan om någon som hade duschkabin och en toa som var som en garderob. Antagligen just för att från början fanns det inte men att man fix fixa i efterhand.

Det här problemet är nog ganska vanligt i många mycket gamla fastigheter, precis som det oftast saknas hiss.

Då brukar ju priset vara därefter, billigt men man får lida på andra sätt så att säga. Bo i korridor där man inte har dusch osv, det är ju mer vanligt när det gäller studentboende (skolboende osv) men det funkar ju ganska bra då alla så att säga pysslar med samma saker, går till samma arbetsplats (skola). Det är ju också med hänsyn till att det ska vara just mycket billigt. Det funkar inte om vanligt folk ska bo så, då har man så olika tider beroende på jobb och allt annat.

De lägenheter som finns kvar utan badrum/kök är i regel just studentboenden, personalboenden, ungkarlshotell eller motsvarande där standarden inte har höjts av olika skäl. Det finns väl en hel del lägenheter kvar utan badrum i Hjorthagen också har jag för mig? Jag skulle aldrig vilja bo så och jag skulle framför allt aldrig betala 950.000 för att bo så på 22 kvadratmeter oavsett hur centralt det var
Citera
2010-12-03, 17:37
  #7
Medlem
xjps avatar
Intressant information

Då förstår jag lite mer. Dock fortfarande oförstående till summorna de går för. Inte sett mycket gå under ~1.3 miljoner i Kungsklippan på sistone. Och de flesta är då 22-24 kvadrat. Men antar att pyntar man det så har man ju cirka 200 000 att pynta på att fixa ett jävligt fint badrum - om det nu finns plats för ett, innan man kommer upp i de priser småettorna på centrala kungsholmsadresser numer betingar...
Citera
2010-12-03, 17:55
  #8
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xjp
Intressant information

Då förstår jag lite mer. Dock fortfarande oförstående till summorna de går för. Inte sett mycket gå under ~1.3 miljoner i Kungsklippan på sistone. Och de flesta är då 22-24 kvadrat. Men antar att pyntar man det så har man ju cirka 200 000 att pynta på att fixa ett jävligt fint badrum - om det nu finns plats för ett, innan man kommer upp i de priser småettorna på centrala kungsholmsadresser numer betingar...

Ja, marknaden är så pass het nu att det går att sälja vad fan som helst i innerstan. Det är inte särskilt sunt med tanke på vad man får för pengarna, i det här fallet är det ju inte särskilt mycket. Ett fönster, en minimal kokvrå, en toalett och en liten klädkammare. Tanken är väl att ta klädkammaren i anspråk om man vill bygga dusch där. Då blir det förstås knepigt att få plats med förvaring i lägenheten. 22kvm är ju väldigt lite.

Men det är säkert en okej affär ekonomiskt sett om man kan tänka sig att bo så trångt. Trycket efter lägenheter visar inget tecken på att avta och jag tror säkert att vi kommer få se mycket improviserade bostadsrätter framöver. Gamla kontor är redan poppis att bygga om förstås, men det kommer säkert bli en del andra typer av hus också som blir till mer eller mindre märkliga bostadsrättslägenheter.
Citera
2010-12-03, 20:23
  #9
Avstängd
SuperGnus avatar
Duscharna är ju som gjorda för våldtäkter :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback