• 1
  • 2
2004-07-16, 11:14
Medlem
Bingolikets avatar
Våra förmyndarpolitiker upphör aldrig att förvåna. http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...505466,00.html
Citera
2004-07-16, 11:52
Medlem
SuiGeneriss avatar
Helt rätt!

I samma veva kan vi införa en fettestupa, där man rullar ut personer över en viss vikt.
Citera
2004-07-16, 11:56
Medlem
Abattoirs avatar
Jag kan faktiskt se något positivt i det hela. Men då enbart om momsen på frukt & grönt slopas.
Citera
2004-07-16, 13:41
Medlem
merras avatar
Eller så vill dem bara driva in mera skattepengar, låter lite så. Samtidigt kan det ju vara bra, men jag tvekar på att det kommer bli någon hit precis. Och om priserna skjuter i höjden alltför mycket kan ju företagen som producerar den 'fett beskattade' maten sänka sin priser lite grann.
Dock så är Sverige ändå redan ett av Europas hälsosammaste länder.
Citera
2004-07-16, 13:43
Moderator
impieteers avatar
Precis vad jag kände att det här landet saknade när jag vaknade i morse! En skatt till!

Nåja, det man vinner i regleringen, förlorar man nog i total välfärd, vilket betyder att de måste sänka skatten mer på annat ön vad de höjer den på onyttig mat.

Men visst, jag äter inte så mycket glass och godis ändå, så personligen skulle jag säkert tjäna på om det blev punktskatt på fett och momsen togs bort på "nyttig" mat.
Citera
2004-07-16, 13:48
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
fettestupa
Dagens asgarv!

Självklart skulle Sverige tjäna på att beskatta inte bara hälsofaror som alkohol och tobak utan onyttig mat också. Ser egentligen ingen skillnad mellan dessa företeelser. Samtliga orsakar enorma vårdkostnader.

Citat:
Jag kan faktiskt se något positivt i det hela. Men då enbart om momsen på frukt & grönt slopas.

Håller med. Eller dylik sänkning.
Citera
2004-07-16, 13:50
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Dagens asgarv!

Självklart skulle Sverige tjäna på att beskatta inte bara hälsofaror som alkohol och tobak utan onyttig mat också. Ser egentligen ingen skillnad mellan dessa företeelser. Samtliga orsakar enorma vårdkostnader.

Bevisligen är det så men främst är det upp till individen att ta eget ansvar. Så lite förmynderi som möjligt, desto bättre. De flesta människor vill ju unna sig lite fet mat någon gång och de borde de inte belastas med ytterliggare en tung börda på familjens redan kärva ekonomi.
Citera
2004-07-16, 15:39
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Bevisligen är det så men främst är det upp till individen att ta eget ansvar. Så lite förmynderi som möjligt, desto bättre. De flesta människor vill ju unna sig lite fet mat någon gång och de borde de inte belastas med ytterliggare en tung börda på familjens redan kärva ekonomi.

I stället borde de utgöra ytterligare en belastning på vårdens redan kärva ekonomi?

Kärva ekonomiska förhållanden har i och för sig dessvärre inte hindrat folk från att röka; det är lågutbildade och lågavlönade som röker mest.

Jag har ingen färdig åsikt i frågan, även om jag inser att det lät så i mitt förra inlägg I bland är det skönt att låta tvärsäker för omväxlings skull.
Citera
2004-07-16, 16:50
Medlem
Spravas avatar
Jag är förvissa liberal. Men viss form av skatt tycker jag kan vara acceptabelt. Särskilt då det i slutändan kommer att kosta samhället pengar.
Fetma kostar samhället flera miljarder varje år i sjukvårdskostnad. Detta borde företagen betala för.
Samma sak med tobak. Det kostar också samhället många många miljarder varje år och då är det inte mer än rättvist att dom som gör att folket blir beroende av en produkt betalar kalaset.
Citera
2004-07-16, 16:55
Medlem
Bingolikets avatar
Tycker våran egen stadsminister borde föregå med gott exempel.Troligen beroode hans höftoperation på hans övervikt och borde således bekostas av honom själv.
Citera
2004-07-16, 17:00
Medlem
Samhains avatar
Tyvärr drabbar det ju de som idag inte har råd att köpa nyttig mat då det av någon anledning är så att nyttig mat kostar mer än fet mat. Lösningen vore ju självklart att sänka eller allra helst slopa beskattningen på grönsaker,kyckling,fisk,frukt med mera men för att få in mer deg i statskassan så väljer man alltså att ytterligare beskatta den enda mat mindre bemedlat folk har råd att förtära. Snacka om självmål.
Citera
2004-07-16, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abattoir
Mjo det hade varit lite bättre då, men jag äter ju inte frukt & grönt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in