Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-02, 18:30
  #1
Medlem
to0kens avatar
"Västroms fall och därmed antikens slut har intresserat många forskare. Diskutera processen."

Så lyder en fråga som kommer med på mitt historia prov. Skulle vara tacksam för svar.
Citera
2010-12-02, 18:34
  #2
Medlem
Beror på vilken aspekt du vill diskutera. Finns ju massor att säga.
Allt ifrån en kronologisk presentation av händelseförloppet till
sociala faktorer fallet medförde.
Citera
2010-12-02, 18:37
  #3
Medlem
to0kens avatar
Jag ska skriva ungefär en a4 sida. Så det är de stora faktorerna som är viktigast. En sammanfattning skulle jag kalla det, som är ca. 1 sida lång.
Citera
2010-12-02, 18:57
  #4
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av to0ken
"Västroms fall och därmed antikens slut har intresserat många forskare. Diskutera processen."

Så lyder en fråga som kommer med på mitt historia prov. Skulle vara tacksam för svar.
Det finns flera orsaker. En av de största som brukar tas upp är splittringen och deentraliseringen som från början var menad att minska kejsaren administrativa arbete.


Romarriket hade uppdelat sig självt i ganska autonoma och slutna provinser. Innan romarriket hade folken i exempelvis Västeuropa vart ganska homogent. Du hade inte märkt någon större skillnad på en gallisk barbar eller en spansk barbar och de talade samma språk. När Rom däremot kom, drog gränser och knuffade ihop folken så började kulturella och språkliga säregenheter utvecklas, detta eftersom rörligheten inom riket var begränsad, vilket ledde till en tidig form av nationalism. "Varför betala skatt till Kejsaren borta i Rom? Han talar inte ens mitt språk, han har inte samma seder och bruk, han är inte som jag" är en tankar som säkerligen kunde florera i en romersk bondes huvud. För MVG kan du exempelvis jämföra det här med hur kolonisterna i Amerika resonerade när de bröt sig loss från England. Det krävdes sen inte mycket instabilitet i Rom för att man helt enkelt skulle bryta kontakten. Det är anledningen till att våra länder idag har gränser som liknar de romerska provinsgränserna väldigt mycket. Dessa länder kom för övrigt ofta att kallas germanska, även om det är ganska missvisande. De var snarare romersk, men kallas germanska för att påvisa att de brutit med romarriket och är det riktiga "Rom". Det är i ett krig med en sådan fd romersk stat som Västrom slutligen faller år 476 då Romulus Augustulus avsattes av en "germansk kung".

Edit: Skriv om det där lite, så att det inte märks att jag skriver det till dig, så kan du använda det rakt av. Då har du en del av din A4 och en av de största orsakerna.

Lycka till!
Citera
2010-12-02, 19:16
  #5
Medlem
to0kens avatar
Tack ska du ha!
Citera
2010-12-02, 19:46
  #6
Medlem
Zhongdas avatar
Ett ord: Inflation.
Citera
2010-12-02, 19:57
  #7
Medlem
to0kens avatar
Utveckla.. Ja jag vet vad det betyder, men utveckla gärna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback