Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-02, 13:37
Medlem
TroyMcLures avatar
Kan det vara s enkelt att vi inte har ngon yttrandefrihet i Sverige? Vi fr lov att sga vad vi vill, men om det vi sger uppfattas som obekvmt kan det i dagslget leda till statligt sanktionerade bestraffningar som bter eller fngelse.

I FN:s deklaration om de mnskliga rttigheterna (artikel 19) klargrs att:
Citat:
"Var och en har rtt till siktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rtt innefattar frihet fr envar att utan ingripanden hysa sikter och frihet att ska, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hnsyn till grnser"

I artikel 30 understryks ven att:
Citat:
Ingenting i denna frklaring fr tolkas som att det innebr en rtt fr en stat, en grupp eller en enskild person att gna sig t en verksamhet eller att utfra en handling som syftar till att omintetgra ngon av de rttigheter eller friheter som anges i frklaringen.

Sverige antog FN:s deklaration 1948 vilket torde innebra att vi har rtt att hysa vilka sikter vi vill och har friheten att helt utan konsekvenser (frn statens sida) sprida information utan att behva ta hnsyn till ngra grnser. Inskrnkningar mot yttrandefrihet torde per definition vara ett brott mot de mnskliga rttigheterna.

Man hr ofta politiker skryta om hur bra Sverige r eftersom vi som land rankas hgt p internationella demokratiindex samtidigt som de hvdar att vi har yttrandefrihet. Det komiska r bara att ven i lnder som Nordkorea, Iran eller Vitryssland r det mjligt att yttra sig fritt ven om det precis som hr kan leda till statligt sanktionerade bestraffningar. Skillnaderna handlar mer om konsekvensernas utformning.

Det jag vill diskutera r allts frgan om Sverige har yttrandefrihet eller inte och i s fall varfr. r yttrandefrihet ett vagt begrepp som kan tolkas fritt eller br FN:s deklaration om mnskliga rttigheter glla? Vad talar fr att Sverige har yttrandefrihet och vad talar emot?
Senast redigerad av TroyMcLure 2010-12-02 kl. 13:56.
Citera
2010-12-02, 14:22
Bannlyst
Nej.
Citera
2010-12-02, 14:26
Medlem
Clay79s avatar
Varje medborgare r gentemot det allmnna tillfrskrad

* 1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller p annat stt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, sikter och knslor,
* 2. informationsfrihet: frihet att inhmta och mottaga upplysningar samt att i vrigt taga del av andras yttranden,
* 3. mtesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst fr upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller fr framfrande av konstnrligt verk,
* 4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration p allmn plats,
* 5. freningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra fr allmnna eller enskilda syften,
* 6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utva sin religion

Tolka det hur du vill
Citera
2010-12-02, 14:32
Medlem
Vad ska man med yttrandefrihet nr man nd inte kan anvnda det fullt ut?

Sverige har till skillnad frn andra lnder tutat in ''mnskliga rttigheter'' och ''demokrati'' i varje medborgares huvud i den mn att folk inte inser att det r bara en illusion.
Citera
2010-12-02, 14:33
Medlem
Arraksbolls avatar
Beror vl p hur man ser p det. I jmfrelse med andra lnder har vi vldigt god yttrandefrihet, men ska man dra begreppet till sin spets s r det klart att det finns brister.
Citera
2010-12-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arraksboll
Beror vl p hur man ser p det. I jmfrelse med andra lnder har vi vldigt god yttrandefrihet, men ska man dra begreppet till sin spets s r det klart att det finns brister.

Klla?

Jag skojar inte.
Citera
2010-12-02, 14:37
Medlem
Vi har yttrande och siktsfrihet. Jag kan allts hvda mig och tycka vad i helvete jag vill. Finns ingen grundlag som str ver yttrande och siktsfrihet. Mjligen Hets mot folkgrupp, men det kan tolkas ganska fritt.
Citera
2010-12-02, 14:44
Medlem
Arraksbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopSecret
Klla?

Jag skojar inte.

HMF existerar ju i de allra flesta vsterlndska lnderna, s om det r det du syftar p s r vi knappast ensamma om det.

Dessutom har ju lnder som Tyskland och USA ett betydligt hrdare samhllsklimat mot personer som uttalar sig illa om vissa folkgrupper. Visserligen pga deras historia, men likvl s stigmatiseras dylika uttalanden hrdare.

Frstr inte varfr jag skulle behva en "klla" p mitt uttalande. Du kan ju enkelt utfra en empirisk studie online och du ska se att jag fr rtt. Sk rtt p ett amerikanskt eller tyskt forum och jmfr med Flashback som r Sveriges strsta forum.
Citera
2010-12-02, 14:47
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:

S yttrandefriheten r ngot som kan definieras som ngot utifrn en glidande skala? Nordkorea har allts yttrandefrihet ven om den r starkt begrnsad? Har jag tolkat dig rtt?

Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Vi har yttrande och siktsfrihet. Jag kan allts hvda mig och tycka vad i helvete jag vill. Finns ingen grundlag som str ver yttrande och siktsfrihet. Mjligen Hets mot folkgrupp, men det kan tolkas ganska fritt.

Det r klart att du kan sga precis vad du vill, men yttrar du ngot obekvmt kommer det att bestraffas av staten. Du hvdar allts att mjligheten att sga vad du vill r sjlva yttrandefriheten trots att det kan leda till statligt sanktionerade bestraffningar? Vad r d skillnaden mellan Sverige och diktaturer i denna frga?

Om Sverige nu har yttrandefrihet, r yttrandefriheten i s fall mer ett mtt p hur hrda bestraffningarna r fr det fria ordet i oilka lnder?
Citera
2010-12-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
S yttrandefriheten r ngot som kan definieras som ngot utifrn en glidande skala? Nordkorea har allts yttrandefrihet ven om den r starkt begrnsad? Har jag tolkat dig rtt?

Det r klart att du kan sga precis vad du vill, men yttrar du ngot obekvmt kommer det att bestraffas av staten. Du hvdar allts att mjligheten att sga vad du vill r sjlva yttrandefriheten trots att det kan leda till statligt sanktionerade bestraffningar? Vad r d skillnaden mellan Sverige och diktaturer i denna frga?

Om Sverige nu har yttrandefrihet, r yttrandefriheten i s fall mer ett mtt p hur hrda bestraffningarna r fr det fria ordet i oilka lnder?
Kan endast bestraffas om jag t.ex drar en hel nationell befolkning bakom en kam. Men jag fortfarande ha mina sikter och uttrycka dom. Jag kan t.ex kritisera islam utan att f ngra konsekvenser s lnge det r sakligt och inte enbart hets. S nej jag hller inte riktigt med dr.
Citera
2010-12-02, 14:51
Medlem
Arraksbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure

Jag syftade p yttrandefrihet ur en relativ synvinkel. En perfekt yttrandefrihet kan bara finnas i ett land dr befolkningen r fullkomligt ppna fr alla ider som kan tnkas. Ett sdant samhlle finns inte och drfr tyckte jag att det kunde vara vrt att belysa situationen ur en jmfrelse.
Citera
2010-12-02, 15:06
Medlem
Citat:
HMF existerar ju i de allra flesta vsterlndska lnderna, s om det r det du syftar p s r vi knappast ensamma om det.

Dessutom har ju lnder som Tyskland och USA ett betydligt hrdare samhllsklimat mot personer som uttalar sig illa om vissa folkgrupper. Visserligen pga deras historia, men likvl s stigmatiseras dylika uttalanden hrdare.

Frstr inte varfr jag skulle behva en "klla" p mitt uttalande. Du kan ju enkelt utfra en empirisk studie online och du ska se att jag fr rtt. Sk rtt p ett amerikanskt eller tyskt forum och jmfr med Flashback som r Sveriges strsta forum.

Flashback forum r s vitt jag vet frbjuden i demokratiska Sverige. Dremot r det mycket mjligt att Tyskland och USA har ett hrdare samhllsklimat mot personer som uttalar sig illa om vissa folkgrupper. Men det r antagligen en marginell skillnad.
Kom ihg att sveriges grundlag har nu ndrats vilket betyder att Sverige r numera ett mngkulturellt land. Det finns inget som r Svenskt lngre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in