2010-12-02, 13:37
Medlem
TroyMcLures avatar
Kan det vara så enkelt att vi inte har någon yttrandefrihet i Sverige? Vi får lov att säga vad vi vill, men om det vi säger uppfattas som obekvämt kan det i dagsläget leda till statligt sanktionerade bestraffningar som böter eller fängelse.

I FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (artikel 19) klargörs att:
Citat:
"Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser"

I artikel 30 understryks även att:
Citat:
Ingenting i denna förklaring får tolkas som att det innebär en rätt för en stat, en grupp eller en enskild person att ägna sig åt en verksamhet eller att utföra en handling som syftar till att omintetgöra någon av de rättigheter eller friheter som anges i förklaringen.

Sverige antog FN:s deklaration 1948 vilket torde innebära att vi har rätt att hysa vilka åsikter vi vill och har friheten att helt utan konsekvenser (från statens sida) sprida information utan att behöva ta hänsyn till några gränser. Inskränkningar mot yttrandefrihet torde per definition vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Man hör ofta politiker skryta om hur bra Sverige är eftersom vi som land rankas högt på internationella demokratiindex samtidigt som de hävdar att vi har yttrandefrihet. Det komiska är bara att även i länder som Nordkorea, Iran eller Vitryssland är det möjligt att yttra sig fritt även om det precis som här kan leda till statligt sanktionerade bestraffningar. Skillnaderna handlar mer om konsekvensernas utformning.

Det jag vill diskutera är alltså frågan om Sverige har yttrandefrihet eller inte och i så fall varför. Är yttrandefrihet ett vagt begrepp som kan tolkas fritt eller bör FN:s deklaration om mänskliga rättigheter gälla? Vad talar för att Sverige har yttrandefrihet och vad talar emot?
Senast redigerad av TroyMcLure 2010-12-02 kl. 13:56.
Citera
2010-12-02, 14:22
Bannlyst
Nej.
Citera
2010-12-02, 14:26
Medlem
Clay79s avatar
Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad

* 1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,
* 2. informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt att i övrigt taga del av andras yttranden,
* 3. mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk,
* 4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats,
* 5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna eller enskilda syften,
* 6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion

Tolka det hur du vill
Citera
2010-12-02, 14:32
Medlem
Vad ska man med yttrandefrihet när man ändå inte kan använda det fullt ut?

Sverige har till skillnad från andra länder tutat in ''mänskliga rättigheter'' och ''demokrati'' i varje medborgares huvud i den mån att folk inte inser att det är bara en illusion.
Citera
2010-12-02, 14:33
Medlem
Arraksbolls avatar
Beror väl på hur man ser på det. I jämförelse med andra länder har vi väldigt god yttrandefrihet, men ska man dra begreppet till sin spets så är det klart att det finns brister.
Citera
2010-12-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arraksboll
Beror väl på hur man ser på det. I jämförelse med andra länder har vi väldigt god yttrandefrihet, men ska man dra begreppet till sin spets så är det klart att det finns brister.

Källa?

Jag skojar inte.
Citera
2010-12-02, 14:37
Medlem
Vi har yttrande och åsiktsfrihet. Jag kan alltså hävda mig och tycka vad i helvete jag vill. Finns ingen grundlag som står över yttrande och åsiktsfrihet. Möjligen Hets mot folkgrupp, men det kan tolkas ganska fritt.
Citera
2010-12-02, 14:44
Medlem
Arraksbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopSecret
Källa?

Jag skojar inte.

HMF existerar ju i de allra flesta västerländska länderna, så om det är det du syftar på så är vi knappast ensamma om det.

Dessutom har ju länder som Tyskland och USA ett betydligt hårdare samhällsklimat mot personer som uttalar sig illa om vissa folkgrupper. Visserligen pga deras historia, men likväl så stigmatiseras dylika uttalanden hårdare.

Förstår inte varför jag skulle behöva en "källa" på mitt uttalande. Du kan ju enkelt utföra en empirisk studie online och du ska se att jag får rätt. Sök rätt på ett amerikanskt eller tyskt forum och jämför med Flashback som är Sveriges största forum.
Citera
2010-12-02, 14:47
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:

Så yttrandefriheten är något som kan definieras som något utifrån en glidande skala? Nordkorea har alltså yttrandefrihet även om den är starkt begränsad? Har jag tolkat dig rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Vi har yttrande och åsiktsfrihet. Jag kan alltså hävda mig och tycka vad i helvete jag vill. Finns ingen grundlag som står över yttrande och åsiktsfrihet. Möjligen Hets mot folkgrupp, men det kan tolkas ganska fritt.

Det är klart att du kan säga precis vad du vill, men yttrar du något obekvämt kommer det att bestraffas av staten. Du hävdar alltså att möjligheten att säga vad du vill är själva yttrandefriheten trots att det kan leda till statligt sanktionerade bestraffningar? Vad är då skillnaden mellan Sverige och diktaturer i denna fråga?

Om Sverige nu har yttrandefrihet, är yttrandefriheten i så fall mer ett mått på hur hårda bestraffningarna är för det fria ordet i oilka länder?
Citera
2010-12-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Så yttrandefriheten är något som kan definieras som något utifrån en glidande skala? Nordkorea har alltså yttrandefrihet även om den är starkt begränsad? Har jag tolkat dig rätt?

Det är klart att du kan säga precis vad du vill, men yttrar du något obekvämt kommer det att bestraffas av staten. Du hävdar alltså att möjligheten att säga vad du vill är själva yttrandefriheten trots att det kan leda till statligt sanktionerade bestraffningar? Vad är då skillnaden mellan Sverige och diktaturer i denna fråga?

Om Sverige nu har yttrandefrihet, är yttrandefriheten i så fall mer ett mått på hur hårda bestraffningarna är för det fria ordet i oilka länder?
Kan endast bestraffas om jag t.ex drar en hel nationell befolkning bakom en kam. Men jag fortfarande ha mina åsikter och uttrycka dom. Jag kan t.ex kritisera islam utan att få några konsekvenser så länge det är sakligt och inte enbart hets. Så nej jag håller inte riktigt med där.
Citera
2010-12-02, 14:51
Medlem
Arraksbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure

Jag syftade på yttrandefrihet ur en relativ synvinkel. En perfekt yttrandefrihet kan bara finnas i ett land där befolkningen är fullkomligt öppna för alla idéer som kan tänkas. Ett sådant samhälle finns inte och därför tyckte jag att det kunde vara värt att belysa situationen ur en jämförelse.
Citera
2010-12-02, 15:06
Medlem
Citat:
HMF existerar ju i de allra flesta västerländska länderna, så om det är det du syftar på så är vi knappast ensamma om det.

Dessutom har ju länder som Tyskland och USA ett betydligt hårdare samhällsklimat mot personer som uttalar sig illa om vissa folkgrupper. Visserligen pga deras historia, men likväl så stigmatiseras dylika uttalanden hårdare.

Förstår inte varför jag skulle behöva en "källa" på mitt uttalande. Du kan ju enkelt utföra en empirisk studie online och du ska se att jag får rätt. Sök rätt på ett amerikanskt eller tyskt forum och jämför med Flashback som är Sveriges största forum.

Flashback forum är så vitt jag vet förbjuden i demokratiska Sverige. Däremot är det mycket möjligt att Tyskland och USA har ett hårdare samhällsklimat mot personer som uttalar sig illa om vissa folkgrupper. Men det är antagligen en marginell skillnad.
Kom ihåg att sveriges grundlag har nu ändrats vilket betyder att Sverige är numera ett mångkulturellt land. Det finns inget som är Svenskt längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in