Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-02, 02:11
  #13
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schagerstrom
De flesta som ur en vetenskaplig aspekt kollat på THC vs. Alkohol anser att THC är farligare vilket ju gör att argumentet faller på sig själv.

I den här tråden har inga argument framförts öht.
Citera
2010-12-02, 02:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Livet är orättvist, så enkelt är det. Bara för Bill Gates har hur mycket pengar som helst ska jag också ha det! Hur logiskt låter det? Men just det att debattera om att det är orättvist, det är barnsligt enligt mig.

Jag är för en legalisering. Men den kommer förmodligen aldrig gå igenom med det argumentet.

Edit: Har man massa olika logiska argument och använder alkoholargumentet tillsammans kan det funka. Men inte bara med alkoholargumentet.

Men livet ska inte vara orättvist, speciellt inte när det kommer till en så "enkel" grej som att legalisera cannabis. Jag menar det skulle ju räcka med att politikerna tänker "Aha, är ju egentligen rätt sjukt att lättare alternativ är förbjudet". Mycket lättare än att göra alla människor lika rika som Bill Gates, det måste du väl medge?
Citera
2010-12-02, 02:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
I den här tråden har inga argument framförts öht.

Cannabis ÄR mindre farligt än alkohol, vetenskapligt bevisat flera gånger, vafan är detta inte allmänt känt redan.. orkar inte leta upp källor men det borde bara vara att googla lite. Och nej, gå inte in på random antiknark sida för den skiten stämmer inte.

EDIT: är inte säker om jag förstod ditt inlägg rätt fizzle, ber om ursäkt isf.. Och nej, jag är ingen nerrökt haschtomte visst finns det baksidor även med cannabis, dock inte lika stora som alkoholens.
__________________
Senast redigerad av bunch 2010-12-02 kl. 02:22.
Citera
2010-12-02, 02:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunch
Men livet ska inte vara orättvist, speciellt inte när det kommer till en så "enkel" grej som att legalisera cannabis. Jag menar det skulle ju räcka med att politikerna tänker "Aha, är ju egentligen rätt sjukt att lättare alternativ är förbjudet". Mycket lättare än att göra alla människor lika rika som Bill Gates, det måste du väl medge?
Om livet hade vart rättvist så hade alla varit lika rika som Bill Gates. Alltså alla är lika rika/fattiga. Livet har aldrig varit rättvist och kommer aldrig bli det. Självklart kan man göra det bättre genom att legalisera cannabis. Men man måste ta fram VARFÖR cannabis ska bli lagligt, inte att alkohol är lagligt fast det är farligare. Jag tycker inte att det hör till riktigt. Det handlar om en cannabislegalisering inte om att göra alkohol olagligt.
Citera
2010-12-02, 02:25
  #17
Medlem
Hade alkohol blivit uppfunnet idag så hade det blivit bannlyst världen över.

Hade man dock hittat cannabis långt ute i regnskogens vildmarker idag så hade den prisats som Guds gåva till människan. Det ligger politik bakom förbudet idag, inte fakta.
Citera
2010-12-02, 02:29
  #18
Medlem
fairyfellers avatar
"Alkohollagstiftningen har tillkommit för att begränsa alkoholens skadeverkningar och är i första hand en skyddslagstiftning. En viktigt målsättning är att verka för en måttlig alkoholkonsumtion och minska berusningsdrickandet för att begränsa skador och olyckor."

Cannabis borde legaliseras av samma anledningar. Det är nog enda jämförelsen som är relaterad till alkohol som jag anser är hundraprocentig. Annars tycker jag att det faktum att alkohol faktiskt är skadligare borde leda till att det som är MINDRE skadligt knappast ska vara _straffbart_. Det är ingen anledning till att legalisera, men garanterat avkriminalisera.
Citera
2010-12-02, 02:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fairyfeller
"Alkohollagstiftningen har tillkommit för att begränsa alkoholens skadeverkningar och är i första hand en skyddslagstiftning. En viktigt målsättning är att verka för en måttlig alkoholkonsumtion och minska berusningsdrickandet för att begränsa skador och olyckor."

Cannabis borde legaliseras av samma anledningar. Det är nog enda jämförelsen som är relaterad till alkohol som jag anser är hundraprocentig. Annars tycker jag att det faktum att alkohol faktiskt är skadligare borde leda till att det som är MINDRE skadligt knappast ska vara _straffbart_. Det är ingen anledning till att legalisera, men garanterat avkriminalisera.
Det kan jag gå med på. Men en legalisering är ett för stort steg med anledning att alkohol är farligare.
Citera
2010-12-02, 02:37
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schagerstrom
Hade alkohol "uppfunnits" idag hade detta varit klassat som sövande läkemedel (källa?!).
En annan aspekt är ju den att du genom cannabis kan hamna i psykos redan första gången du prövar (otur eller anlag, ordvalet är ditt). Man kan ju även lagra THC i fettet i hjärnan som kan utsöndras i en t ex bantningdiet vilket i stora drag gör att du kan bli påverkad veckor efter att du tagit sista jointen, för att detta ska ske måste man vara hyfsat välbekant med cannabis under en längre regelbunden tid.

Så cannabis är alltså olagligt för att du kanske är tjock, röker cannabis dagligen och sen får för dig att sluta röka och gå ner i vikt, då kan man få ett litet rus om man då bantar extremt. Därför är det olagligt!?

Det du skriver är rent skitsnack. Psykoser hit och dit, visst fan har man sett en hel del snetändningar men den berömda "haschpsykosen" är fortfarande något jag bara ser i böcker skrivna av Allan Rubin eller Nils Bejerot samt idioter som dig, vilka tror på vad Allan Rubin och Nils Bejerot hittat på, som skriver det på internet.
Citera
2010-12-02, 02:45
  #21
Medlem
FloW912s avatar
Alkoholen har alltid varit laglig, det har inte cannabis och jag hoppas att den förblir olaglig.

Jag håller med de tidigare i tråden om att man inte kan jämföra 2 saker.

Alkoholen är redan laglig, cannabisen är inte, båda är skadliga, varför legalisera en till skadlig substans? och ni som brukar cannabis, brukar ni alkohol? troligtvis gör ni det och skulle cannabis legaliseras skulle antagligen användandet skjuta i höjden samtidigt som alkoholen kommer fortsätta nyttjas på samma sätt som den alltid har gjorts i sverige. Alltså kommer vi ha ännu en beroendeframkallande drog i samhället. nej tack till cannabis.
och ja jag har prövat det.
Citera
2010-12-02, 02:51
  #22
Medlem
fairyfellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Det kan jag gå med på. Men en legalisering är ett för stort steg med anledning att alkohol är farligare.

Ja, så här på direkten är det givetvis ingen bra idé. Först lär det avkriminaliseras och efter en 5-10 år legaliseras enligt mig. Men faktum är att cannabis är en så pass mild drog att den inte platsar i den svarta marknaden rusmässigt. Det är liksom så jävla dumt att pengar för det där lilla ruset går till fel folk. Man kan bli så jävla stenad att man blir jordens största retard med ett stort flin i fejan, men man blir aldrig så klapp man kan bli på alkohol med en minneslucka på 2+ timmar där man förmodligen bara vinglat runt och slappsnackat med folk man knappt känner. Menar inget illa om alkohol, dricker själv och tycker det är fruktansvärt kul.
Förstår du hur jag menar?

Citat:
Ursprungligen postat av FloW912
Alkoholen har alltid varit laglig, det har inte cannabis och jag hoppas att den förblir olaglig.

Jag håller med de tidigare i tråden om att man inte kan jämföra 2 saker.

Alkoholen är redan laglig, cannabisen är inte, båda är skadliga, varför legalisera en till skadlig substans? och ni som brukar cannabis, brukar ni alkohol? troligtvis gör ni det och skulle cannabis legaliseras skulle antagligen användandet skjuta i höjden samtidigt som alkoholen kommer fortsätta nyttjas på samma sätt som den alltid har gjorts i sverige. Alltså kommer vi ha ännu en beroendeframkallande drog i samhället. nej tack till cannabis.
och ja jag har prövat det.

Hur ser du på en avkriminalisering då? Dvs att du inte blir straffad för att bruka, och t.ex som i Nederländerna där du får ha fem gram på dig utan att polisen får konfiskera det.
__________________
Senast redigerad av fairyfeller 2010-12-02 kl. 02:57.
Citera
2010-12-02, 03:12
  #23
Medlem
FloW912s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fairyfeller
Hur ser du på en avkriminalisering då? Dvs att du inte blir straffad för att bruka, och t.ex som i Nederländerna där du får ha fem gram på dig utan att polisen får konfiskera det.

Det har jag aldrig riktigt tänkt på men jag tycker fortfarande inte att en avkriminalisering skulle gynna sverige på något sätt då det fortfarande kommer att ske en "avdramatisering" av användandet av cannabis. jag tror inte på en avkriminalisering på grund utav att acceptansen kommer öka för användandet av det i takt med användandet. jag tror inte cannabisen för något gott med sig överhuvudtaget. I vissa fall, alltså väldigt få skall man kunna få cannabis som läkemedel, till exempel om man lider utav MS till exempel, alltså inte om man har adhd eller lite ont i ett ben tex..


edit: ursäkta slarvet i texten är svintrött och orkar inte rätta till det.
Citera
2010-12-02, 03:14
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fairyfeller
Ja, så här på direkten är det givetvis ingen bra idé. Först lär det avkriminaliseras och efter en 5-10 år legaliseras enligt mig. Men faktum är att cannabis är en så pass mild drog att den inte platsar i den svarta marknaden rusmässigt. Det är liksom så jävla dumt att pengar för det där lilla ruset går till fel folk. Man kan bli så jävla stenad att man blir jordens största retard med ett stort flin i fejan, men man blir aldrig så klapp man kan bli på alkohol med en minneslucka på 2+ timmar där man förmodligen bara vinglat runt och slappsnackat med folk man knappt känner. Menar inget illa om alkohol, dricker själv och tycker det är fruktansvärt kul.
Förstår du hur jag menar?
Jag förstår hur du menar och jag håller med dig. Men jag tror nog att det kommer ta längre tid än 5-10 år mellan avkriminaliseringen och legaliseringen faktist. Fast vem vet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback